Avatar billede martin_shearer Nybegynder
20. februar 2010 - 11:12 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

samle cat6 kabel

Har brug for lidt hjælp

skal ha samlet/sat stik i enderne af mit cat6 kabel. men hvordan gøres det, jeg har alt udstyr, men hvordan skal farve koden være, der er jo 8 små kabler i alt.

hvordan samler jeg det korrekt ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. februar 2010 - 11:22 #1
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
20. februar 2010 - 11:47 #3
tak, for lige at være helt 100% så er det under ordnet om jeg laver T568 A eller B bare de er ens i begge ender ?
Avatar billede rexman Nybegynder
20. februar 2010 - 15:46 #4
De skal være monteret ens i begge ender
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
20. februar 2010 - 16:25 #5
tak, har lige et sidste spørgsmål, jeg skal bruge 2 switch til det netværk jeg skal bytte. kan alle 1gb switch køre med cat6 kabler, har læst noget om at mange kun kan køre med cat5 ?
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
21. februar 2010 - 14:58 #6
nogen der kan hjælpe med det sidste spørgsmål ?
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
21. februar 2010 - 15:22 #7
okay har brug for lidt hjælp igen

jeg sidder nu og skal samle kablet, går efter denne
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

problemet er at jeg har ikke samme farver i mit kabel ? det er købt som cat6 kabel ved av-cable.dk

jeg har følgende 8 farver.
grøn, blå, orange, brun, rød 3 hvide.

hvad gør jeg ?
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
21. februar 2010 - 15:25 #8
vil også lige sige, når jeg kigger hvordan kablerne er "sat sammen" sidder de 2 og 2. med følgende kombination.

1 - orange + hvid
2 - blå + hvid
3 - brun+hvid
4 - grøn + rød ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. februar 2010 - 19:38 #9
De "hvide" er vel stribede, med een af de andre farver?
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
22. februar 2010 - 14:12 #10
nej de hvide er bare hvide men går ud fra at fx den hvid/grøn er den hvide som sidder sammen med den helt grønne ?

er det ikke også lidt lige meget i sidste ende, bare det hele er samlet ens ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. februar 2010 - 14:20 #11
Nej, det er ikke lige meget. Den hvide der er snoet om den grønne, skal du betragte som den hvid-grønne, osv. Og samle stikket efter det.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
22. februar 2010 - 14:43 #12
ok, også sådan jeg har gjordt..

ced du noget om det spørgsmål til switch bokse. skal bruge 2 der kan køre med 1 gb. kan alle køre med cat6 kabler ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. februar 2010 - 15:01 #13
Du kan (formelt) ikke køre gigabit på cat5. Dertil skal bruges cat5e eller cat6. Sætter du en 100 Mbit dims i en 1Gbit port bør den selv nedgradere den port til 100 Mbit
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
22. februar 2010 - 20:45 #14
jamen jeg bruger jo også cat6  kabler.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. februar 2010 - 21:40 #15
Ja. Hvad er dit spørgsmål så?

Du skal forøvrigt, når du selv laver kabler, være meget opmærksom på at du gør det ordentligt, dvs. ved stikket har så korte stumper som muligt, der ikke er snoede. Snoningen sikrer mod forstyrrelser.

Er det ikke gjort godt nok, kan du ikke køre 1Gbit. Jeg har sågar set samlinger, der gjorde at det ikke var muligt at køre 100 Mbit, men den nedgraderede selv til 10Mbit. Kvaliteten af netkort har så også en vis betydning.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
23. februar 2010 - 12:28 #16
jeg spørg

1. en switch boks der kan køre 100/1000 kan den godt køre på cat6 kabler, syntes jeg læst et sted  på nettet, at der var nogle som kun understøttede cat5 kabler ?

2. nu skriver du det, med at passe på enderne ikke er snot. det er jo praktisk talt umuligt, i forhold til den måde de små kabler ligger samlet på, eller findes der en smart måde ? har  samlet efter den model der hedder A.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
14. marts 2010 - 19:18 #17
lukket
Avatar billede rexman Nybegynder
03. april 2010 - 21:49 #18
martin_shearer

samle cat6 kabel
Har brug for lidt hjælp

skal ha samlet/sat stik i enderne af mit cat6 kabel. men hvordan gøres det, jeg har alt udstyr, men hvordan skal farve koden være, der er jo 8 små kabler i alt.

hvordan samler jeg det korrekt ?

Kommentar: #1,#2,#4

Man kan i det mindste sige tak :-)
Avatar billede thomassaaby1979 Praktikant
04. juni 2020 - 14:44 #19
hej jeg har trukket 2 stk kabler under gulvet fra udtag til udtag Cat 6 cabel. og 2 stk. samme kabel til 1. sal. mit problem er jeg har 300/300 ind i huset og det ene kabel under gulv kører 300/300 og det andet 95/95 det samme med dem til 1.sal det ene virker ikke (tænker jeg ikke har fået samlet et stik ordenligt og det andet kører kun 95/95 har læst her det kan være stikket der ikke er korrekt samlet. men er der en der har en forklaring på hvad der sker/ ikke sker siden den kun kører 95/95 og ikke 300/300.
på forhånd mange tak