Avatar billede proximus86 Nybegynder
07. februar 2010 - 12:20 Der er 13 kommentarer

Harddisk

Min Harddisk klikker ret tit, det har den gjort fra ny, Det er ikke nogen vild lyd eller noget.. bare et lille klik.. eller som en bordtennis bold der hopper.. har læst meget om at det kan være læsehovedet der parkerer.. men hvorfor gør den det så, så tit. hvis man ser film, så hakker billedet imens den hurtigt gør det. Og kan man evt ik få den til enten at stoppe eller få bragt lidt ro over de klik hele tiden.
Avatar billede rasmus_f Nybegynder
07. februar 2010 - 14:04 #1
Det lyder altså lidt skummelt, har selv en gammel hund af en WD, den går i "sleep mode" når den har været inaktiv i omkring 10 min, så kan billedet godt hakke i en film, men ikke mere en 2 sek så stopper det når den går i gang igen, du er sikker på det ikke bare er det ? altså den prøver at spare på mekanisk slid ?
Avatar billede proximus86 Nybegynder
07. februar 2010 - 15:06 #2
Ja det er jeg temmelig sikker på, for den klikker også selvom man sidder og arbejder på den. det er ikke kun hvis den får lov at stå og idle..
Avatar billede off-line Nybegynder
07. februar 2010 - 15:35 #3
Mekaniske klik fra en harddisk er et sygdomstegn.
Red dine data medens du stadig kan, og hvis disken er inden for
garantiperioden, så få den byttet.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. februar 2010 - 15:41 #4
Ps. med dette gratis program fra Easeus kan du kopiere hele
indholdet af din syge HDD over på en ny.
http://www.partition-tool.com/personal.htm
Avatar billede proximus86 Nybegynder
07. februar 2010 - 21:17 #5
Jamen det lyder jo ikke engang som om at den er syg.. og den er jo helt ny.. den er kun nogle måneder gammel og har fra start af sagt klik.. og ikke som en klinge der rammer eller noget. men nærnere som den klik lyd man kan sige med tungen og ganen ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
07. februar 2010 - 22:30 #6
En harddisk afgiver kun en svag summen. Den må ikke give nogen
form for klik eller klak lyde. En HDD kan godt være syg fra starten. Hvis den kun er få måneder gammel, er det dit held, for så kan du få den byttet.
Avatar billede proximus86 Nybegynder
08. februar 2010 - 00:25 #7
Tror jeg desværre ikke jeg kan, da det er en zepto, og de gik konkurs en måned efter jeg fik den. Ville det være en god ide at investere i en ny hdd til den..? det er en 500gb 7200rpm
Avatar billede off-line Nybegynder
08. februar 2010 - 00:41 #8
Nå det er jo surt. En ny HDD? Ja det ville jeg bestemt gøre.
Man aner aldrig hvornår en syg HDD har givet sit sidste klik.
Forøvrigt, stol aldrig på en HDD, heller ikke en ny. Du kan have
den i flere år, men den kan også dø i morgen. Og talrige er de,
som har mistet vigtige data, fordi de stolede på deres HDD.
Så derfor, tag altid backup af det du bestemt ikke vil miste.
Avatar billede proximus86 Nybegynder
08. februar 2010 - 01:00 #9
Jeg troede bare det var noget i den her stil..: http://blog.ttchome.net/2009/04/hvorfor-klikker-min-harddisk/
Avatar billede off-line Nybegynder
08. februar 2010 - 01:16 #10
Ok, det har jeg aldrig hørt om, men du kan da sende en intern
post til brugeren helgec, og bede ham om at se på dit spørgsmål.
Husk at lægge linket. helgec ved meget både om harddiske og Linux.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. februar 2010 - 01:17 #11
Avatar billede IMF-5000 Nybegynder
08. februar 2010 - 17:36 #12
Hmm, lyder mystisk. Jeg vil også gætte på, at det er mekanisk slid. Har du nogensinde tabt den? Det kunne godt være en oversag, men ellers skal du bare se at få den sikkerhedskopiret og sendt den til reperation/bytning.
Avatar billede proximus86 Nybegynder
18. februar 2010 - 18:31 #13
Det var en fejl åbenbart.. den ku ik bestå en test som jeg kørte i dos.. med seatools.. så jeg har sendt den til sverige til seagate..så må de sende en ny til mig. Så jer der har sagt noget om at den var i stykker må jo bare oprette et svar..