Avatar billede caudillo Nybegynder
19. november 2009 - 21:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Internet gennem to routere?

Hey folkens

Sidder med en Linksys WRT610N router og et netstik i væggen. Kablet går fra stikket til WAN-porten på routeren, men netværket har kun "begrænset eller ingen forbindelse."

Setup'et har tidligere virket, men da fik jeg en kammerat til at konfigurere det. Jeg gætter på ejendommen, som styrer det "store" netværk, har ændret lidt på deres router, uanset hvad kan jeg nu kun få net når jeg plugger kablet direkte i computeren.

Har jeg ret når jeg siger at min egen router skal køre som gateway og at den skal fodres med en IP til det oprindelige netværk?

ipconfig /all når jeg er forbundet til det oprindelige netværk giver mig en DHCP-server som hedder 192.168.1.1, det samme som standardgateway.

På forhånd tak for hjælpen.

Hvordan kan jeg i øvrigt kopiere hele loggen fra cmd til sitet her?
Avatar billede lazeric Nybegynder
19. november 2009 - 21:50 #1
Det lyder umiddelbart som om at du får IP-adresse fra din router i samme range som det du får direkte på forbindelsen. Det er et problem for din router, for hvis den har samme IP-adresse range på begge sider (internet og LAN) så kan den ikke finde ud af hvor trafikken skal hen!
Det vigtigt at du sætter din Router til DHCP på WAN (internet) porten og at du sætter ip-adresse range på LAN siden til et andet range.
Hvis du har 192.168.1.x 255.255.255.0 på WAN siden, så lav f.eks 192.168.2.x 255.255.255.0 på LAN siden.

Du kan kopiere fra CMD ved at højreklikke i vinduet og vælge "marker". Så markerer du teksten og bagefter klikker du oppe i venstre hjørne og vælger "rediger" i menuen, efterfulgt af "kopier". Så kan du bagefter paste det ind her på siden.

Hvis du er i tvivl om det jeg har skrevet, så lav lige "ipconfig" fra når den PC er direkte på forbindelsen og når den er bag routeren o smide begge herind.
Avatar billede caudillo Nybegynder
19. november 2009 - 22:13 #2
Ipconfig /all når jeg er forbundet via trådløs:

Trådløst LAN-kort Trådløs netværksforbindelse:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) Wireless WiFi Link 51
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : Hemmeligt :o
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2001:db8:1::1000(Foretrukken)
  Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 19. november 2009 21:50:45
  Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 28. november 2009 05:50:45
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::1c88:41b1:f844:841c%11(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.150(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 19. november 2009 21:50:44
  Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 20. november 2009 21:52:46
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 268441322
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-11-8A-33-0E-00-1F-16-19-49-B6

  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) F
amily PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-1F-16-19-49-B6
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse*:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : isatap.{AE776EE1-9670-4F68-AD0
2-1DACD5DFF2BC}
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 2:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : isatap.{D83DDA0C-B52D-4EE6-884
F-638AA98345A0}
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 6:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interf
ace
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Ipconfig /all når forbundet til oprindeligt net:

Trådløst LAN-kort Trådløs netværksforbindelse:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) Wireless WiFi Link 51
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-22-FA-23-4F-78
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) F
amily PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : stadig lyssky...
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::cdc8:f8ed:8041:4a6d%10(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.173(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 19. november 2009 22:06:47
  Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 20. november 2009 02:06:47
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 167780118
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-11-8A-33-0E-00-1F-16-19-49-B6

  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 195.140.133.5
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse*:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : isatap.{AE776EE1-9670-4F68-AD0
2-1DACD5DFF2BC}
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 2:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : isatap.{D83DDA0C-B52D-4EE6-884
F-638AA98345A0}
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 6:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interf
ace
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2001:0:d5c7:a2d6:28bb:2369:a3c1:3af5(Fore
trukken)
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::28bb:2369:a3c1:3af5%12(Foretrukken)

  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : ::
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

Jeg kan ikke finde en decideret WAN eller LAN opsætning på routeren, men kun en enkelt side hvor jeg kan angive routerens IP-adresse og indstillinger for DHCP-servere. Resten er bare en masse sikkerhedsskrammel...

Tak for hurtigt svar;)
Avatar billede lazeric Nybegynder
20. november 2009 - 10:19 #3
Ok, jamen så er det som jeg mente: Du har samme netværk på begge sider af routeren og det kan den ikke finde ud af.

Det du skal gøre er at ændre indstillingerne for DHCP-serveren i routeren, samt routerens IP-adresse.
Hvis du f.eks ændrer routerens IP-adresse til 10.10.10.1 (subnetmaske 255.255.255.0) og sætter DHCP-server range til 10.10.10.2 - 10.10.10.100.
Så bør du fremover få en adresse på dit trådløse som starter med 10.10.10.x og slutter mellem 2 og 100.
Fremover kan du så administrere din router på adressen 10.10.10.1 istedet for 192.168.1.1 (som jeg formoder den er idag).
Avatar billede caudillo Nybegynder
21. november 2009 - 09:45 #4
Jeg ændrede setup'et så det svarede nogenlunde til hvad du sagde, bare med en anden IP for routeren. Det mærkelige var at alt burde virke, da routeren registrede det oprindelige netværk som gateway, og en ipconfig /all afslørede heller ingen adresse konflikter.

Jeg gendannede fabriksindstillingerne for routeren, og satte den op som den stod før, dvs med lazerics' setup og så kørte den, selvom det i princippet var det samme jeg selv havde gjort tidligere...

Anyway, tak for hjælpen, og svar accepteret;)