Avatar billede Jan Vittrup Nybegynder
17. januar 2010 - 11:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Flytte Virtuelbox fil fra ekstern HD till Intern på Mac

Hej.
Jeg kører MacOS X 10.6.2, og har installeret Virtualbox for at køre Windows 7, og Windowsprogrammer på den.

Virtualbox filen som jeg har kaldt VboxW7, med Windows 7, og windowsprogrammerne, er installeret på en ekstern usb harddisk, men jeg syntes det går lidt langsomt, så jeg vil gerne have filen over på den interne harddisk.
Hvordan gør jeg det?
På forhånd tak.

Jan
Avatar billede Vandreren Novice
17. januar 2010 - 12:08 #1
Der er flere metoder beskrevet her: http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?p=9916
Avatar billede Jan Vittrup Nybegynder
17. januar 2010 - 13:22 #2
Tak Vandreren.
Det gjorde mig desværre ikke klogere,
Det må være ligetil at flytte den .vdi fil fra den eksterne harddisk til den interne, når begge HD er forbundet, tak for link, det virker umiddelbart omstændigt, hvis jeg har læst det rigtigt.
Avatar billede Vandreren Novice
17. januar 2010 - 13:57 #3
Jeg har selv flyttet vdi-filer flere gange (ganske vist på WinXP). Kan du ikke sige lidt om, hvori din vanskelighed består?
Avatar billede Jan Vittrup Nybegynder
17. januar 2010 - 14:36 #4
Jeg har prøvet at flytte den manuelt, i den tro at VirtualBox selv kunne finde stien til den nye mappe.

Jeg har prøvet at importere og eksportere den til mappen, men den kommer med fejl at den ikke kan finde bla.bla. volumes/laCie/VboxW7.vdi, og når jeg starter Virtualbox op kommer den også med fejl bla.bla. volumes/laCie/VboxW7.vdi.

Det er sikkert ligetil, men jeg ser det bare ikke ;o)
Avatar billede Vandreren Novice
17. januar 2010 - 18:29 #5
I enkle træk er det sådan, at hvis du blot kopierer en vdi-fil, vil både original og kopi have samme ID. VirtualBox' Virtual Media Manager kan kun arbejde med en vdi-fil, når den har en unik ID.

Det vil måske virke for dig, hvis du i Virtual Media Manager fjerner den vdi-fil der er placeret på USBdisken, før du indlæser kopien.

For at undgå vdi-filer med identiske ID'er, skal man bruge clone-funktionen (VBoxManage clonevdi). Der er beskrevet i det link, jeg indsatte i #1.
Avatar billede Jan Vittrup Nybegynder
17. januar 2010 - 19:46 #6
Ifølge dit indlæg #1 skulle jeg ikke behøve at bruge (VBoxManage clonevdi) men blot kopiere og så lave en ny stil i Virtualbox, men når jeg prøver det kommer den op med den fejl i stil med at den ikke kan finde en ID, som du beskrev.

Jeg har været inde i Manager og der give den en ny mappe og henvise til den fil jeg har kopieret til den interne harddisk, uden resultat.
Jeg har prøvet at tage Usb hardisken fra, for at se om jeg kunne vælge denpå den interne, - uden resultat.
Nu har jeg manuelt slettet kopien fra den interne harddisk.

Det ender nok med jeg må fortsætte med den eksterne harddisk, eller installere alt Windows/programmer om igen....
Avatar billede Vandreren Novice
17. januar 2010 - 20:08 #7
Hvis du uden held har prøvet at redigere VirtualBox.xml, så er der vist kun clonevdi tilbage.

Men lad mig hurtigt tilføje, at VirtualBox' Virtual Media Manager er ligeglad med om din USB-harddisk fysisk er forbundet med din Mac eller om den ligger i en skuffe. Så længe vdi-filen fra USB-harddisken er på listen over virutelle medier, så kan du ikke tilføje en ny vdi-fil med samme ID.

Hvorfor så ikke bruge clonevdi? En hurtig kommando i MacOS X Terminal, og du har fået duplikeret din vdi-fil. Jeg kender ikke helt drevangivelserne i MacOS, men kommandoen har denne syntaks:

VBoxManage clonevdi ~/Library/VirtualBox/VDI/original.vdi ~/Library/VirtualBox/VDI/clone.vdi

Hvis du først kopierer din vdi-fil til ~/Library/VirtualBox/VDI/, behøver du kun ændre filnavnene i kommandoen fra eksemplet. :)
Avatar billede Jan Vittrup Nybegynder
17. januar 2010 - 20:50 #8
Tak for din hjælp Vandreren, men det lader til, jeg ved egen fejl 40, har fået f....t Virtualbox op, for nu vil den efter første opstart med VirtualBox logo, og så viser den kun en sort DOS firkant med fejlen
FATAL: Could not read from the boot medium! System halted...