Avatar billede BITSTV Juniormester
26. november 2009 - 15:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problem med kopibatterier til bærbar computer?

Ved nogen, om det giver problemer at bruge et kopibatteri til en bærbare Dell Lattitude? Vil computeren tage imod det, og vil det stadig vises, hvor meget strøm der er tilbage på batteriet?
Avatar billede thov Forsker
26. november 2009 - 15:22 #1
Det skulle ikke undre, om der gælder det samme for batterier, som for uoriginale bil-reservedele - de bliver lavet det samme sted, eneste forskel er mærkningen :-)
Avatar billede Spotgun Seniormester
26. november 2009 - 16:10 #2
Jeg har godt nok ikke prøvet kopibatterier til Dells notebooks, men til IBMs virkede de fint. Det gav lidt ekstra liv til en gammel notebook jeg havde på et tidspunkt.

Prisforskellen mellem et 3. parts batteri og originale taget i betragtning, så vil jeg sige go for it.
Avatar billede Beach Mester
27. november 2009 - 00:36 #3
Der har været nogle tilfælde hvor producenter direkte advarer mod 3. parts Batt. simpelthen fordi de kunne gå hen og ødelægge hardwaren.

Seneste tilfælde jeg støde på fra fra en lidt anden kant, nemlig Canon--->
Dette produkt er udviklet til optimal ydelse ved brug sammen med originalt Canon-tilbehør. Canon er ikke ansvarlig for beskadigelse af dette produkt og/eller ulykker, f.eks. brand osv., der skyldes fejl på ikke-originalt Canon-tilbehør (f.eks. batterilækage og/eller -eksplosion). Bemærk, at denne garanti ikke gælder for reparationer, der opstår som følge af fejl på ikke-originalt Canon-tilbehør. Du kan dog få foretaget sådanne reparationer mod betaling.

Kan ikke lige finde den artikel jeg læste for nogle måneder siden, men en eller anden importør solgte "originale" batterier med Canon mærker og hele pivtøjet. Der var en grundig gennemgang af hvordan man kunne se forskel på org og kopi.
Tror denne gang "kun" problemet var at deres kunder troede det var noget crap som Canon solgte da kopiproduktet bare slet ikke levede op til de specifikationer som der var påtrykt.
Samtidig advarede de om lækage hvilket jeg selv har prøvet på værst tænkelige måde for flere år tilbage.

Jobbede i en større fotohandel og havde sat et mini-LCD tv på en hylde i butikken med det som jeg forventede var duracell batterier. Da jeg mødte ind dagen efter sejlede hele hylden i batterisyre og flere ting end TVét var bukket under for nattens begivenheder.
Der var desværre ikke rigtig nogen kære mor her, da vi havde købt partiet af batterier uden om den danske distributør og efter lidt undersøgelse rent faktisk viste sig at være nogle billige Taiwan efterligninger som absolut ikke levede op til forventningerne. Jeps, de blev taget ned af hylderne straks, men så heldigvis ikke nogle af de solgte batterier komme igen med problemer.
Moralen er, at du sagtens kan få fingerne i et OK 3. parts batteri som virker 10-4, men er uheldet ude så skal du nok ikke forvente nogen kære mor hos Dell.

Dette IKKE for at skramme dig væk fra at handle, men du bør også være OBS på følgene hvis...

//B
Avatar billede BITSTV Juniormester
27. november 2009 - 13:54 #4
Tak for jeres gode svar, jeg er den forsigtige type og kan bestemt se pointen fra Beach. Computeren er ikke over sin garantiperiode, den er ikke 2 år endnu, men Dell giver kun garanti på batterier i 1 år, og den frist er overskredet.

Jeg har talt med Dell i dag og fået at vide, at batterierne er gearet til 400 opladninger. Han rådede mig til at tage batteriet ud, når jeg kører på elnettet. Det har jeg aldrig gjort, jeg har da bare ladet det sidde i computeren hele tiden. Det lyder lidt bøvlet, hvis man skal have et fuldt opladet batteri liggende og sætte det ind, hver gang man kunne have lyst til at være trådløs.
Tager I andre batteriet ud, når I er på elnettet?
Avatar billede Beach Mester
27. november 2009 - 17:57 #5
400 opladninger, det var sgu ikke meget:-(
Jeg har godt nok aldrig taget batt. ud når den er på net, hvilket man måske burde gøre. Men et eller andet sted så må det slid der er på batteriet måske også være prisen man betaler i bekvemlighed over ikke at skulle tage det af og på konstant *S*

//B