16. februar 2010 - 18:28 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Træt af Vista, kan jeg få XP?

Hej

Jeg har købt min bærbare computer med Windows Vista forinstalleret. Jeg er så træt af Vista, fordi jeg synes det er meget sløvt og langsomt.

I min tidligere bærbare hvor Windows Vista også var forinstalleret prøvede jeg at lave en killdisk, og installere Windows XP, men det virkede slet ikke. Alle funktionerne på computeren som trådløs internet, lyd osv. virkede ikke, og det hjalp ikke at hente drivere fra HP's hjemmeside.

Nu er mit spørgsmål: Kan man både have Windows Vista og Windows XP på en computer? Og vil det overhovedet hjælpe noget, eller vil den så bare blive endnu langsommere??

Håber meget en herinde kan hjælpe mig :)
Avatar billede Mass Nybegynder
16. februar 2010 - 18:33 #1
Hvorfor ikke instalere windows 7 ?
Avatar billede Nereos Nybegynder
16. februar 2010 - 18:37 #2
1. Ja du kan få XP.
2. Ja du kan lave et såkaldt dual boot med Vista og XP.
3. Og endelig Nej det bliver ikke decideret langsomere.

Til 1.
Hvis jeg var dig ville jeg få fat i en Windows XP cd og så installere den på din computer.
Tricket bagefter er så at finde drivere til dit trådløs internet lyd osv. (det kan være en rigtig god ide at finde det og brænde på en cd INDEN man sletter det gamle styre system)

Til 2.
Du vil stadig have problemerne med at finde drivere + den lidt mere besværlige ved at sætte 2 styresystemer op.

Til 3.
Hver dog opmærksom på pladsen som et ekstra styresystem fylder.
16. februar 2010 - 18:38 #3
Jamen det ville jeg også godt.. men er glad for XP, og har et helt nyt eksemplar liggende. Så det kan jeg jo ligeså godt bruge.

Men ved bare ikke om det vil hjælpe noget... om den bare vil blive endnu langsommere af at have 2 styresystemer liggende.

Eller når jeg vælger at køre XP, om den så også vil have Vista kørende i "baggrunden" så den bliver langsommere.

Har ikk så meget forstand på det, for har aldrig prøvet at have 2 styresystemer på samme tid.
16. februar 2010 - 18:39 #4
Så dvs. hvis jeg installerer Windows XP, så vil min computer ikke nødvendigvis virke med det samme når jeg kører XP? Altså drivere osv. vil kun virke fra start i Vista?
Avatar billede mfp18 Nybegynder
16. februar 2010 - 18:45 #5
Jeg ville også sige windows 7 Xp er ikke fremtids sikret og det blir langsomt med tiden og hvis du vælger windows 7 så er der heller ikke noget driver problem og det er også det hurtigste styre system der er lige nu og det mest bruger venlige
Avatar billede mfp18 Nybegynder
16. februar 2010 - 18:47 #6
Som jeg siger de vil også virke i windows 7
16. februar 2010 - 18:54 #7
Inden du begynder på noget som helst med at få din "født Vista" PC til at bliver nedgraderet til det GAMLE XP system, så eftercheck om der er XP DRIVERpakker passende til din hardware!!!

---
Psssssst:
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/renebaknielsen (Den der ikke er grønne)
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-4
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2010 - 19:09 #8
Nu er W7 ikke Bare at betegne som Bill`s gave til folket.

Der findes en hel del del hardware, som der IKKE er W7 drivere til pt. - så i en del tilfælde er det faktisk ringere kørende end f. eks XP, hvad ang. drivere.
Nogle ældre hardware dele vil der aldig komme W7 drivere til.

For at sikre sig mod dette evt. manglende drivere problem i W7, så kør denne:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. februar 2010 - 20:13 #9
Nu er det jo heller ikke Bill's opgave at lave drivere til hardwaren ;o)
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2010 - 20:29 #10
Har jeg aldrig sagt, at det var Bill der skulle sørge for driver - kommentere blot på, at alle tror den hellige grav er velforvaret- når blot man installere W7, så kører det bare.
Det giver nemlig også problemer at upgrade til W7, som det giver problemer at nedgradere til XP.
Dog er der bedre driver dækning til W7 idag, end der var til XP på daværende tidspunkt. :-)
16. februar 2010 - 21:50 #11
Hmm....

Nu har jeg kørt det "Windows 7 Upgrade Advisor" - og synes ikke det ser alt for lovende ud.

Her er hvad den siger:

32 Bit:
http://rebani.dk/win/32bit.jpg
http://rebani.dk/win/32bit-2.jpg
http://rebani.dk/win/32bit-3.jpg

64 Bit:
http://rebani.dk/win/64bit.jpg
http://rebani.dk/win/64bit-2.jpg
http://rebani.dk/win/64bit-3.jpg
16. februar 2010 - 23:17 #12
Nu har jeg fået styr på alle de åbne spørgsmål jeg havde.... beklager meget!
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2010 - 08:39 #13
Det er åbenbart en bærebar maskine du har , udfra de 3 ting der er problemer med - så mangler der bundkort driver (chipset - Nforce) som højst sandsynlig indeholder on-board grafik og onboard lyd.

Er det en HP/Compaq, Asus eller MSI maskine ?

Prøv at gå på producentens hjemmeside og find driverne til Vista og se hvad den skriver om chipset osv.

Det de så hedder, skal du prøve at "konvertere" til noget du kan søge efter drivere på nettet med.
Nforce chipset kan du muligvis finde via Intel`s hjemmeside.
17. februar 2010 - 12:13 #14
Ups.. det havde jeg da glemt at sige. Det er en bærbar ja.

Det er en MEDION, købt i ALDI :S

Jeg tror det hele bliver alt for avanceret til mig. Jeg havde lidt håber jeg bare kunne installere Windows XP / Windows 7, og så bruge det i stedet for Vista.