Avatar billede t3ch Nybegynder
02. november 2009 - 05:10 Der er 5 kommentarer

Indholdsfortegnelse driller

Står og skal aflevere eksamensprojekt, og er ved at rive de sidste hår ud af hovedet over Word.

Har lavet en rapport, hvor jeg benytter Overskrift1, Overskrift2 samt Overskrift3.

Har indsat en indholdsfortegnelse.

På nogle sider har jeg Overskrift1 og Overskrift2 på samme side. Indholdsfortegnelsen viser så KUN Overskrift1.

Flytter jeg derimod Overskrift 2 til næste (selvstændig) side, kommer den med i indholdsfortegnelsen.

Hvordan får jeg Word til at vise Overskrift1, 2 og 3 i indholdsfortegnelsen, uanset om de alle står på samme side, eller individuelle sider?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. november 2009 - 09:41 #1
Indholdsfortegnelsen er et felt, hvori koden starter med TOC. Prøv at slå feltkoder til ved at taste Alt+F9. Hvordan ser koden til din indholdsfortegnelse ud?

Er det de indbyggede overskrifter "Overskrift 1", "Overskrift 2" osv., du har brugt (du har skrevet navnene uden mellemrum før tallet, men det er måske bare et tifælde).
Avatar billede t3ch Nybegynder
02. november 2009 - 15:20 #2
Det var bare tilfældigt. :)

TOC'en ser således ud:

{ TOC \O "1-3" \H \Z \U }
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. november 2009 - 17:03 #3
Selve TOC-koden er, som den skal være - under forudsætning af, at det er de indbyggede Overskrift 1-3, du bruger. Står dine Overskrift 2 lige efter Overskrift 1 (dvs. uden andre afsnit imellem)? Hvis ja, så prøv at slå afsnitstegn til (Ctrl+Skift+8). Efter Overskrift 1 skal der være et rigtigt afsnitstegn (et omvendt P), som kommer af at taste Retur - og ikke en bøjet pil (som blot er et tvunget linjeskift). Er der det?
Avatar billede t3ch Nybegynder
02. november 2009 - 17:52 #4
Tak! Du har redet min dag...

Har gjort det til vane at benytte Shift+Enter til at lave linjeskift, da jeg ikke bryder mig om Words store linjeskift, hvis man blot trykker Enter. Det var heri fejlen lå. Smid et svar :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. november 2009 - 18:32 #5
Jeg lurede, at det kunne være problemet ;-) Hvis ikke Microsoft for flere Word-versioner siden havde fået den "upassende" idé at gøre det muligt at blande flere afsnits-typografier i samme afsnit, var du ikke faldet i den fælde.

Det er en rigtig dårlig løsning, du er forfaldet til at bruge ;-), for når du taster Skift+Retur, laver du ikke et nyt afsnit. Der er stor forskel på, hvad det er, du får ud af at taste Retur og Skift+Retur. Se artiklen "Forskellen på at bruge Retur og Skift+Retur" på min blog, http://wordblog.thedoctools.com/#post54. Nederst i artiklen er der links til artikler om brugen af typografier mm., som du måske også kunne have nytte af at læse.

Hvad du bør gøre: Ret i stedet typografidefinitionerne, så de er, som du vil have dem. Luften, der kommer, når du taster Retur, er defineret som afstand efter afsnittet i dialogboksen Afsnit. Du har også mulighed for i ét hug at skifte til typografidefinitioner, som de var i Word 2003 som standard: Vælg fanen Startside > Skift typografier > Typografisæt > Word 2003.

Man kan bruge Søg og Erstat (Ctrl+H) til at finde tvungne linjeskift (dem, du har lavet med Skift+Retur) og erstatte dem med rigtige afsnitstegn. Du skal søge efter ^l (lille L) og erstatte med ^p.