Avatar billede puno Nybegynder
01. januar 2010 - 22:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

bærbar som server

hej alle eksperter

jeg har en gammel bærbar jeg gerne vil have som til at have musik og film på men samtidig vil jeg kunne bruge den som mediecenter.
og så skal jeg bare bruge en bittorrent client på den.

mit spørgsmål er så hvordan hvordan jeg kan få det sat op som server så at jeg kan hente mine ting oppe fra skolen.                    regner med at formatere den først så vil gerne høre hvad styre system jeg skal smide på den. og hvordan får jeg den så sat op så at jeg kan gå på den fra en anden computer.
Avatar billede tjens Nybegynder
01. januar 2010 - 22:55 #1
Jeg kører Ubuntu Server, men måske er det mere oplagt at kigge på andre Linux distributioner pakket som NAS installationer.
Et eksempel: http://en.wikipedia.org/wiki/FreeNAS
Avatar billede puno Nybegynder
01. januar 2010 - 23:20 #2
ja havde også tænkt på en ubuntu server men kan du fortælle mig hvordan det virker evt. links

og hvordan man kommer på den fra en anden computer

det jeg går mest op i er hvad der er hurtigts til at overføre filer
Avatar billede puno Nybegynder
02. januar 2010 - 00:21 #3
men du må gerne lige fremhæve nogle af forskællende på en nsa og en ubunto server
Avatar billede puno Nybegynder
02. januar 2010 - 00:24 #4
NAS*
Avatar billede tjens Nybegynder
02. januar 2010 - 14:30 #5
Jeg håber at andre vil skrive med i denne tråd, da min egen brug af serveren begrænser sig til Apache/PHP/Mysql, SSH adgang og overvågningssoftware til kamera.

Grunden til at jeg anbefaler en NAS-version af Linux, er at de ting du nævner du vil have adgang til ude fra internettet, er konfigureret på forhånd.

Men husk at du er begrænset af din upload-hastighed når du henter udefra.
Avatar billede puno Nybegynder
02. januar 2010 - 17:13 #6
tror jeg opretter en ny tråd og spør på en anden måde