Avatar billede agora_live Nybegynder
31. december 2009 - 08:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tracker jeg links?

Jeg er ved at lave en hjemmeside (www.gratis-oplevelser.dk) og er løbet i et problem. Jeg har siddet og kigget lidt på forskellige sider omkring php programmering fordi jeg leder efter en måde hvorpå jeg kan tracke links.

Det skal bruges til at jeg har kontrol over hvilke links mine bruger trykker på (hvis de trykker på nogen).

Mine links bliver hentet fra en database, og det gør billedet også, de bliver vist ved hjælp af rand() når jeg laver en mysql_query("SELE.........);

Men hvordan kan jeg indsætte nogle informationer i min database hvis brugerne trykker på linkene? Linkene skal åbne som _TOP eller _BLANK

Min tanke har været med et almindeligt html (a href) link, men hvordan opfanger jeg de informationer jeg skal bruge hvis linket bare se sådan ud:

<a href="http://affilate.mikkelsenmedia.dk/partnersystem/tilmeld.php?camID=3020&partnerID=1900&csize=2&aux_something=963&partner_userid=963" title="Vind op til 100.000 kr. - spil med gratis." target="_blank">

Samtidigt vil jeg gerne have lidt flere informationer "smeltet" ind, da jeg skal bruge BrugerId, Navn og Sitenavn til min egen database.

Jeg tænkte på noget med at sende bruger informationerne til en "ekstra" side hvor database funktionen skulle gøres og derefter lave en header('Location.........') for at redirecte brugeren til den side som vedkomne aktiverede?

Håber det virker forståeligt hvad jeg har spurgt om?
Avatar billede lakridserne Nybegynder
31. december 2009 - 10:37 #1
Jeg ville lave en infrastruktur hvor jeg laver f.eks. http://gratis-oplevelser.dk/linktracking/side til der alle kommer hen når man klikker på et link, du indfanger dataene, og vupti - så er de på siden (med header('Location: ..........');
Avatar billede showsource Seniormester
31. december 2009 - 10:41 #2
En ide som du selv er inde på, er jo netop at bruge en php fil til at lave insert og redirecte.

url.php?id=1
hvor url.php så finder url i db og redirecter m.m.

Du kan evt. også blot sætte "url=eksperten.dk" på hvert link, og så som det første på hver side tjekke om $_GET["url"] er sat, og er den det, så lave insert og redirect inden visning af siden
Avatar billede agora_live Nybegynder
31. december 2009 - 10:43 #3
Det lyder ok, men jeg er ikke klar over hvordan du vil gøre dette? Beklager at jeg ikke helt forstår hvad du mener med det...
Avatar billede agora_live Nybegynder
31. december 2009 - 10:59 #4
ovenstående var til lakridserne....
Avatar billede agora_live Nybegynder
31. december 2009 - 12:15 #5
Showsource, smid lige et svar du har givet mig nok information til at fortsætte :-)

URL=redirect.php?url=www.gratis-oplevelser.dk&bruger=test

<?php

$url = $_GET['url'];
$bruger = $_GET['bruger'];

//database ting

header('Location: http://' . $url);
?>

Og så smider jeg det i en database :-)

Tak for hjælpen
Avatar billede lakridserne Nybegynder
31. december 2009 - 15:35 #6
Selvfølgelig kan man også det. Jeg tænkte bare på at man skal bruge en del mere arbejde på at sætte det i toppen af hver side det fylder rigtig meget (her kunne en løsning være at lave en funktion i en seperat fil eller en fil med funktioner der allerede eksisterer og så kalder man den bare i toppen af hver fil.
Noget personligt er også at jeg synes det er pænere med site.ext/side/parameter i stedet for site.ext/side.php?parameter=value
Avatar billede showsource Seniormester
31. december 2009 - 17:18 #7
En ting jeg godt kan li' når man skal vidresendes, er at kunne se på statuslinien hvor man er på vej hen !
Avatar billede showsource Seniormester
31. december 2009 - 17:19 #8
Og
$url = $_GET['url'];
duer i min verden ikke !
er den overhovedet sat ?
Avatar billede agora_live Nybegynder
01. januar 2010 - 09:30 #9
Showsource ->

Jamen hvordan vil du så lave det? Jeg skal have det kørende på et joomla site, hvor dette vil blive lavet via en component (jumi - script afviklings system)?

$_GET virker som den eneste måde dette kan gøres på, for at holde styr på de funktioner der allerede ligger mange af i joomla?
Avatar billede showsource Seniormester
01. januar 2010 - 10:44 #10
Mente nu blot

<?php
if(isset($_GET["url"],$_GET["bruger"])) {

}

// resten af siden
Avatar billede mbn.dk Nybegynder
01. januar 2010 - 22:49 #11
Jeg har lige skrevet et blogindlæg omkring det. Måske kan det hjælpe http://websmed.dk/2010/01/spore-hvilke-links-brugeren-trykker-pa/ :)