Avatar billede flashit Nybegynder
22. december 2009 - 22:10 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Fona + reinstalletion = problemer

Hej e.

Min svigermor har for 2 år siden købt en laptop(Acer) i Fona.
Nu skal den reinstalleres, og i den forbindelse, bad jeg hende om at kontakte Fona, for at høre hvordan man gør. Der fulgte nemlig ikke en installations dvd med. Det lå preinstalleret på disken.
Fona siger at hun skal købe en ny version at Windows til kr. 1200. Dette syntes jeg jo sjovt nok ikke at hun skal. Det må da være Fona der levere en mulighed for at reinstasllere sin computer, når man køber en laptop med Windows. Hvad siger I

Kan man finde noget i købeloven der hjælper os, eller hvad ville i gøre.

Skal lige sides af de var totalt kolde overfor normal fornuft, og sagde at der var vores problem, og ikke deres.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. december 2009 - 22:20 #1
Tja, så ved du hvor du ikke skal købe ind længere.

Sædvanligvis er der et "X" drev eller noget i den dur, hvor der ligger en gendannelsespartition.

Men som regel tilgås den også via et recovery program, installeret på PC´en. Så prøv at se under de installerede programmer, om ikke der ligger noget "Acer Recovery" program.

Alternativt ligger der et program, der kan danne et sæt installations CD´ere til dig.

Selv om det er en preinstalleret OEM version, skal (bør) man kunne danne medier eller reinstallation ud fra den.

At Fona fraskriver sig supporten på den, skyldes nok mere at de ikke aner hvad man stiller op...
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
22. december 2009 - 22:20 #2
normalvis bliver det ikke leveret dvd med
den skal du selv brænde, efter installationen er færdig
og det se ikke ud til hun har det, det kan fona ikke ikke gøre for
22. december 2009 - 22:21 #3
Præcist fabrikat, model, type ?
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, ... ?

(RTFM: Hvad siger/skriver manualen ?)
22. december 2009 - 22:22 #4
Præcist fabrikat, model, type ?
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, ... ?

RTFM -> Hvad siger/skriver manualen ?
22. december 2009 - 22:22 #5
(Nå indlæg #3 kom ikke frem i først omgang ???)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. december 2009 - 22:26 #6
Så vidt jeg kan læse mig frem til, skal der være et utility installeret, ved navn "Acer Recovery" - som skulle kunne lave en installations CD/DVD.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2009 - 22:40 #7
Er det prøvet, under opstart, at trykke samtidig på Alt+F10 ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. december 2009 - 22:42 #8
Tja, så ved du hvor du ikke skal købe ind længere.

Det var da en værre gang vrøvl...
Uanset hvor erfaren en bruger er med IT, er det brugerens ansvar at læse div. dokumenter der følger med ens hardware.

Som skrevet, så står det i manualen hvordan man gør. Er den smidt ud kan man hente en ny på Acers hjemmeside, eller rekvirere en via deres support.
Avatar billede osigaard Nybegynder
22. december 2009 - 22:46 #9
Du skal/kan ikke formatere, når du ikke har en XP-CD/Vista-CD/DVD, men du skal lave et systemrecovery. (Genskabelse til Fabriksindstillinger)
Kik i din bruger håndbog, der vil der være oplysninger om,hvordan du gendanner systemet.
Nedenstående gælder for alle nyere Acer bærbare ( købt senere end 2006 )

Se i Brugerhåndbogen, da du ikke har nogen CD, kan du jo ikke formatere din systemdisk, men du kan genskabe den til fabriksindstillingerne, altså som den var, da den forlod fabrikken.
Det gør du således:
Inden du udfører en gendannelse, skal du kontrollere BIOS-indstillingerne.
1. Kontroller, om funktionen Acer disk-to-disk recovery er aktiveret eller ej.
2. Sørg for, at indstillingen D2D Recovery under Maim er Enabled.
3. Afslut BIOS programmet, og gem ændringerne. Systemet genstarter.
Tryk på <F2> under opstart for at starte BIOS programmet.
Sådan starter du gendannelsesprocessen.
1. Genstart systemet.
2. Mens Acer-logoet vises, tryk på <Alt>+<F10> samtidig for at få adgang til gendannelsesprogrammet.
3: Oplysninger om systemgendannelse finder du i vejledningen på skærmen.

Hvis man genskaber til fabriksindstillingerne, bliver C:\ drevet formateret og de programmer der var da Computeren forlod fabrikken, er de eneste der er installeret.
Acer disk-to-disk recovery er en funktion der fylder 10 GB i en skjult partion på harddisken.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. december 2009 - 23:16 #10
john_stigers -> det kan ske du læser det som vrøvl. Definitionen på vrøvl er mig bekendt noget med noget uforståeligt eller noget der ikke passer.

Men du kunne jo uddybe, hvorfor du mener det er noget vrøvl.

Hvis du selv kom i en butik, hvor du har købt et produkt, og butikken så afviser dig - går du så virkelig derfra med en følelse af at du har lyst til at komme der igen???

