Avatar billede qdh Nybegynder
15. juli 2001 - 14:20 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Boot fra CD-Rom???

Hvis jeg sætter min cd-rom drev til boot-device i biosen virker det ikke.

hvorfor kan det ikke boote fra cd-rom drevet
Avatar billede jelzin101 Praktikant
15. juli 2001 - 14:22 #1
er du sikker på at den cd du bruger understøtter boot (prøv med en ME eller 2k cd.)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
15. juli 2001 - 14:22 #2
det er vel fordi cd\'en ikke er bootable
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
15. juli 2001 - 14:23 #3
eller at dit cd-romdrev er gammelt og ikke understøtter boot
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
15. juli 2001 - 14:24 #4
alle cdrom drev understøtter boot, hvis bare bios gør
Avatar billede jelzin101 Praktikant
15. juli 2001 - 14:26 #5
>>det kan også være at det er din bios der er fejl i (ret usandsynligt) så prøv lige med en af de førnævnte mulighede ( cd\'er der KAN boote) for du kaster dig ud i bios opdateringer.....
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
15. juli 2001 - 14:27 #6
hvilken cd har du prøvet med ???
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. juli 2001 - 14:31 #7
Boot af CD-rom understøttes af de fleste bios i dag, du skal kunne boote på Win98 + WinME + Win XP og Win2k med mindre der er tale om rippede versioner og de er som bekendt ulovlige ;o)
Avatar billede qdh Nybegynder
15. juli 2001 - 17:56 #8
jeg har prøvet med en win2k cd, som virkede på en vens computer (han kunne godt boote fra cd\'en)

det er altså ikke fordi der skal slås noget til i biosen
Avatar billede jelzin101 Praktikant
15. juli 2001 - 17:56 #9
jo der skal -troede vi du havde gjort
Avatar billede jelzin101 Praktikant
15. juli 2001 - 17:57 #10
>>ude i en af de første kategorier i bios er der en \"startoprækkefølge\" står normalt som A,C
den skal du ændre så der står cd-rom
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. juli 2001 - 18:03 #11
Nogen gange står der A,C, CD-rom, tryk på Page up eller Page down til du får den rigtige rækkefølge.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. juli 2001 - 18:04 #12
Men det har du jo prøvet, prøv lige og lav en autodetect, så kan det være at den noterer dit CD-rom drev.
Avatar billede qdh Nybegynder
15. juli 2001 - 18:27 #13
jeg har sat biosen op til at boote fra cd-rom drevet, men når den prøver at boote står der:

\"No Boot-Device found\" eller sådan noget
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. juli 2001 - 18:30 #14
Har du lavet en autodetect med Hard diskene og CD?

Hvad hedder dit motherboard? Evt. også hvad bios hedder, det kan være du skal opgradere den.
Avatar billede negertt Nybegynder
15. juli 2001 - 18:31 #15
Det kan være at dit cd-rom drev ikke virker i dos???
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. juli 2001 - 18:41 #16
Du kan starte en windows installation med en bootdisk, men den kan ikke bruges til win2k.
Du kan gå en anden vej og installere win98 eller winme med en bootdisk og når winxx er installeret kunne du prøve at installere win2k inde fra winxx.
Avatar billede qdh Nybegynder
15. juli 2001 - 23:01 #17
Eftersom der ikke er kommet nogle svar som har kunnet hjælpe mig, har jeg besluttet mig for at give pointene til mig selv.