Avatar billede Nannabanana26 Nybegynder
05. januar 2010 - 14:54 Der er 19 kommentarer

Hinduisme Hjælp.

Hej.
Jeg er ved at skrive en opgave til skolen. Men problemet er bare at jeg slet ikke kan finde nogen steder hvornår den opstod. Altså hvad års tal den kom frem..... HJÆLP.

Hilsen Nannabanana26.

P.S. Gerne et hurtigt svar. Skal bruge det på mandag.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2010 - 15:10 #1
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. januar 2010 - 15:14 #2
If you go through the different religious book and study this question deeply, you will find out that Hinduism is the oldest religion of the world. There are no dates and facts, but its history is about more than 50000 thousands years ago.

Fra: http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_oldest_known_religion_in_the_world
Avatar billede thov Forsker
05. januar 2010 - 15:17 #3
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2010 - 15:42 #4
#2 der er vist et 0 for meget?
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. januar 2010 - 15:48 #5
;o) Hvade jeg ikke set. Copy/pastede bare. Men ja, det er en MEGET gammel religion.
Avatar billede thov Forsker
05. januar 2010 - 16:11 #6
3100 + 2000 passer vel meget godt :-)
Især når vi skal tilbage til dengang, hvor tidsangivelser og skriftsprog hørte fremtiden til...
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2010 - 16:20 #7
Man slynger om sig med årstal??????!!!!!!

Såvidt jeg er orienteret, hvis man skal have de forskellige folkevandrende i god tro? Så har vi de første gotiske folkevandringer ned over Nordindien(Hindu Kush) ca 550 fvt. Goterne har som deres 'religion' Rig Veda. Og man kan godt gætte, at da de nu mødes med de indfødte der og deres Indus religion, at de fusionerer og bliver til nutidens hinduisme?

tæt på?
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. januar 2010 - 16:22 #8
Ja, men der står 50000 år ikke 5000, i den tekst jeg kopierede.
Avatar billede thov Forsker
05. januar 2010 - 16:37 #9
Rig Veda har med buddhismen at gøre. Den opstod i det nordlige Indien/Nepal omkring år 650 fvt., og er derfor meget yngre end hinduismen.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2010 - 16:46 #10
#9
præcis og ca. og dog, det er derfor man mener at nogle af goternes konger netop var den levende Buddha.
Rig Veda er gammel(ikke speciel buddha), måske over 6-8000 år gammel?

For resten:
Hinduerne som er af mange stammer, med en hudfarve sort til mørkbrun. Og hindu skulle på persisk netop betyde 'en neger'.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2010 - 16:50 #11
Hvis det er udgangspunktet for en datering, så kan man ikke tale om den ældste religion ej heller de ældste helligskrifter.

Datering drejer sig altså om synsvinkel og selvforståelse og hvad, der definerer en tradition. Her er hinduismen en af de sværeste traditioner at definere, fordi den ikke har noget enkelt helligskrifter ej heller en religionsstifter.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2010 - 17:10 #12
Hvis man nu antager at goterne slæbte rundt på Rig Veda, så er Buddhisme  og Hinduisme udviklet fra Rig Veda? Det er vist ikke helt tosset, det er i hvert fald det forskerne sån'set er enige om. De er bare ikke enige om dateringen eller hvilken folkevandring der har udløst hinduismen.
Udfra det mener jeg at hinduisme næppe er meget mere end 8000 år gammel.

Nannabanana26 du har frit slag til at datere hinduisme som det passer dig.....
prøv at google deres solgud Vishnu (hindu)!
Avatar billede Nannabanana26 Nybegynder
06. januar 2010 - 08:18 #13
Hej alle sammen.. Tusind tak for jeres gode kommentare.. Det lyder meget rimeligt de tal i siger... De tal jeg fandt lyder nemlig helt syge i forhold til jeres. Men tusind tusind tak for hjælp....:D

Kram Nannabanana 26
Avatar billede Nannabanana26 Nybegynder
06. januar 2010 - 08:20 #14
Tror faktiak jeg vil bruge det i har skrevet.. Det lyder rigtig godt alt sammen:D
Avatar billede Nannabanana26 Nybegynder
06. januar 2010 - 14:33 #15
Hov lige et hurtigt spørgsmål igen. Det er Rig veda i snakker om, hænger det meget sammen med Hinduisme? Jeg læste på en side at ''rig veda'' er en slags bibel eller noget i den dur.. Der stod også noget om at det er knyttede til hinduismen. Men er det rigtig nok? Har ikke kunne finde nogen danske sider om det. Læste det på en ungarnsk side.
Avatar billede thov Forsker
06. januar 2010 - 15:45 #16
Der står lidt om det her: http://www.indianexcursion.net/hinduism/origin-of-hinduism.html

Og så er det ikke nemt med gamle religioner - det er vandrehistorier som ligger og ulmer et årtusind eller mere, og ikke noget med at folk pludselig kigger på hinanden og siger: "Nu hsr vi noget fælles - det kalder vi en religion".
Avatar billede Nannabanana26 Nybegynder
06. januar 2010 - 16:42 #17
Du siger noget... Prøver lige at kigge det igennem.. Tak for det.. Men bliver bare helt forvirret med alle de ting der står om det.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2010 - 16:58 #18
Rig Veda er den oprindelige verdensforståelse for bl.a. de gotiske stammer fra ca. 1700 fvt., nogle mener den er ældre, hvad 'osse' lyder rimelig logisk.
Kilde: Ralph T. H. Griffith: The Rig Veda (1896)
Avatar billede Nannabanana26 Nybegynder
06. januar 2010 - 22:11 #19
Okay... Det vil jeg lige tilføje til opgaven.. Tak.