Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
12. november 2009 - 15:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Menu ser ikke rigtig ud i IE

Hej.

Min menu ser ikke rigtig ud i IE7. IE8, FireFox, Chrome osv. er der ingen problemer. Det er godt nok et lille problem, men vil gerne have det fikset.

Jeg har prøvet med noget css hacks, men det virker ikke rigtig

Altså

margin-left: -15px; /* Normale browsere*/
.margin-left: 10px; /*IE7*/

Nogen der kan hjælpe?

I kan se siden på hj-salg.dk
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 16:41 #1
1. Har du prøvet med en IE7 der er på en anden maskine ?

2. Er det muligt at bruge php ?
Avatar billede preppydude Nybegynder
12. november 2009 - 16:47 #2
Zeska:
1. Det er den samme rendering engine lige meget hvilken maskine det er.
2. PHP har intet med menuen at gøre da det er CSS der er problemet.

alex:
Det er et kendt problem at IE generelt er dårlig når det kommer til at følge standarderne. Det ved de også godt selv, så derfor har de været så flinke at tilføje endnu en ustandard ting:

<!--[if IE7]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="css/ie7fixes.css" />
<![endif]-->

Smid den ind i dit <head> tag og lav et stylesheet der specifikt retter de fejl der er i IE7. Der er desværre ikke meget andet at gøre. :)
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 17:09 #3
@preppydude...

1. Hvis han har rodet med sin browser kan den vise siden anderledes.

2. Hvis han brugte php kunne han checke hvilken browser klienten har og derefter loade et stylesheet der virker.

Det var bare nogle af de ting jeg ville frem til. Der er andre måder at løse problemet på.
Avatar billede preppydude Nybegynder
12. november 2009 - 17:23 #4
Havde han roddet med browseren havde han nok fortalt det, forhåbentligt. Og at tjekke browseren med PHP er også en mulighed, ja, men synes nu lige så godt man kan bruge den funktion som de har indbygget til netop dette formål. Det kræver også noget mindre kode. :)
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 17:30 #5
Jeg viste faktisk ikke at den funktion fandtes. Havde jeg vist det ville jeg have foreslået det selv. :)
Avatar billede preppydude Nybegynder
12. november 2009 - 17:40 #6
Det er også et last resort mht. CSS styling. Men nogle gange er der ikke andet at gøre med IE. Utroligt at så stort og velkendt et firma kan spytte så elending en browser ud, hvis du spørger mig. :)
Avatar billede zips Juniormester
12. november 2009 - 20:25 #7
Du behøver ikke nogen hack for at få IE til at vise siden rigtigt, når man bruger minus px er man aldrig sikker på at alle browser vil vise det som man tro og ønsker, her er en test af din side http://zips.be/exp/892560/
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
13. november 2009 - 11:32 #8
Jeg tror måske, at jeg ender med at lave 2 css filer.

Zips, hvad skal jeg så gøre, hvis jeg skal undgå at bruge minus margin?
Avatar billede zips Juniormester
13. november 2009 - 14:29 #9
Hvorfor bruge 2 css når du kan bruge en :-)

Du bruger li til din menu, det gør at den hopper lidt til højre, for at undgå dette skal du sætte padding: 0 på din menu og ikke margin-left:-40px

Prøv og sammenligne min og din css, så kan du se hvad jeg har ændret, jeg har dog også lavet nogle ændringer i index filen hvor du også har indsat nogle css regler.

Selvom IE6 er noget gamle noget, bliver den stadig brugt i mange firmaer og her har du også nogle problemer.
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
14. november 2009 - 10:00 #10
Tak zips. Det er lige præcis det der jeg har ledt efter:) Hvad er det du har ændret i html filen? Kan ikke lige finde forskellen. Smid et svar:)
Avatar billede zips Juniormester
14. november 2009 - 17:16 #11
Her er et svar :-)

Det jeg har ændret i index er i din footer, hvor jeg har slettet den style som var på det billede og laget en anden regel ind i css filen.

Husk IE6 det er 2 ting du skal fikse, det ene er at indsætte png fix http://homepage.ntlworld.com/bobosola/ den anden er at få din højre boks op på plads, du kan bruge http://browsershots.org til at se om den ser rigtig ud.