Avatar billede giorgio Nybegynder
02. december 2009 - 22:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm og hdd led står og blinkerqq

Hej

Jeg har en Toshiba Satellite A300, den harl ige kørt BIOS update og efter den vil den nu ikke starte. Der er bare sort skærm, power knappen lyser fint og hdd lampen står og blinker ca. 1 gang i sek.

Jeg har haft batteriet ude i flere timer, jeg har prøvet med en ekstern skærm. jeg har prøvet med en anden hdd, men intet gør nogen forskel.

Vil det hjælpe at tage batteriet ud på bundkortet?

Det lader jo til at den bios opd. er gået galt, håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede mini-me Nybegynder
02. december 2009 - 23:09 #1
Hej,

Tror ikke du vil få meget glæde af at pille batteriet ud på maskinen. Da den har flashet den hukommelsechip/hukommelsesområde hvorpå BIOS'en ligger.

Bedste bud er at kontakte toshiba's support.
02. december 2009 - 23:30 #2
(Så skulle det lige være BIOS batteriet ???)
Avatar billede mini-me Nybegynder
02. december 2009 - 23:39 #3
Bios Batteriet???

Det skulle være første gang jeg har hørt om det.

Når man opgradere sin bios så flasher/skriver man direkte til en chip på bundkortet. Det betyder altså at selvom du piller batteriet ud, uanset hvilket, så "glemmer" den ikke opdatering.
Avatar billede thov Forsker
03. december 2009 - 04:03 #4
Tjaa.. En gang skal jo så være den første :-)

BIOS er også andet end flash-RAM, f.eks. dato/tid, RAM timing, boot rækkefølge o.s.v. - oplysninger som gemmes i en stump SRAM, vedligeholdt af et batteri.
Ved at fjerne batteriet (resette BIOS), er det disse ændringer som glemmes, og det kan af og til få liv i en ny-flashet BIOS.
Avatar billede giorgio Nybegynder
03. december 2009 - 09:59 #5
Har nu haft den splittet ad, og kan ikke se noget bios batteri, ved ikke hvor de har gemt det henne på denne model, og det er ikke ligefrem opl. om bundkort der er at finde på nettet. Så må nok gå den tunge vej ind til Toshiba
Avatar billede giorgio Nybegynder
06. marts 2012 - 10:05 #6
Meget gammelt spg som ikke er blevet lukket. sorry