Avatar billede bikerbirk Nybegynder
07. januar 2010 - 18:36 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Harddisk slår til og fra hele tiden

Har haft min nye bærbare i ca. 4 måneder og har lige installeret W7. Herefter er der opstået problemer:
I kender godt den der klik-lyd en harddisk laver, som om den skal rykke læsehovedet til et andet sted på disken; dette resulterer i, at computeren "fryser" i nogle ms. Problemet er, at min harddisk siger denne klik-lyd, altså "slår til og fra", et sted mellem 10-30 gange i minuttet - altid! Dvs. at jeg fx ikke kan se film på min computer, da billede og lyd hele tiden hakker.

Nogen der har hørt om det her før? Det er, for at sige det på godt dansk, jævnt irriterende..
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
07. januar 2010 - 18:37 #1
Ups, glemte lige: Kan ikke umiddelbart finde ud af, hvilken model min harddisk er. Min bærbare er en VisionNotebook NB595, hvis det kan hjælpe.
Avatar billede haverslev Novice
07. januar 2010 - 18:55 #2
Har du installeret alle medfølgende Drivere til Windows 7 også?
Avatar billede poko1 Ekspert
07. januar 2010 - 19:08 #3
Jeg ville skyndsomt henvende mig yil sælgeren! de symptomer du nævner er typiske tegn på snarlig HD død!
Avatar billede haverslev Novice
07. januar 2010 - 19:48 #4
poko1 > ikke nødvendigvis.
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
07. januar 2010 - 20:05 #5
Der fulgte ingen drivere med til harddisken. Ydermere er alle mine drivere tiltænkt Vista..
Avatar billede haverslev Novice
07. januar 2010 - 20:17 #6
Det er ikke driver til selve harddisken, men drivere der skal bruges til bundkort / chipset / controllere osv.

Ifølge mm-vision, så skriver de da:
"Software: Drivere til Windows 7 medfølger. (Understøtter ikke XP) "
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=99624&gruppe=PCnotevision

Og hvis den kun er ca. 4 mdr. gammel, så bør du gøre krav på disse drivere via MM-Vision.
Mener ikke de har en direkte support side, hvor du kan hente dem direkte fra.
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
07. januar 2010 - 20:35 #7
Jeg købte min før W7 udkom. Imidlertid har jeg fundet producentens hjemmeside, hvor jeg kan downloade drivere - jeg prøver at opdatere og vender tilbage.
Avatar billede haverslev Novice
07. januar 2010 - 20:53 #8
Hvor / hvilken side kan du downloade fra ?
Avatar billede haverslev Novice
07. januar 2010 - 21:04 #9
Jeg købte min før W7 udkom. ?
Du skriver ca. 4 mdr. og her er det så fuld praksis at windows 7 tilbyder fuld opdatering til windows 7 - på de maskiner der bliver leveret med Vista, kort før Win7 udkom.
Det skal/skulle pc`producenten / forhandleren også gøre opmærksom på.
http://www.version2.dk/artikel/11356-nu-kan-du-faa-gratis-opgradering-til-windows-7
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
07. januar 2010 - 21:54 #10
Jeg har nok ikke været præcis nok: Det jeg mener, er, at computer var i handlen før W7 kom ud. Jeg har derfor haft Vista på den, og har først fået opdateret til W7 her i går, hvilket jeg gjorde via den gratis opdatering, som blev tilbudt mig.

