Avatar billede ixma Nybegynder
10. januar 2010 - 01:18 Der er 2 kommentarer

Computer til videoredigering

Jeg er journalist og overvejer at starte som selvstændig med produktion af dokumentarfilm og udlandsreportager. Til det formål bliver det vigtigste redskab (udover videokameraet) en computer, der kan redigere.

Men jeg er på halv-bar bund mht hvad jeg skal ud og have og ikke mindst budgettere med at bruge.

Jeg har i årevis redigeret i Adobe Premiere, Sony vegas og Pinnacle på min stationære, og det forekommer mig helt umuligt at redigere noget som helst der fylder mere end 5 minutter. Nu har jeg heller ikke state-of-the-art PC'en, men en Core 2 Duo, 1.66 GhZ, 3 GB Ram.

Jeg skal først erhverve mig et kamera og overvejer Panasonic AG-HMC40PU, da det virker rimeligt godt og derudover er til at have med rundt i verden.

Og så mangler jeg computeren.

Mit store spørgsmål er nok, om en top PC kan gøre jobbet, eller om jeg skal ud og have en eller anden Power Mac til 30.000 kroner plus smide flere tusinde for Final Cut Pro?

Kan man lave den slags profesionelt på PC? Og i så fald, hvad skal jeg have fat i? Jeg regner selv med at det skal være noget Core 2 Quad med 8 GB Ram, men hvad mere? Jeg ved f.eks ikke så meget om grafikkort, hvad skal jeg kigge efter dér?

Ved i hvad de profesionelle bruger af udstyr og redigeringsprogram? Er de alle på Mac med Final Cut?

Håber på nogle gode svar, så jeg kan komme videre.
Avatar billede Bodillen Nybegynder
10. januar 2010 - 02:27 #1
Denne software er populær: http://www.avid.com/products/Media-Composer-Software/index.asp Den er noget dyrere end Final Cut  =:o , men du kan da tjekke system requirements og se, hvad der kræves til den slags opgaver, eller måske få fat i en trial for at få en fornemmelse af mulighederne.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. januar 2010 - 10:39 #2
Så skal du have en med Intel i7 LGA1366, noget 3 kanals hukommelse, 6Gb men gerne 12GB).
En i7 har større båndbredde til RAM end den gamle quad, og netop dette er essentielt ved videoredigering.

Et par lynhurtige harddiske sat op i raid til arbejdslager gør håndteringen af store filer til en leg.