Avatar billede timmeren Nybegynder
12. januar 2010 - 20:43 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hente udvalgt information fra AD

Goddag Eksperter

Jeg har en mindre udfordring som jeg efter timers søgen på google og  diverse forsøg nu prøver at søge lidt hjælp til.

jeg skal lave en mindre applikationen der kan hente samtlige brugere fra et Active directory et eller andet sted på netværket.

helt specifikt drejer det sig om et stykke kode der kan følgende.

hente alle brugere ind fra et AD med følgende oplysninger.

Fornavn
Efternavn
Initialer
Telefon nummer
Email

og udskrive det i en sortskærm bare til test, i C#

Mange tak.
Avatar billede lasserasch Juniormester
13. januar 2010 - 00:35 #1
Hej timmeren.

Det første jeg ville gøre var at få downloaded ADSI Edit. Det er et lille værktøj som kan hjælpe dig med at lave de korrekt søge strenge, når du skal søge ned i et  Active Directory.

Det er ret nemt at bruge.

Derefter kunne du prøve at kigge lige på mit gamle eksempel som kan søge efter grupper i et Active Directory. Det er selvfølgelig ikke brugere, men princippet er nøjagtig det samme.

Det er bare et andet søgefilter man skal proppe på. (Det som ADSI kan hjælpe dig med at få lavet korrekt for netop dit AD).

Eksemplet kan downloades her : http://www.r-coding.dk/downloads/eksperten/ad_gruppesoegning.zip

Mvh.
Lasse
Avatar billede janus_007 Nybegynder
14. januar 2010 - 22:51 #3
Der er kun en ting der virker og det er Linq to AD: http://www.codeplex.com/LINQtoAD

Den sære AD syntax er spild af tid at sætte sig ind i :)
Avatar billede lasserasch Juniormester
14. januar 2010 - 22:59 #4
janus_007 >> Det var dog en ufattelig dårlig, forkert og ret ubrugelig kommentar.

Linq er god til rigtig mange ting, og sikkert også til AD, men det kan sagtens lade sig gøre uden. AD har eksisteret lang tid før Linq og indtil videre har folk klaret sig fint uden Linq.

F.eks. giver denne side en masser gode og forståelige eksempler på hvordan man kan kommunikere med AD via .Net kode.

http://www.codeproject.com/KB/system/everythingInAD.aspx

Mvh.
Lasse
Avatar billede timmeren Nybegynder
15. januar 2010 - 17:22 #5
Tak for de mange kommentarer, jeg vil kigge det hele igennem hen over de næste par dage. :)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
15. januar 2010 - 21:17 #6
Hej Lasse
Nej, min kommentar er skam ganske reel. AD syntaxen er forældet, det er kun et spørgsmål om tid inden den dør.

Alt kan lade sig gøre uden Linq, det er ikke spørgsmålet, spørgsmålet er om det er smart. Du lyder lidt som de C# folk der også synes at Linq er noget uhauha.... hvorfor vil du ikke bruge noget der gør livet nemmere for dig?

Man skal kende til AD og syntax, hvorimod med Linq, ja hvis du kan konstruere et Linq udtryk (lambda/ query) så er du allerede godt igang med AD operationer :)
Avatar billede lasserasch Juniormester
15. januar 2010 - 21:38 #7
Hey Janus_007.... Det var heller ikke det jeg mente.

Du skriver bare "Der er kun en ting der virker og det er Linq to AD. Alt andet er spild af tid".

Det synes jeg bare ikke er et holdbart agument. Det er ikke kun Linq som virker. Men som jeg også skriver er jeg sikker på Linq er smart til formålet. Har ganske rigtigt ikke arbejdet så meget med linq selv. Men jeg er på ingen måde afvisende overfor det.

:-)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
16. januar 2010 - 10:16 #8
Det var også forkert formuleret fra min side, det kan jeg godt se når du siger sådan :)
Men jeg er glad for vi kom til forståelse.

Ses