Avatar billede brynjesmeden Praktikant
28. februar 2010 - 10:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hjælp til at f køb af trådløs hd

jeg har en statinær pc en bærbar og en WD live som kører trådløst men jeg kan godt tænke mig at ha et centralt sted til mine data bla. film og billeder, iøjeblikket skal min statinære pc være tændt da mine data ligger på den så nu kommer mit spørgsmål, hvilken løsning vil være bedst for mig, det skal ikke være for besvårligt. og jeg skal også kunne komme til dataerne fra mit sommerhus.
VH RP
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2010 - 10:35 #1
Det korte svar er en NAS-løsning.
De fåes i dag som "næsten-Plug'N'Play", og du kan komme til dit hjemmenetværk udefra, som om du sad hjemme.
Med behov for adgang til diverse filer, evt. at kunne starte downloads når du er hjemmefra, og måske endda kombinere det hele med en overvågningsfunktion via webcam, er NAS'en den største forandring i folks måde at håndtere behovet for en fleksibel hjemmeløsning.
Avatar billede brynjesmeden Praktikant
28. februar 2010 - 10:45 #2
kan du sige lidt mere ,NAS-løsning er det et produkt, kan du evt linke til et eller andet sted hvor jeg kan læse mere om det
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2010 - 11:10 #3
NAS står for Network Attached Storage. Altså en masse betegnelse for lagerplads tilsluttet netværket.

Der er stor forskel på hvad de forskellige modeller og fabrikater kan.

Hvis du holder dig til QNAP og Synology er du godt på vej til en løsning du vil blive glad for.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2010 - 11:56 #4
Her får du en forklaring, som kan opklare de mest basale spørgsmål.
Når du kommer ned i materien, vil jeg give justrace ret i, at QNAP og Synology er gode bud.
Jeg kører selv med en netværksbaseret harddisk, som kører en slags wannabe-NAS funktion, og det er fint til mit behov, men forskellen på en harddisk på netværket med tilgang fra internettet og så en fuldblods-NAS er, at NAS'en har en indbygget processor, og man kan sidestille den lidt med en server.
Fordelen er, at modsat en ægte server får man et produkt, der med grafisk intuitive opsætninger gør det nemt for gennemsnitsforbrugeren at lave en løsning, som giver fleksibilitet, uden at sikkerheden kompromitteres.
Jeg vil dog stadig anbefale, at du opsøger en i din omgangskreds, som kan vise dig princippet i praksis, og det kan jo lade sig gøre, så længe I er i nærheden af en internet-forbindelse.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2010 - 11:57 #5
Måske skulle jeg lige huske at sætte linket på, når jeg nu omtaler det....

BØF - Sorry!

http://www.pcworld.dk/art/7833?a=block&i=74
Avatar billede brynjesmeden Praktikant
28. februar 2010 - 12:15 #6
Synology DS-209+II Disk Station

•CPU. 1,06 GHz                ER DET IKKE LIDT LANGSOMT

•Hukommelse. 512MB Ram              ER DET IKKE LIDT RAM

•Tilslutning. Gigabit Lan            ER DEN IKKE TRÅDLØS

•Plads til 1. 3.5" SATA (II) Intern Harddiske          HVAD BETYDER DETTE
•3 x USB 2.0 eksterne porte
•Tilslut op til 10 IP kameraer. ( Overvågning )
•Power recovery ( Ved  strømafbrydelse )
•Støjniveau. 24db
•Op til 2 x 1,5 TB SATA (II) Harddiske.            HVILKE HD ER BEDST
•Leveres uden Harddisk.
•Størrelse. H 160mm x D 218mm x B 88mm
•Dansk menu ( Nem Installation )
•Dansk Manual medfølger på CD-Rom
Avatar billede brynjesmeden Praktikant
28. februar 2010 - 12:29 #7
hvad er forskellen på
Plads til 1. 3.5" SATA (II) Intern Harddiske  OG
Op til 2 x 1,5 TB SATA (II) Harddiske
og kan denne HD (WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA/300 32MB) bruges til Synology DS-209+II Disk Station
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2010 - 12:39 #8
Jeg mener ikke den harddisk kan bruges, men kog på deres hjemmeside for kompatible harddiske.

Det er IKKE ligegyldigt hvad der smides i sådan en kasse. :)
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2010 - 14:54 #9
Svar i kronologisk rækkefølge:

1 GHz CPU i en NAS er bestemt ikke langsomt.
Du kan ikke sammenligne en traditionel PC med en NAS.
Ram-størrelsen kan besvares næsten som ovenstående.
Datamængden håndteres uden problemer, så derfor er rammængden fin.
Der er generelt gået lidt hype i det med nødvendig rammængde, for 2 GB ram giver fortræffelig ydelse til alle gennemsnitsbrugere af PC'ere.
Nej, NAS'er kobles som udgangspunkt bare på dit netværk, og det er så via en trådløs router, at din NAS bliver tilgængelig for diverse klienter som f.eks. netbooks, PDA, smartphones etc.
Generelt er valget af harddisk ikke kritisk, når du holder dig til de populære valg.
Jeg har selv en forkærlighed for dem med en god buffer på 16MB, og så vil jeg også gerne have flydende lejer, hvilket betyder, at lejet kører på en oliefilm, og det reducerer chancen for støj.
Som anbefalet kan du på producentens hjemmeside finde en liste over kompatible enheder.
Avatar billede brynjesmeden Praktikant
01. marts 2010 - 16:11 #10
Mange tak for hjælpen , jeg kan sige at jeg har kastet mig ud i en
Synology DS-209+II Disk Station og en  Samsung 1500 GB (SATAII-300 - 5400 RPM / 32MB, Fluid FDB - EcoGreen F2)(har læst mig frem til at denne hd skulle passe og virke )Maskineriet Skulle gerne komme imorgen , så må jeg håbe det bedste og frygte det værste:)