Avatar billede ixma Nybegynder
02. februar 2010 - 20:15 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Er dette den perfekte PC til videoredigering?

Jeg skal have mig en PC, hvis i særklasse vigtigste benyttelse vil være videoredigering. Men jeg synes det er lidt svært at finde ud af hvad den perfekte PC til videoredigering består af. Er RAM det vigtigste? Eller processor? Harddisk? Og I raid og osv....?

Jeg overvejer denne:

http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=3581634

Intel Core i7-920 processor (2,66GHz)
12288 MB DDR3 ram
2 TB Sata harddisk (2 X 1 TB)
nVidia GTX 260 GRAFIK 1792/2431

Til info: Redigerer i Sony Vegas og da det er AVCHD filer er min almindeligt dødelige nuværende computer aaaaalt for sløj.
Avatar billede Nereos Nybegynder
02. februar 2010 - 20:22 #1
Personligt ville jeg ikke have det godt med, at købe noget hvor de ikke skriver hastigheder, eller andre detaljer. Især ikke på så vigtige ting som ram og hdd.
Kan faktisk ikke finde specs på det nogen steder, hverken hos shg.dk, proshop.dk eller for den sags skyld acer.com

I øvrigt kan du spare ca 2300 ved at købe den her:
http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60014&prodid=278756
Avatar billede justrace Novice
02. februar 2010 - 21:30 #2
Tjah, der er jo kun 6 mod 12 mb ram og der mangler også en harddisk. Grafikkortet er også halveret, så der er nok ikke sparet noget som helst.
Avatar billede justrace Novice
02. februar 2010 - 21:37 #3
Må hellere lige komme med lidt om redigering.

Selve redigeringen er nok mest ram og harddisk, mens selve renderingen er meget processorkrævende.

Så den maskine burde nok kunne klare opgaven.

Jeg ville nok undersøge muligheden for om der kan sættes 2 harddiske i raid, så de kan bruges til scratch-diske. 2 stk. 10k rpm harddiske vil være at foretrække, og da det kun er til scratch behøver de jo ikke være voldsomt store.
SSD er så vidt jeg ved ikke understøttet af noget software endnu.
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2010 - 22:11 #4
De skriver ikke meget om specifikationerne på den side.

Umiddelbart lyder den OK, men har den IEE1394, altså FireWire? Til videoredigering er det næsten uundværligt, men du kan selvfølgelig købe et ekstra kort bagefter.

Min egen maskine med XP PRO, 4GB RAM, Core2Duo E8400 og GeForce 8600GT Silent kører Vegas8 fint, men jeg har også kun kørt med Standard Definition opløsninger indtil nu :-)
Avatar billede justrace Novice
02. februar 2010 - 22:58 #5
Et FireWire kort koster ikke meget mere end 100,-, og de fleste bundkort har kun FW400, så det er ligegyldigt.

Ikke mange videokameraer bruger FW længere, men USB da de fleste efterhånden er med HDD eller Flash-RAM/Kort.

SD og HD redigering er milevidt fra hinanden hvad PC-specs angår.
Det meste software kræver min. 2,8 Ghz, Core2Duo, og enten SCSI eller raid til hurtig datastrøm.
Avatar billede ixma Nybegynder
03. februar 2010 - 15:20 #6
Må hellere komme med lidt mere info så.

Jeg optager AVCHD, altså på SDHC kort. Så girewire indgang kan jeg vel leve uden?

Redigerer i HD. Store filer på 2 GB stykket og 3-4 filer samlet. Sidder lige nu med XP Pro, Core 2 duo, 4 GB Ram - og det duer overhovedet ikke.

Det er vigtigere at selve redigeringen kan foregå smertefrit og mindre vigtigt om renderingen tager 4 eller 7 timer. Den kan jo rendere om natten. I den perfekte verden ville begge dele naturligvis foregå lynhurtigt...

Ville gerne kunne arbejde på to skærme. Skal man have et særlgt grafikkort for at kunne det?

Giver det en kæmpe forskel om man arbejder på en standard 7200 harddisk eller om man får sig en 10.000?

Bud på stærke PC'ere der kan klare min redigeringsopgave modtages gerne. Min smertegrænse går nok omkring de 10.000 som Core i7 PC'en fra computercity.

Jeg er bedøvende ligeglad med spil og den sags. Computeren skal kunne redigere video som en drøm, alt andet er underordnet.

Tak for input.
Avatar billede milter Ekspert
04. februar 2010 - 10:30 #7
Dette sted har en masse om videoredigering, både hardware og software. Kig omkring på siderne, der ligge mange gode råd:

http://www.videoguys.com/Guide/E/Videoguys+DIY77+Intel+Core+i7+with+Vista+64+AND+Now+Windows+7/0xe07f65920351fbf3ed8f9892355dfda0.aspx
Avatar billede justrace Novice
04. februar 2010 - 20:57 #8
Jeg kører selv med en Q9550 og 8 GB RAM, og det kører ret godt.

Grafikkort ASUS HD4890/1GB RAM, med 2 24" skærme og fungerer helt på toppen.

Den maskine du har kig på har så en i7 som skulle yde lidt mere (Om det betyder noget med 2,66 mod de krævede 2,8 tror jeg ikke), og 50% mere ram, og med et andet grafikkort er du kørende.
Avatar billede justrace Novice
04. februar 2010 - 20:59 #9
Korrekt, FireWire er unødvendigt, men du skal have et BluRay brænder-drev, hvis du skal lave skiver.
Avatar billede ixma Nybegynder
05. februar 2010 - 13:07 #10
Så konklussionen er at PC'en fra Computercity vil være perfekt til videoredigering?

http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=3581634

Alternativt er jeg stadig interesseret i gode bud på en PC til videoredigering i samme prisklasse. Det duer nok ikke, at den skal købes i USA jvf. link.

Og vil stadig gerne vide, hvad det kræver at gøre brug af to skærme til redigering?

Og kan man selv sætte harddiske i RAID eller skal jeg finde en færdigsamlet PC hvor de er sat således?
Avatar billede justrace Novice
05. februar 2010 - 15:55 #11
Ja, den kan sagtens klare det.
Der er 2 skærmudgange på grafikkortet.
Avatar billede milter Ekspert
05. februar 2010 - 20:53 #12
#10.

Du behøver ikke købe den i USA :-)

Computerguys giver bare en ide om, hvad du kan forvente med det setup, de har prøvet og tilsvarende.

Derudover kan du selv optimere din maskine til videoredigering, hvis du vil gå så langt. Til XP findes der mange vejledninger, til 7 er der ikke så mange endnu, men jeg har fundet en, som giver et godt bud:

http://declic-video-fx.com/language/en-US/Pinnacle-Studio/Tips-Tricks/ID/1066/Optimize-your-computer-before-you-start-editing.aspx
Avatar billede ixma Nybegynder
09. februar 2010 - 15:22 #13
Takker. Føler mig ikke fuldstændigt totalt klogere, men det var dog brugbare svar, og ser ikke ud som om jeg kan presse citronen mere. Så kan Justrace og Milter smide et par svar, så jeg kan lukke?
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2010 - 15:42 #14
Jamen er der noget vi kan svare på, så er det vel bare at få spurgt.

Det hænder jo jeg selv bliver klogere af at svare. :)
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2010 - 15:53 #15
Et fra mig