Avatar billede saraahermann Nybegynder
30. december 2009 - 20:10 Der er 14 kommentarer

Min seagate harddisk virker ikke med min macbook

Hej

Jeg har et problem med min seagate harddisk. Jeg har en macbook Pro.
Jeg kan ikke ligge nogen filer over på harddisken, jeg fik af vide at formatet nok ikke var det rigtige, jeg fandt det og så er der stod windows, det er vel det jeg skal ændre, men det kunne jeg ikke på min mac. Jeg prøvede så at sætte min harddisk til en windows computer og der kunne jeg godt gå ind og ændre formatet men der var bare ikke andre end windows.. Har jeg købt den forkerte harddisk eller kan jeg godt ændre det ? Harddisken hedder: Seagate External Desktop Drive.

Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig :)
Avatar billede haverslev Novice
30. december 2009 - 20:30 #1
Avatar billede Caspermathiesen Nybegynder
30. december 2009 - 21:06 #2
Ja, den skal formateres,
jeg ved ikke en brik om mac, men det kan tænkes det skal blive en ntfs-styresytem.
højreklik formater, vælg system.
(du mister alt på harddisk)
Avatar billede spijon Nybegynder
30. december 2009 - 21:43 #3
Du kan formatere den til FAT32 istedet for NTFS.

Du er lidt muligheder til at formatere:

1: CMD som burde virke under xp/vista/windows7.
"format X: /FS:FAT32" hvor dit du skal skifte "X" ud med dit drev.
Der findes også et lille fat32format.exe på nettet hvis den ikke vil - som fungere mere eller mindre på samme måde som med CMD "fat32format.exe X:".

2: Start søg efter Computeradministration(Computer Management) - under Lager - Computeradministration (lokal)/(Storage - Disk management)  - højre klik og vælg "format..." og FAT32.

3: Insert en boot CD med fx XP på og når du vælger en disk til at installere drev til OS XP i guiden vælger du den HDD som du vil formatere + FAT32 og lader den formatere. Sluk så install af XP og start din computer som normalt.

4: Software som Partition Magic eller Paragon Partition Manager og sikkert flere kan gøre det for dig men kan koste penge og de andre metoder er "gratis".

Har du nogle spørgsmål så skriv.
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 11:51 #4
Mac kan IKKE læse/se FAT eller NTFS filsystemer og derfor skal den formateres i en Mac for at kunne bruges sammen med Mac sys./ computer

Mac OS X Filesystems kører enten HFS eller HFS+
Avatar billede saraahermann Nybegynder
31. december 2009 - 12:07 #5
Hej Spijon

Nu har jeg prøvet dit forslag nummer 2 og jeg kan kun vælge NTFS. Ved du hvad jeg så skal gøre ?
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 12:16 #6
Vi er vel enige om at den skal bruges på en Mac eller??
Avatar billede saraahermann Nybegynder
31. december 2009 - 12:46 #7
ja det skal den
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 12:51 #8
Hvorfor så formatere den i noget som ikke kan bruges / ses i mac ?
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 12:54 #9
Som Seagate også skriver:
Seagate external drives come preformatted—some for PCs, some for Macs. So if you buy the right drive for your computer, you don't have to do anything else. Just connect the drive to your computer and it will work.

Hvis ikke du har fået den korrekt formaterede, så kan du selv formatere den - se her:

Formatting your drive for a Mac
STEP 1: Open Disk Utility like this:

a.Click Finder.

b.Click Applications.

c.Click Utilities.

d.Click Disk Utility.

STEP 2: Select the drive you want to format. Be sure it's the correct drive.

STEP 3: Go to the Partition tab.

STEP 4: Click on the Current Volume Scheme drop-down menu and select One (1) partition.

STEP 5: Click Options. From the Partition Schemes provided:

•Click on the GUID Partition Table radio button.
--OR--
•Click on the Apple Partition Map radio button.
STEP 6: Click OK. Select other options as desired (e.g., Volume Name, Format, etc).

STEP 7: Click Apply. The Partition Disk screen opens.

STEP 8: Click Partition. At this point, the volume dismounts from the desktop and the drive is partitioned and formatted.
Note: When Volumes are created, Time Machine may open, asking if you would like to use the volume for backups. Click Cancel to proceed.

STEP 9: When finished, select the Disk Utility from the Apple Menu and choose Quit Disk Utility.

Taget fra det link jeg lagde:  30. december 2009 kl. 20:30:32| #1
Avatar billede saraahermann Nybegynder
31. december 2009 - 12:58 #10
jeg ved ikke hvad den skal formateres til, men jeg kan ikke sætte nogen filer over på harddisken, og så fik jeg af vide at det ikke var det rigtige format. Men hvis jeg går for at ændre formatet er der ikke andre end NTFS..
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 13:07 #11
Hvis du sætter den til din Mac og følger guiden, så bliver den formateret til det rigtige filsystem.
Du skal ikke tænke på om det skal være det ene eller andet, lad Mac`en blot formatere :-)

HUSK: punktet:
Select the drive you want to format. Be sure it's the correct drive

Det vil sige, at du skal huske at vælge den eksterne og IKKE et andret drev, for så sker der grimme ting :-(
Avatar billede saraahermann Nybegynder
31. december 2009 - 13:10 #12
tusind tak for hjælpen nu virker det :)
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 13:18 #13
Selv tak og Godt nytår :)

Ps. husk at lukke spørgsmålet:
http://www.eksperten.dk/faq
Avatar billede kox Nybegynder
02. februar 2010 - 23:22 #14
Haverslev > Du er altså ikke helt rigtig på den!

Mac kan fint bruge FAT32 både til at læse og til at skrive. Det kan Windows også. Begrænsningen er at FAT32 ikke kan håndtere filer større end 4GB. Det er et godt valg hvis man bruger både og. Til gengæld kan Mac's backup program TimeMachine kun bruge Mac formater.

Mac kan læse fra NTFS men ikke skrive til det.

Mac OS - udvidet (Journaled) er helt lukket land for Windows.

Så ved du det:-)