Avatar billede n-emy Nybegynder
04. januar 2010 - 00:48 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

HD-film på computer?

Hejsa

Jeg har søgt efter lignende spørgsmål, og har tildels fundet en løsning, men dog ikke et spørgsmål der nøjagtigt adresserer alle mine behov. Jeg er ved at gå fra DVD og over til HD-film efter jeg har fået et nyt fjernsyn, og jeg ønsker at sammensætte en maskine, der kan afspille dem og smide dem over på fjernsynet via en HDMI-udgang. Det har jeg fået på plads, det jeg har problemer med er dog, at jeg gerne vil have alle filmene ligger på min computer i et eller andet filformat, der gør det let for mig at afspille det fra computeren. Jeg vil altså have et videobibliotek i HD som jeg har et musikbibliotek.

Jeg vil dog gerne have et lovligt et og så vidt jeg ved (?) kan man i øjeblikket kun leje Downloadfilm online hvis det skal være lovligt? Alternativt er jeg villig til at købe filmene på blueray og derefter lægge dem ind på computeren via et program, og i det tilfælde kunne jeg godt tænke mig at få anbefalet et program der kan gøre det? Også gerne et program, der kan rippe DVD-film i et fint format så jeg kan få mit DVD-bibliotek ind på computeren.

Et lille teknisk spørgsmål er også, hvor meget i tror en HD-film ca fylder i GB stykket?

På forhånd tak for hjælpen =)
Avatar billede justrace Novice
04. januar 2010 - 00:59 #1
Du kan bruge dvdfab til at kopiere film over på pc'en.

DVD fylder mellem 3-8 GB og BD ligger på mellem 15-50 GB. :)

Så et par nye store harddiske bliver nok også en nødvendighed.

Men hvorfor ikke bruge en netværksharddisk (NAS) og en mediaplayer sat til tv'et og streame fra NAS'en??
Avatar billede Beach Mester
04. januar 2010 - 01:46 #2
AnyDVD HD er også er godt bud-->
http://www.slysoft.com/da/anydvdhd.html

Har brugt det er flere år nu, og det gode er at der 1-3 gange om ugen kommer opdateringer til programmet som fikser problemer.
Prog kan fjerne de "koder" der ligges ind på filmene, der normalt gør det umuligt at kopiere direkte til HDD. Dette både for DVD og Blu-Ray.

Jeg har selv alle mine film liggende på HDD i det helt rå *.VOB format hvor det efterfølgende er muligt med den rigtige afspiller af bladre i alle menuer, tekster mm. som om det var den Org. skive der sidder i drevet:-)

Som afspiller bruger jeg PowerDVD->
http://www.cyberlink.com/products/powerdvd/overview_en_US.html

//B
Avatar billede ghost1026 Nybegynder
04. januar 2010 - 09:21 #3
hejsa

Jeg ville hvis jeg var dig finde et program der kan konvertere dine blueray film til MKV format , så kan du få en HD film ned omkring 5-7 gb - og jo kvaliteten er stadig i top :).

som afspiller ville jeg anbefale dig at benytte VLC media player , den er gratis og super god og afspiller stort set alt..
Du kan også bruge mediecenter-programmet xbmc (google det) , det er også gratis og rigtig fedt , især når du kører den hen over tv´et.
Avatar billede n-emy Nybegynder
04. januar 2010 - 12:21 #4
Tak for de uddybende og hurtige svar =)

Jeg er kommet frem til den konklusion, at jeg gerne vil have en netværksharddisk, da jeg så kan få adgang til alle filmene på alle mine computere uden at filerne skal ligge lokalt på dem alle. Jeg har kigget lidt rundt på nettet for at finde en NAS, men de fleste kommer så vidt jeg kan se uden installerede harddiske. Jeg har kigget på denne:

http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-netgear-stora-ms2110-billig/nas-server-til-server/ms2110-100pes_10131006_p.html

Den har 1 harddisk installeret, med mulighed for at installere en ekstra, og så er den ikke særlig dyr, ville den opfylde mine behov?

Mht. filformat kan jeg godt lide ideen med at have menuer osv. liggende, men tror det bliver for pladskrævende især med Blueray-film, hvis de kan komme op og fylde 50 GB stykket vil det i værste fald betyde at der kun er plads til 40 film på 2 TB, som såvidt jeg kan se er det jeg kan få maks?

Tror derfor jeg ender med at bruge MKV-format til HD-film, og VOB-format til DVD-format, så kan jeg komme op og have 400 film liggende. Jeg er rimelig ny på dette område, så vil gerne høre jeres mening om det jeg er kommet frem til er helt ved siden af?

På forhånd tak for hjælpen =)
Avatar billede justrace Novice
04. januar 2010 - 12:44 #5
Den Netgear er lidt begrænset i forhold til plads. Den ekstra harddisk kan hvad jeg læser mig frem til, kun virke som en kopi af den første, altså det der kaldes RAID1 - Mirroring.

Jeg vil anbefale at du går noget højere op, og evt. kigger på QNAP. De har mange flere muligheder, og kan fås med 1, 2 eller helt op til 8 harddisk pladser.
Avatar billede ghost1026 Nybegynder
04. januar 2010 - 13:40 #6
Bare lige en lille tilføjelse - du kan sagtens lave dine dvd-film om til mkv også...

og så QNAP et hit, og den kan erhverves for lidt over en tusse basse.
Avatar billede n-emy Nybegynder
04. januar 2010 - 15:36 #7
Tak for svarene =) Det har været stor hjælp =)

Svar alle 3?
Avatar billede justrace Novice
04. januar 2010 - 15:51 #8
Jo da, kommer her.

Hvis du kommer i tanke om yderligere spørger du bare løs her. :)
Avatar billede Beach Mester
05. januar 2010 - 01:48 #9
OK ting med en NAS, med spar lidt mere sammen og køb en med plads til mere end 2 HDD og gerne valfri opsætning med/uden RAID
De 50Gb på en BR er som skrevet af justrance Max, de fleste kommer ikke op i nærheden af det.
Kender ikke MKV formatet, og det kan da godt være at kvaliteten er OK, men den vil altid være dårligere end Org-formatet! Ved alle konverteringer af film/billeder/lyd vil der gå noget tabt. Dette uanset om men konvertere op eller ned.
Forstår ikke hvorfor man køber dyrt BR grej, HD TV, super forstærker med HTX osv osv osv, for senere at neddrosle kvaliteten af det som det hele handler om, nemlige billeder/lyd.
Lidt det samme som at købe en super fed lejlighed på 1000M2 og spærre de 250M2 af fordi man ikke mener man skal bruge det. Så køb dog for hulen da en lejlighed på 750M2 *S*

Ping //B
Avatar billede justrace Novice
05. januar 2010 - 06:39 #10
Enig med beach. :)

Bruger selv en QNAP TS409 Pro Turbo og Linksys NSS6000 NAS'er og et par Netgear EVA8000HD til streaming.

Jeg bruger direkte kopier af hele DVD-skiverne, men BD kan EVA'erne ikke klare.

Der kan bruges eks. Popcorn Hour C-200 eller Dune HD Prime 3.0 eller Base 3.0.
Avatar billede ghost1026 Nybegynder
05. januar 2010 - 09:19 #11
Hvis ikke for sent , så er der et svar her :P