Avatar billede schamakki Nybegynder
24. januar 2010 - 14:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Spindelhastighed

Hej

Jeg har haft kigget lidt på diverse computere og bliver ved med at falde over et tal på enten 5400 rpm eller 7200 rpm når jeg læser og harddisken, og jeg undre mig over helt præcis hvilken betydning dette tal har for hvor hurtigt computeren er i stand til at hente information fra harddisken.

På forhånd tak.

mvh Schamakki
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2010 - 15:29 #1
Western Digital har en udførlig forklaring på forskellene her:

http://www.wdc.com/en/library/eide/2579-001043.pdf

En enkelt detalje, som de ikke nævner, er, at jo hurtigere en harddisk roterer, jo mere støj laver den som regel.

Nogle highend diske kører endda med 10.000 eller 15.000 RPM.
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2010 - 15:30 #2
24. januar 2010 - 15:33 #3
Avatar billede schamakki Nybegynder
24. januar 2010 - 22:21 #4
tusinde tak for informationen. men hvis i gidder kan en af jeg så ikke sætte faktiske tal på hvor meget information der kan hentes fra henholdsvis 5400 og 7200. eller hvor lang ventetid der er på at hente en fil af en tilfældig størelse på begge harddiske?
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2010 - 22:39 #5
Det kan man ikke sætte noget fast tal på, fordi det afhænger af resten af systemets opbygning, hvordan man søger på disken eller skriver til den, hvad man skriver eller søger efter, osv, osv.

Linket i mit første indlæg giver nogle tal i søjler, som kan vise lidt om rotationshastighedens indflydelse.
Avatar billede schamakki Nybegynder
25. januar 2010 - 00:23 #6
i så fald tak for hjælpen
Avatar billede milter Ekspert
25. januar 2010 - 00:41 #7
Velbekom og tak for point :-)

Herunder er et link til en typisk test af en harddisk. Man tester dens hurtighed mht. læsning og skrivning med et standardprogram, som er indrettet til det formål, men det betyder ikke, at du vil få de samme tal på f.eks. din egen computer. Tallene kan kun bruges til at sammenligne den testede disk med andre diske i samme opstilling og med det samme program.

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1746&page=5