Avatar billede ns-genie Nybegynder
18. november 2009 - 06:37 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ændre charset i header

Nu har jeg brugt timer på at søge herinde, men uden held.

Jeg har problemer med at IE ikke vil vise æ ø og å, da headeren åbenbart er set til utf8, men vil gerne ændre det til ISO-8859-1. Hvordan gør jeg?

Jeg bruger WYSIWYG WebBuilder 6.1

Her er et udpluk af koden
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">

Og her af headeren
HTTP/1.1·200·OK(CR)(LF)
Date:·Wed,·18·Nov·2009·05:04:27·GMT(CR)(LF)
Server:·Apache/1.3.39·(Unix)·PHP/5.2.4·mod_throttle/3.1.2·FrontPage/5.0.2.2635·mod_psoft_traffic/0.2·mod_ssl/2.8.29·OpenSSL/0.9.8b(CR)(LF)
Last-Modified:·Wed,·18·Nov·2009·05:00:32·GMT(CR)(LF)
ETag:·"48cdb02a-b0b-4b037f70"(CR)(LF)
Accept-Ranges:·bytes(CR)(LF)
Content-Length:·2827(CR)(LF)
Connection:·close(CR)(LF)
Content-Type:·text/html;·charset=UTF-8(CR)(LF)
(CR)(LF)

På forhånd tak for hjælpen :)

-Thomas
Avatar billede ns-genie Nybegynder
18. november 2009 - 06:47 #1
Jeg har Surftown som webhotel udbyder, hvis det har noget at sige
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
18. november 2009 - 06:59 #2
utf8 kan sagtens vise æøå, så det første du bør prøve er, at ændre din meta-header fra

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">

til

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2009 - 07:01 #3
Det korte svar:
Lad være med at ændre det.
UTF-8 er et langt bedre character-set som understyttes over hele verden, og ikke kun i Vesteuropa.

Ellers kan denne guide følges:
http://www.eksperten.dk/guide/1300
Avatar billede ns-genie Nybegynder
18. november 2009 - 07:11 #4
@nielsbrinch
Problemet med utf-8(hos mig i hvert fald) er at uanset hvad jeg vælger i meta-headeren, så vælger IE utf-8 med det resultat at jeg har firkanter i stedet for æ, ø og å.

@kimsey
Nu skal mine side ikke bruges over hele verden, men kun her i Danmark, så lige det argument kan jeg ikke bruge til noget, desuden så se ovenstående. Kigger lige på linket.
Avatar billede ns-genie Nybegynder
18. november 2009 - 07:27 #5
Mht. linket, så kan jeg ikke umiddelbart se, hvad jeg kan bruge det til, da der jo her ikke er tale om ASP.NET, men HTML og det der står om HTML, står jo også i min kildekode.
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2009 - 07:43 #6
Man kan risikere tegnsæt problemer uanset hvilket charset man vælger i meta content-type - det det handler om, og som artiklen også beskriver, er at man kører med samme charset hele vejen. Fx nytter det ikke noget at skifte meta content-type hvis filen er gemt i et andet format - så vær sikker på at du gennemgående kører med samme format.
Avatar billede ns-genie Nybegynder
18. november 2009 - 08:22 #7
@keysersoze
Jeg har i WebBuilder valgt utf-8 og http headeren står tydeligvis også til utf-8 og det gør IE(sjovt nok) også, når siden bliver åbnet. Men der er firkanter. Hvis jeg så højreklikker, vælger tegnsætning og dernæst Vesteuropæisk(uanset om det er windows 1252 eller iso-8859-1) så står æ, ø og å der lige så fint.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2009 - 09:03 #8
#7, hvis IE8 viser æ, ø og å korrekt i ISO-8859-1, så er det fordi siden er gemt med det tegnsæt. Fejlen ligger altså i WebBuilder, og ikke i webserveren, server-side-sproget, HTML-filen eller browseren.

Keysersoze, lige dig jeg ventede på. Dejlig med et fornuftigt hoved som bar' ka' det der :-)
Avatar billede ns-genie Nybegynder
18. november 2009 - 10:06 #9
@kimsey0
Hmm, så må jeg jo se om jeg kan lure at rette den fejl i WebBuilder, eller i hvert fald omgå den.
Avatar billede zips Juniormester
18. november 2009 - 10:23 #10
I WebBuilder sætter du den til at gemme siden med UTF-8 encoding her http://www.wysiwygwebbuilder.com/page_properties.html
Avatar billede ns-genie Nybegynder
18. november 2009 - 17:03 #11
@zips
Det ved jeg. Problemer er bare at uanset hvad jeg vælger i WebBuilder, så viser IE den i utf-8, mens siden er gemt i iso-8859-1 eller windows 1252. Så løsningen må være at lave http-headeren om til en af disse to. Så hvordan gør jeg det?
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2009 - 21:37 #12
Hvis det ikke er alt for mange sider det drejer sig om, er der jo den mulighed at gøre det i hånden.
Det gratis program Notepad++ gør det f.eks. ganske glimrende:
http://sourceforge.net/projects/notepad-plus/files/

I Notepad++ konverteres filerne sådan:
Format -> Konverter til UTF-8 (uden BOM)
Avatar billede ns-genie Nybegynder
19. november 2009 - 06:33 #13
@kimsey0
Det virkede :D Så slap jeg for firkanterne. Tak for det, poster du et svar, så du kan få nogle point?
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2009 - 08:15 #14
Det var da godt du fik det til at virke :-)

Kan du eventuelt prøve at åbne en af de konverterede sider i WebBuilder, og så kigge om den viser firkanter, eller om den er i stand til at redigere i UTF-8 dokumenter?
Avatar billede ns-genie Nybegynder
19. november 2009 - 17:30 #15
Det kan ikke åbne og redigere html-filer, men kun projekter i wbs format, så det er lidt svært, men i preview i projektet er der stadig firkanter. Men pyt med det, laver siden i WebBuilder og så retter jeg formatet i Notepad++ efterfølgende, så burde det virke. Det er ikke noget større projekt, jeg har gang i, så lidt ekstra arbejde overlever jeg nok. Igen, tak for hjælpen :)
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2009 - 22:15 #16
Okay. Ja, så er der jo ikke så meget at gøre ved det.
Held og lykke med at få lavet et fedt site.