Avatar billede sollie Nybegynder
17. november 2009 - 11:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

En aktiv bruger forbindelse på website med PHP og muligt javascript.

Jeg sidder med det problem at jeg skal lave et bruger baseret website i PHP hvor at der kun må være en forbindelse pr. bruger som er logget ind. Altså må en person/computer ikke logge ind på en bruger konto, hvis at der allerede er en aktiv forbindelse logget ind med den bruger konto.

Jeg har prøvet at lede efter en mulighed for at lave sådanne et tjek i PHP, både via google, PHP's dokumentation og flere forskellige tekniske websites og fora som bl.a. eksperten her.

Den bedste løsning som jeg kunne finde var her på sitet, hvor at der blev foreslået at en bruger var antaget som online i en tidsperiode efter sidste tastetryk (eller som jeg forstod det, sidste kald til serveren).
Det var dog også beskrevet at dette var problematisk.

Jeg tænkte på om nogen kendte til en mulighed hvor man evt. kunne bruge javascript sammen med PHP hvor at man kunne konstruere et lille stykke kode som så ville blive ved med at sende et signal til serveren eller holdte en aktiv forbindelse af en art som indikerede at brugeren stadigvæk var online gennem den forbindelse?
Avatar billede acore Ekspert
17. november 2009 - 11:58 #1
Nogle CMS systemer holder styr på hvornår en bruger sidst har aktiv ved at skrive et timestamp for brugeren i databasen. Det kan let laves.

Så kan man se, hvornår vedkommende sidst har sendt noget til serveren og dennes IP.

Hvis logon forsøges på samme bruger, men med et andet IP, så kan du afvise logon eller lade den pågældende logge på. Dette kunne afgøres af hvor lang tid siden det er, der har været aktivitet. Hvis så brugerens logon cookie udløber efter samme periode, så er det da en mulighed.

Min netbank bruger et andet koncept. Hvis der ikke har været aktivitet i x minutter spørger den om jeg vil forlænge, og hvis jeg siger nej eller ikke svarer, så bliver jeg kastet af. Det er vel noget i den stil, du søger.

Jeg googlede lige "monitoring inactivity javascript", og et af de først hits var http://www.beyondfusion.com/html/tutorial-autoclose.php - det skulle kunne gøre jobbet, så vidt jeg lige kan se.
Avatar billede sollie Nybegynder
17. november 2009 - 17:56 #2
Det er noget ligende ja.
Det du har skrevet har hjulpen mig med et konsept at arbejde videre med.
Hvis du lægger et svar kan du få dine points.

Tak for hjælpen. :-)
Avatar billede acore Ekspert
18. november 2009 - 11:22 #3
Dejligt!