- at butikken måske intet kan stille op, har intet med serviceoplevelsen at gøre. En hvilken som helst butik der lever af deres kunder, og dermed også service overfor kunderne, ville ikke bare afvise en kunde på den måde, men prøve at hjælpe så godt som det nu er muligt - som f.eks. ved at henvise til brugermanualen. Men en total afvisen, som der åbenbart er foregået, giver i hvert fald ikke mig lyst til at komme i butikken igen - det kan da ske jeg er ene med den opfattelse, og det derfor er noget vrøvl for andre ;-)
Avatar billede flashit Nybegynder
22. december 2009 - 23:36 #11
Kanon. Mange tak for jeres hjælp.

Har ikke testet det, men kunne Fona ikke bare havde sagt "Alt F10" til hende, istedet for 1200....?

Tester det i morgen. :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2009 - 08:14 #12
hvad hedder den - de har lavet mange

http://www.acer.dk/acer/service.do?LanguageISOCtxParam=da&miu10einu24.current.attN2B2F2EEF=405&sp=page15e&ctx2.c2att1=5&miu10ekcond13.attN2B2F2EEF=405&CountryISOCtxParam=DK&ctx1.att21k=1&CRC=2620641492

programmerne ligger derude allesammen under model og styresystem og så videre
de 3 dvd laver du i programmet acer Erecovery manager der også ligger der hvis det ikke er installeret
Avatar billede flashit Nybegynder
23. december 2009 - 09:38 #13
Jeg er ikke ved computeren lige nu, så jeg kan ikke sige model mv.
Jeres hjælp er helt perfekt, men mit spørgsmål gik mere på hvad men kan gøre ved Fona, når de nu ikke vil hjælpe.

Jeg prøver at gøre som beskrevet i aften. Igen TAK
Avatar billede justrace Novice
23. december 2009 - 09:46 #14
Du kan jo ikke gøre noget ved Fona, da PC'en er blevet leveret med ganinstallationen liggende på harddisken.

At brugsvejledningen så ikke er blevet nærlæst er jo ikke deres skyld. :)

Men nu kender vi jo heller ikke ordvekslingen, og om der er blevet bedt om skiver til en ny windows eller til at genskabe den som den var, og hvor evt. misforståelser kan være opstået.

Hvis ham i Fona har forstået det som at hun ville have den nye 7'er, så er det jo 1.200,-.

Men han burde jo, hvis han var fra IT-afdelingen i den butik, vide at der ligger en genetableringsdel på maskinen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. december 2009 - 11:21 #15
#10
Spørgsmål:
Maskine skal reinstalleres. Kunden kan ikke finde nogen installations CD, og mener så det er Fonas skyld, og at de må hoste op med CD´ere så maskinen kan reinstalleres. Der spørges endda om der står noget i købeloven omkring dette.

Kommentar #1 er det rene vrøvl, for læser man den lille quickguide der følger med sin Acer PC, får man at vide hvad man skal i det tilfælde en reinstallation er nødvendig.
Desuden er det ikke Fona der installerer styresystem m.m. på Acer maskiner, så det kan ikke blive deres problem.

Desuden ved radioforhandlere, ekspedienter i Føtex eller Bilka tit ikke hvordan man reetablerer styresystem på en pc. Derfor ligger der også i kassen med den computer man køber, et nummer til Acer support som kan hjælpe med disse problemer.

PC salg har har bredt sig til mere end bare den lokale IT biks, derfor er fremgangsmåden denne og har været det i over 3 år.

#13:
mit spørgsmål gik mere på hvad men kan gøre ved Fona, når de nu ikke vil hjælpe.
: Intet. Det er helt klart at brugsvejledningen ikke er fulgt, så Fona kan ikke klandres for noget i denne sag.
Avatar billede justrace Novice
23. december 2009 - 11:33 #16
Ja, ALDI sælger jo også nogele ret ok PC'ere, og det kunne s'gu være ret skægt at spørge ham der har den lokale her hvor jeg bor, om noget teknisk. *GG* Han kan s'gu dårligt dansk, og aner intet om de ting der sælges.

El-gimonstret har præsteret at sælge 5 (FEM!!!) fladTV til min nabo før de kom hjem med et MPEG4, DVB-C TV der kan bruges til YouSee. Selvom de sagde til sælger hvad det skulle kunne!!

Så Fona og de andre i samme kategori er kun "kassedamer", og det de ved om IT er begrænset til et 3-timers intro-forløb.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2009 - 11:39 #17
Hmm ja, - men det var jo ikke det du skulle forholde dig til.

Er det vrøvl at man ikke vil handle længere i en butik, hvor man ikke har følt sig godt behandlet? - det kan svares med ja eller nej.

Og uanset hvad butikken sælger, tror jeg ikke du møder en butiksleder, der ikke ville prøve at hjælpe med produktet.

Nu har ingen af os været til stede, så vi aner ikke hvad der er foregået - så jeg tror, jeg lader den ligge der....

- god jul til alle.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. december 2009 - 11:47 #18
God ide ;)

Også god jul til dig :)
Avatar billede flashit Nybegynder
24. december 2009 - 15:09 #19
Det virkede perfekt, tak for hjælpen.
Hvem vil have Points :-)

God Jul.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. december 2009 - 15:21 #20
Går ud fra det var mit forslag med Alt+F10 som virker.
Men jeg ønsker ikke point. God jul også til dig:)
Avatar billede osigaard Nybegynder
24. december 2009 - 16:05 #21
Heller ingen point til mig, tak!
God jul :-)
Avatar billede flashit Nybegynder
08. marts 2011 - 16:23 #22
lukker