Avatar billede draco999 Nybegynder
21. december 2009 - 20:31 Der er 10 kommentarer

Bærbar med lav frekvens ved 100% Cpu

Hej Eksperten.

Problemstilling:
Jeg har nu i en længere periode oplevet at min Bærbar(XPS M 1710) bliver MEGET langsom når jeg laver nogle ting, det er typisk når jeg skal bruge noget mere CPU kraft i form at fx. 10 IE tabs mm, eller et spil som køre i længere tid.

Computeren begynder at hakke, den crasher ikke den hakker bare, lige pludselig, som om der er en flaskehals. Hvis man venter lidt så går det i sig selv også kan man arbejde/spiller vider, ind til måske 5-10 min senere.

Hvis jeg lukker nogle vinduer så sker det ikke.

Jeg har lagt mærke til det er typisk hvis jeg har mere krævende hjemmesider åben, fx med meget Flash, eller Java script på. fx som Myspace,facebook osv osv.

Computeren er fuldt ud opdateret og køre Windows 7. den har 3Gb ram og det er et problem der pludseligt opstået(et år siden, ja i know lang tid, men nu genere det mig meget)
Det er dual core, 1.7 ghz og den har nyste drivere i sig.
Der sidder et Nvidia 7900 GS der i, som ikke køre med Mobile drivere, men de nyeste Windows 7 driver, som er unlocket med Mobility modder.
Der er testet med almindelige Mobility drivere.

Køre jeg en preformance test i windows i windows 7 for jeg i mellem 4.9 og 5.2 i score.

Hvis nu vi tager udgangspunkt i DragonAge Orien, som jeg prøver på at spille lige nu.
Jeg starter spillet op, det glider fint, der er Intet galt. Så går der måske 10 min, måske 15, så kommer første hak, jeg lader det passere, også kan jeg måske spille 5 til 30 min igen, så kommer det igen, jeg skal bare vente 1 til 5 min så er det overstået også kan jeg spille vider, men det er pænt irriterende for spilet glider eller fint med de indstillinger det er sat til(ikke max)
Nej det er ikke kun det her spil, husk problemet er også i IE, samt Eve online, og ja andre spil, men nu tager jeg lige udgangspunkt i det.

Jeg har læst lidt om Performance med laptops og power settings, jeg troede det kunne have noget at gøre med, at min setting stod til ballance, den satte jeg til high, og tjekkede at min MAX CPU power stod til 100%, hvilket den også hopper op på i Resource Monitoren.

Jeg har tjekket min event viewer for at se om er var noget der, og det eneste jeg lod mærke til var at den kom og sagde:" The speed of processor 0 in group 0 is being limited by system firmware. The processor has been in this reduced performance state for 71 seconds since the last report"

Jeg har tjekket min BIOS, og alt står som det skal, jeg har enda prøvet at sætte den til default for at se om det skulle løse problemet, men ak nej.

Hvilket jeg troede jeg havde løst ved at sætte min performance til MAX, men problemet forekommer forsat efter, hvilken jeg tror er relevant.

Det jeg lækker mærke til at min Maximum Frekvency på Resource Monitoren går ned på 49% mange gange, selv om CPU load er 100%, DET burde den vel ikke? når jeg køre et spil, eller har mange ting åbne.
Jeg har også lagt mærke til at når den er langsom, så er det netop fordi at den står til 49% eller der er totalt LAG i performance monitoren, der kommer helst sorte huller.

Jeg har taget nogle Screndums med DragonAge i baggrunden, som burde som jeg ser det give mig en max frekvens på 100% hele tiden, men jeg er ikke helt sikker på det, da jeg ikke kender så meget til hardware?

Jeg har dog fundet ud af det har noget med Frekvency scaling at gøre, hvilket hvis man søger har meget med Linux og gøre, men det køre jeg jo ikke med.

Jeg aner simpelhen ikke hvad jeg skal gøre, som jeg ser det, skal jeg have den her Max frekvens til 100% hele tiden, og ikke stå at hoppe op og ned, men jeg ved ikke hvordan.

Så hvis nogen vil give mig en god julegave, så løser de mit problem :)

Se skærmprint her:

http://img63.imageshack.us/img63/8072/49001.jpg
http://img63.imageshack.us/img63/1788/49002.jpg
http://img63.imageshack.us/img63/6216/samlet.png
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2009 - 20:41 #1
Har du ikke størst problemer når du bruger IE8 med masser af vinduer åbne?? Prøv at gå ind i joblisten, og se hvor meget ram iexplore tager. Har selv droppet den, da den ikke vil slippe rammen igen. Bruger fortrinsvis Firefox der ikke stjæler så meget ram.
Avatar billede draco999 Nybegynder
21. december 2009 - 20:48 #2
Nej det har jeg ikke, problemet forekommer også i Firefox/Crome, det er ikke et browser problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2009 - 20:58 #3
Kan det være et varmeproblem? Har du renset køler på den?
Avatar billede draco999 Nybegynder
21. december 2009 - 21:00 #4
Kølern er renset, selve keybordet er taget af, da jeg troede det var et varme problem, men derfor burde min Frekvens vel ikke skifte sådan hvis det var varme??
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2009 - 07:42 #5
http://www.passmark.com/products/bit.htm

kør en test på den med dette program der nok skal sladre

det virker i 30 dage.

m.v.h
Avatar billede draco999 Nybegynder
22. december 2009 - 18:22 #6
Det er kørt, den finder ingen fejl.

http://img43.imageshack.us/img43/5426/passed.jpg

Men det giver vel også meget mening hvis det er et frekvens problem.
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2009 - 07:46 #7
kører der et defrag automatisk i din pc
eller måske et virus program der scanner eller andet
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2009 - 08:42 #8
Har en nabo med Windows 7 har også fået problem med stort ramforbrug. Hans computer kan køre med en ramklods i sætter han nr 2 i tilter den. Hans er godt nok en stationær, men det er samme problem. Kan det have noget med opdateringer til Win 7 at gøre???
Har du prøvet at køre med kun en blok?
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2009 - 09:03 #9
prøv at køre en test med microsoft egen analyzer program - det giver måske et hint til dig.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=F32921AF-9DBE-4DCE-889E-ECF997EB18E9&displaylang=en

m.v.h
Avatar billede draco999 Nybegynder
23. december 2009 - 21:48 #10
@treatmenice Det køre ingen defrag, defra køre hver mandag og ikke realtime. Der er desuden testet med forskelligt antivirus software, og hvor det har været slået fra.

@220661
Da jeg kørte windows 7 beta, troede jeg det var derfor, derfor formaterede jeg og lagde VISTA ind, der har jeg også problemer, det er som om FPS den bare dropper uden nogen grund.

@treatmenice
Jeg har prøvet alle mulige programmer uden nogen kan finde noget som helst, FPS den dropper pludseligt uden nogen grund, det giver ingen mening what so ever.