Avatar billede mandula Nybegynder
02. december 2009 - 09:51 Der er 2 kommentarer

Hvad kan Access?

Hej folk der ved noget om access

Jeg er ret ny i access. Jeg har en rimelig bred viden om resten af officepakkens programmer, herunder særligt excel, men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om access. Ja, det er en database, og den kan indeholde en masse information, men jeg mangler lidt viden om hvad den kan og ikke kan.

Jeg skal lave en database, der indeholder kontaktpersoner, sorteret på hvilken nøglekategori og nummer disse har fået udleveret, og om de har betalt depositum eller ej, for nøglen. Jeg har fået lavet tabellen, specificeret "cellerne" hvad de må indeholde osv. Jeg har lavet en formular, så det er nemt at indtaste de forskellige personer. Men er det så det? Kan man ikke få formularen til at køre udenfor Access programmet? Når man har en færdig formular, så taster man oplysningerne ind og så går man videre til den næste, hvorfor skal man kunne gå videre til den næste (Ja, det ved jeg ikke om i helt forstår, men jeg synes det virker lidt som om den formular man har lavet bliver lidt for "redigerbar") Hvordan låser man tabellen, så folk ikke ved en fejl kommer til at lave om på nogle af informationskriterierne f.eks.

Håber at høre fra jer!

mandula
Avatar billede terry Ekspert
02. december 2009 - 10:10 #1
It would take a long time to tell you what Access can and cant. And also the questions you ask here would take a while to answer too.

I noticed in your question "Kan man ikke få formularen til at køre udenfor Access programmet? "

Short answer here is no, Access MUST exist on the PC to open the dB but it is possible to hide the Access window although it can give problems.
Avatar billede terry Ekspert
02. december 2009 - 10:15 #2
"hvorfor skal man kunne gå videre til den næste "

That isnt necessary. Access saves the current record automatically when it loses focus. Either by moving to another record or by closing the form (for example). But you can place a button on the form which you can use to save the current record.

"...men jeg synes det virker lidt som om den formular man har lavet bliver lidt for "redigerbar")"

You can "lock" forms so that users cant edit. You can also implement your own user security system so that users have specific permissions on forms.