Avatar billede madsberg Juniormester
03. november 2009 - 13:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

makro med søg og erstat virker ikke

Hej
Jeg har optaget en makro med søg og erstat, som virker når jeg optager den (den foretager 3330 erstatninger), men ikke vil fungere når afspiller den bagefter.
Det er ved at gøre mig sindsyg, så jeg håber nogen kan forklare mig hvorfor og hvad jeg så skal gøre.
Nedenstående er den lille søde makro, som er en del af en større makro.

Sub Makro3()
'
' Makro3 Makro
'

    Columns("B:C").Select
    Selection.Replace What:="#I/T", Replacement:="", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False
End Sub
Avatar billede jkrons Professor
03. november 2009 - 14:38 #1
Er #I/T en tekst, der står i cellen, eller er det en fejlmeddelelse, returneret fra en formel?
Avatar billede madsberg Juniormester
03. november 2009 - 15:54 #2
Hej jkrons
Det er en fejlmeddelelse returneret fra formlen LOPSLAG, som jeg efterfølgende har lavet om til en værdi. Så #I/T er en tekst, som jeg kan søge og erstatte manuelt med blank, men det virker bare ikke i makroen.
Avatar billede jkrons Professor
03. november 2009 - 16:18 #3
Som det ser ud for mig, sker der det, når du indsætter resultatet af en formel (#I/T!) som en værdi, at selv om der vises #I/T i cellen, så står der reelt stadig en fejlkode (Error 2042), ikke teksten som vises.

Denne fejlmeddelese er ikek en værdi og kan derfor ikke erstattes med søg ogf erstat af "#I/T". det er tlsyneladende heller ikke muligt at få erstattet fejlkoden.
Avatar billede madsberg Juniormester
03. november 2009 - 16:47 #4
Men det virker med søg og erstat af #I/T, når jeg gør det manuelt (Ctrl h). Så fjerner den samtlige 3330 #I/T. Men i makroen sker der ingenting; ingen fejlkoder eller noget; den springer bare let og elegant over :o)
Avatar billede excelent Ekspert
03. november 2009 - 17:10 #5
Marker område, evt hele arket
Tast F5
Klik Speciel
Sæt prik i Formler
Fjern flueben i alle untaget Fejl
Klik ok

alle fejlceller er nu markeret
Tryk Delete
Avatar billede excelent Ekspert
03. november 2009 - 17:12 #6
Skal det absolut være makro så prøv :

Sub Slet()
Cells.SpecialCells(xlCellTypeFormulas, 16).ClearContents
End Sub
Avatar billede tjacob Juniormester
03. november 2009 - 17:27 #7
Du kunne jo også forsøge at undgå fejlmeldingerne fra starten:

=HVIS.FEJL([dit VOPSLAG];"")
Avatar billede madsberg Juniormester
03. november 2009 - 17:44 #8
Hej jkrons og exelent
Tak for hjælpen begge to.
jkrons, du har højest sandsynlig ret m.h.t. usynlig bagvedliggende fejlkode, selvom jeg har lavet om til værdier. Men jeg synes stadig det er mærkeligt at jeg kan fjerne disse v.hj.a Ctrl h og ikke i en makro.

exelent, du har givet mig vejen til løsningen. Jeg skal åbentbart først fjerne fejlene og så herefter lave kolonnen om til værdier.
Tak for hjælpen begge to.
Jeg vælger at give exelent pointne, da jeg nu kan løse mit problem. execent lægger du et svar ?
Avatar billede madsberg Juniormester
03. november 2009 - 17:51 #9
Tak tjacob, det lyder som en god idé
Avatar billede excelent Ekspert
03. november 2009 - 18:24 #10
ok
Avatar billede bak Seniormester
03. november 2009 - 21:52 #11
Hvor mærkelig det end lyder virker det fint at  bruge den engelske version af #I/T  (#N/A)

Selection.Replace What:="#N/A", Replacement:="", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False
Avatar billede madsberg Juniormester
04. november 2009 - 07:30 #12
Ja, det er pudsigt. Man skal bruge #I/T i (Ctrl h), når man optager makroen, men huske at rette til #N/A i makroen, når man afspiller den. :o) Tak bak