Avatar billede or.han Nybegynder
12. december 2009 - 18:19 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Pege på en bestemt mappe (vha. .htaccess)

Mit problem er i bund og grund, at jeg ikke forstår Apache.

Mit specifikke problem er, at jeg prøve at "pege" på en mappe.

Jeg har flg. mappestruktur i en VirtualHost:
/side
  .htaccess
  /lib
  /config
  /public_html

Når man går ind på http://side:8888 vil jeg have, at man ikke skal kunne få adgang ti 'lib' og 'config' mappen, fordi de indeholder hemmelige ting. Derfor vil jeg have, at hvis jeg nu går ind på http://side:8888/hej/med/dig.php, så går den faktisk ind i /side/public_html/hej/med/dig.php.

Jeg har læst mig frem til at man skal benytte Alias/AliasMatch. Problemet er så bare at få det til at virke. Jeg har prøvet med (i .htaccess-filen)

Alias / "/side/public_html"

og

AliasMatch (.*) /side/public_html/$1

men intet ser ud til at virke.
Avatar billede or.han Nybegynder
12. december 2009 - 18:31 #1
Ja, sjovt nok, så fik jeg det lige til at virke, men det var med mod_rewrite:

<IfModule mod_rewrite.c>
    RewriteEngine on
    RewriteRule ^(.*)$ public_html/$1 [QSA,L]
</IfModule>

Men det burde vel også kunne gøres med Alias/AliasMatch? Jeg vil blive meget glad, hvis I kan henvise mig til en god bog om Apache, fordi jeg tror, at et bedre kendskab til selve webserveren vil gøre mange ting nemmere.
Avatar billede or.han Nybegynder
13. december 2009 - 19:26 #2
Luk.