Avatar billede hepygula Nybegynder
31. januar 2010 - 15:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Åbne en excel fil og hent over i skabelon

Hej

Jeg sidder og er ved at brygge en VBA kode sammen, men er løbet ind i et problem med at hente en excel fil over i en skabelon.

Når jeg har skabelonen åben har jeg en knap jeg kan trykke på. Men først skal man vælge et personnavn fra en dropdown, der er lavet i datavalidering. Bagefer skal man skrive et faktura nummer, og så trykke på knappen. Den skal så hente fakturaen på den pågældende person med det faktura nummer.

De ligger i en mappe der hedder Faktura/excelfakturaDB/person/faktura_nr.

Har prøvet med denne kode :.

Sub rykker_3()
'
' rykker_3 Makro
      Dim nummer
    Dim kunde
nummer = ActiveWorkbook.Sheets(2).Cells(8, 4)  'skal tilpasses
  kunde = ActiveWorkbook.Sheets(2).Cells(8, 2)
Workbooks.Open ("c:\Faktura\excelfakturaDB\" & kunde & "\faktura_" & nummer & ".xls") ' ret til den fil du åbner ved ny faktura
    Range("A21:C45").Select
    Selection.Copy
    ActiveWindow.WindowState = xlMinimized
    ActiveWindow.SmallScroll Down:=-15
    Range("A21").Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Application.Run "Backup"
    Windows("faktura_" & nummer & ".xls").Activate
    ActiveWindow.WindowState = xlNormal
    ActiveWindow.Close
End Sub

Men den vil ikke virke. Det er lavet i excel 2007.

Håber at jag har udtrykt mig godt nok, eller bare skriv og spørg.

Hilsen Kenneth
Avatar billede hepygula Nybegynder
31. januar 2010 - 15:48 #1
Glemte lige at skrive at når den har hentet det der ligger mellem celle a21:d45 skal den ligge det over i skabelonen og lukke det excel ark den lige har åbnet.
Avatar billede kabbak Professor
31. januar 2010 - 16:40 #2
Jeg kommenterer koden:

Sub rykker_3()
'
' rykker_3 Makro
      Dim nummer
    Dim kunde
nummer = ActiveWorkbook.Sheets(2).Cells(8, 4)  'skal tilpasses
  kunde = ActiveWorkbook.Sheets(2).Cells(8, 2)
Workbooks.Open ("c:\Faktura\excelfakturaDB\" & kunde & "\faktura_" & nummer & ".xls") ' ret til den fil du åbner ved ny faktura

    Range("A21:C45").Select' du har åbnet et anden mappe, det er der du vælger nu, er der kun et ark ??

    Selection.Copy
    ActiveWindow.WindowState = xlMinimized
    ActiveWindow.SmallScroll Down:=-15

    Range("A21").Select' du er stadig i det nye åbnede ark, jeg tror du vil ind i skabelonen ??

    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Application.Run "Backup" ' hvad er det for en fætter
    Windows("faktura_" & nummer & ".xls").Activate
    ActiveWindow.WindowState = xlNormal
    ActiveWindow.Close
End Sub

jeg tror at den skal se sådan ud:

Sub rykker_3()
'
' rykker_3 Makro
      Dim nummer
    Dim kunde
nummer = ActiveWorkbook.Sheets(2).Cells(8, 4)  'skal tilpasses
  kunde = ActiveWorkbook.Sheets(2).Cells(8, 2)
' Åbner ny mappe
Workbooks.Open ("c:\Faktura\excelfakturaDB\" & kunde & "\faktura_" & nummer & ".xls") ' ret til den fil du åbner ved ny faktura
Range("A21:C45").Copy ' kopierer fra ny mappe
ActiveWorkbook.Close False
' lukker ny mappe

    Range("A21").Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Application.Run "Backup"

End Sub
Avatar billede hepygula Nybegynder
31. januar 2010 - 16:52 #3
Det var også min plan at når jeg havde skabelonen åben, at jeg så skulle kunne åbne et excel ark med kun et ark i. kopier det der står i det og lukke den ned igen, og lægge det over i skabelonen.

Men prøvede mig frem med at optage en makro, men kunne ikke lige få det til at fungere som jeg ville.Men prøver lige at ligge det ind du forslog og vender så lige tilbage.
Avatar billede hepygula Nybegynder
31. januar 2010 - 17:04 #4
Den melder at der skulle være en fejl i denne linje :

Workbooks.Open ("c:\Faktura\excelfakturaDB\" & kunde & "\faktura_" & nummer & ".xls") ' ret til den fil du åbner ved ny faktura

Jeg kan nu ikke lige få øje på hvad det skulle være at den ikke kan udføre her.
Avatar billede kabbak Professor
31. januar 2010 - 17:10 #5
den ser rigtig ud, har du husket at udfylde nummer og kunde
Avatar billede hepygula Nybegynder
31. januar 2010 - 17:28 #6
Det er også rigtig. :-)

Jeg havde også på et andet ark hvor på der var brugt benævnelserne kunde og nummer. Det var der det gik galt. Da jeg ændrede det til noget andet gik det meget bedre. Og det kom til at fungere.

Så hvis du ligger et svar er der point til dig.

Forsat god søndag og tak for hjælpen.

Hilsen Kenneth
Avatar billede kabbak Professor
31. januar 2010 - 17:58 #7
Et svar ;-))