Avatar billede lange2009 Nybegynder
25. december 2009 - 01:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ekstern hdd

hej:)
jeg har lige fået en ekstern hdd i julegave og når jeg så prøver at ligge nogle ting over så skriver den bare filen er for stor til destinationsfilsystemet?
hvad betyder det?
Avatar billede jonner40 Nybegynder
25. december 2009 - 01:26 #1
hvis filen er over 4gb og harddisken er formateret i fat32
så er det derfor
formater den i ntfs så skulle det gerne virke
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2009 - 02:10 #2
Det er nu ikke rigtigt! du kan sagtens have mere end 4Gb  i fat 32 det afhang tidligere af bios da var det mener jeg 32Gb jeg tror blot du skal formatere den da der sikkert ikke ligger et alokerings system på den jeg har altid mine externe i fat32 format det stjæler ikke så meget af kapaciteten!
Avatar billede lzs Nybegynder
25. december 2009 - 02:27 #3
Gør som jonner siger :)
Avatar billede jonner40 Nybegynder
25. december 2009 - 14:18 #4
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2009 - 14:28 #5
jeg tror blot du skal formatere den da der sikkert ikke ligger et alokerings system på den
Avatar billede thov Forsker
25. december 2009 - 14:48 #6
Det er ikke nødvendigt at omformattere - FAT32 kan konverteres til NTFS, uden tab af data: http://support.microsoft.com/kb/307881/da

@poko1:
Du roder du godt og grundigt rundt i begreberne.
Du forveksler filstørrelser med partitionsstørrelser - FAT32 kan helt enkelt ikke håndtere filer over 4GB, men sagtens større partitioner.

Og m.h.t. spildplads, så er det FAT32 som har mest 'slack'. En 8gb FAT32 partition kører med en klyngestørrelse på 4kb, 16gb har klynger på 8kb o.s.v.
NTFS kører med 4kb klynger hele vejen igennem....
Avatar billede lange2009 Nybegynder
28. december 2009 - 16:33 #7
jonner, jeg gjorde som du sagde, så smid et svar. det virkede nemli:)
Avatar billede lange2009 Nybegynder
24. december 2012 - 12:40 #8
da jonner ikke har smidt et svar endnu så tager jeg pointen tilbage.