Avatar billede peque Nybegynder
04. november 2009 - 14:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan man aktivere brugernavn/passwd ved specielle mapper

Heysa eksperter.
Jeg har et problem med en fælles maskine der skal stå i et showroom.
Vi har en Filserver ( Linux) hvor man har et homedrev + et admindrev - og en masse andre drev.
Da vi ikke kører domæne hernede - ville jeg høre om der er en måde man kan oprette en genvej til de 2 drev - så hvergang denne genvej aktiveres - skal der indtastes brugernavn/passwd således der valideres omkriong hvem der har adgang.

Og er det muligt at lave et genvej der automatisk logger ind på serveren og mounter brugerens HOME ved indtastning af kode ???

Det er lavet således at maskinen kaldes showroom og har reelt ingen passwd til alm. drev - men til admin og home SKAL brugeren valideres HVER gang - er dette muligt at lave noget lign?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
04. november 2009 - 19:19 #1
Altså du kan i Linux lave det der hedder .rss sikkerhed!

Det fungerer kort og godt ved at når man prøver at få adgang til en bestemt mappe, bliver man bedt om at indtaste brugernavn/password. Der lægges en .rss fil i det directory der er tale om. på den måde kan du have forskellige brugere til forsekllige dir's

http://en.wikipedia.org/wiki/RSS
Avatar billede snabeljan Nybegynder
04. november 2009 - 19:20 #2
Sorry - linket var forkert - finder lige det rigtige...
Avatar billede snabeljan Nybegynder
04. november 2009 - 19:50 #3
Og fuld har jeg sikkert også været da jeg skrev .rss - det rigtige er .htaccess filer.

Du placerer en .htaccess fil i det directory du vil beskytte!

http://en.wikipedia.org/wiki/Htaccess
http://httpd.apache.org/docs/1.3/howto/htaccess.html
Avatar billede peque Nybegynder
04. november 2009 - 20:41 #4
Hey SnabelJan!

Tak for dit svar.
jeg kender absolut godt .htaccess - men det giver vel reelt dobbeltlogin.
Det skal forståes sådanne at selve valideringen på serveren fungerer aldeles udemærket og det er den jeg reelt gerne vil bruge.
Eftersom der er flere grupper der har adgang til forskellige drev alt efter hvor i firmaet de arbejder:
Bogholderi
Sælger
Service
Administration
osv.

Det er en fællesmaskine der står i et showroom, og som alle skal kunne logge ind på - uden at skulle oprette hver enkelt bruger eller køre i domæne.

Nu har jeg lavet en genvej direkte på skrivebordet - direkte til serverens rod - ved sharing - altså direkte til IP.
Dette validerer faktisk brugeren og tvinger dem til login - men så skal de logge ud for anden bruger kan overtage!

Men ellers ja - kunne .htaccess reelt sagtens bruges!
Avatar billede snabeljan Nybegynder
05. november 2009 - 09:45 #5
Hmmm ja ... så har jeg desværre ikke lige nogen gode idéer! Knæk og bræk med at finde en løsning.
Avatar billede peque Nybegynder
16. november 2009 - 09:42 #6
Løsningen jeg har skrevet tidligere virker upåklageligt.

På Skrivebordet er der oprettet en genvej direkte til roden af den delte ser ver - dvs \\<IP-ADRESSE>
Dermed spørger serveren direkte hvem der loger ind og dermed giver de korrekte rettigheder.
Men dette betyder at det er en fælles bruger der logger ind på den lokale maskine, og først derefter validerer ved logon til serveren!

Men det er løsningen der virker PT.