Den side jeg henter opdateringer fra er http://www.compal.com/asp/driver_dnd/index.htm
Avatar billede haverslev Novice
08. januar 2010 - 18:24 #11
OK, så begynder tingen at hænge sammen :-)

Du skal install. alle de drivere der er til Win7 - husk at starte med chipsettet, da det er "gundstenen" og de andre bygges så ovenpå.
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
10. januar 2010 - 19:44 #12
Når jeg prøver at køre setup for chipset-driveren, får jeg følgende fejl:

Dette system opfylder ikke mindstekravene til installationen af softwaren. Installationsprogrammet afsluttes.
Avatar billede haverslev Novice
11. januar 2010 - 14:18 #13
Vælger du den rigtige ? - 32bit eller 64bit!
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
12. januar 2010 - 00:19 #14
Der er kun én fil at downloade til chipsettet, i readme står der, at den understøtter både 32 og 64 ..
Avatar billede haverslev Novice
12. januar 2010 - 19:36 #15
Hvilken en af modellerne henter du driver fra, på Compal siden ?
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
12. januar 2010 - 23:59 #16
... Henter Driver -> KHLBX -> Win7 -> 01_Chipset -> V9.1....zip, extracter, kører Setup.exe og så kommer fejlen .
Har prøvet at hente driver fra intel.com, Series 4, samme fejl .
Avatar billede haverslev Novice
13. januar 2010 - 16:55 #17
Lyder mærkeligt - du er 120% sikker på at det er den rigtige driver og den rigtige model du henter fra/til?
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
17. januar 2010 - 18:29 #18
...
Jeg er 100 . Sender en forespørgsel hos Compal
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
07. februar 2010 - 18:11 #19
Jeg har nu sendt min 2. forespørgsel afsted til Compal, hvis jeg intet svar får, tager jeg til Roskilde/MM-Vision og slår i bordet.

Haverslev, hvis du vil have point, så smid skyndsomt et svar, så jeg kan lukke her.
Avatar billede haverslev Novice
07. februar 2010 - 19:31 #20
OK !
Avatar billede proximus86 Nybegynder
08. februar 2010 - 00:56 #21
Det lyder også som det problem jeg har med min zepto bærbar.. den har sagt klik og klak som en bordtennis bold fra start af.. virkelig belastende.. troede faktisk bare det var noget nye harddiske gjorde.. med at parkere læsehovedet for at undgå beskadigelse osv.. men det kan jo ik være rigtigt den skal gøre det flere gange i minuttet., har oprettet et spørsmål herinde også.. som bare hedder Harddisk... og jeg følger spændt med her også,. havde bare ikke set din tråd.
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
08. februar 2010 - 17:43 #22
proximus86 -> Vi er ikke de eneste, bare prøv at google "harddisk hangs" eller "harddisk pauses".

Jeg overvejer kraftigt at forlange en ny fra butikkens side; det her kan simpelthen ikke være rigtigt - computeren er kun et halvt år gammel!

Jeg vil følge lidt med på dit indlæg, håber vi finder en løsning.
Avatar billede proximus86 Nybegynder
08. februar 2010 - 22:42 #23
Jeg har kun haft søgt på, harddisk klikker osv ;) derfor har jeg ikke rigtigt fundet noget brugbart endnu.. min er ikke engang et halvt år.. og den har gjort det lige fra start af.. har lige formateret den idag.. og installeret nye drivere osv.. det hjalp heller ikke.. den klikker bare derudaf ;)
Avatar billede proximus86 Nybegynder
18. februar 2010 - 18:27 #24
Har kørt et program der hedder seatools.. fra seagate's hjemmeside.. og min harddisk kunne ikke bestå testen ude i dos.. så der har været fejl på fra starten af åbenbart..så jeg har sendt den til sverige for at få en ny igen.
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
18. februar 2010 - 23:14 #25
Jeg har også prøvet at køre Seatools, men min lavede ikke fejl :s Hvad mener du med "ude i DOS"?
Avatar billede proximus86 Nybegynder
19. februar 2010 - 21:06 #26
nej den finder heller ik fejlen hvis man  kører long test i windows.. så du skal hente det til dos. og brænde det på en cd. og boote på cden og så køre en long test der. så gemmer du det test nummer der kommer. så kan man finde ud af om der er garanti på stadig.
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
20. februar 2010 - 15:31 #27
Svedigt, jeg vil straks afprøve det. Tak!