Avatar billede ttn- Nybegynder
02. november 2009 - 21:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk virker ikke

Kære eksperten

Jeg har for nyligt fået mig en iomega prestige dekstop hard drive... når jeg tilslutter den til min computer (uanset stationær eller bærbar), kan jeg høre, at den bliver tilsluttet (den der tilslutte USB lyd, der altid er) og jeg kan se, at computeren tænder og jeg kan se harddisken under "sikker fjernelse af hardware".

problemet er, at jeg ikke kan tilgå harddisken fra "denne computer" og derfor er den heller ikke så brugbar.

hvad kan jeg gøre?
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 21:52 #1
Hvilket styresystem bruger du?
Avatar billede ttn- Nybegynder
02. november 2009 - 22:03 #2
På stationær xp, på bærbar vista
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. november 2009 - 22:14 #3
Kan du se den i diskhåndtering?
Hvis ja, så skal den sikkert tildeles et drevbogstav...
Avatar billede ttn- Nybegynder
02. november 2009 - 22:26 #4
Ja, det kan jeg godt
Avatar billede thov Forsker
03. november 2009 - 00:16 #5
En helt 'jomfruelig' disk skal partitioneres og formateres - ellers 'virker' den ikke.
Begge dele kan klares fra Diskhåndtering (Start->Kør: diskmgmt.msc).
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. november 2009 - 12:51 #6
#4 godt.
I Diskhåndtering:
Højreklik på harddisken og vælge ny partition -> Næste -> Logisk drev. Angiv nu størrelse, klik næste og tildel et drevbogstav enten manuelt eller lad systemet bestemme. Klik på "Formater denne partition med følgende indstillinger" -> angiv et navn til disken og  vælg filsystem (Her ville jeg vælge NTFS pga. 4 Gb begrænsningen i Fat32) -> næste -> udfør.

Nu er harddisken formatteret og tildelt et drevbogstav.

(Guiden kan variere en smule fra styresystem til styresystem... men nu har du en ide om hvad du skal gøre, i fald den ikke er helt præcis!)
Avatar billede ttn- Nybegynder
03. februar 2010 - 17:49 #7
Johm: Læg et svar :o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. februar 2010 - 21:57 #8
:)