Avatar billede it-dyret Nybegynder
03. marts 2010 - 12:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Begrænse Word til brugen af typografier i skabelon

Jeg er ved at lave en skabelon i Word, hvor jeg godt kunne tænke mig at "låse" den. Det skal forstås på den måde, at når jeg nu har defineret typografier for diverse overskrifter og brødtekst, så vil jeg gerne kunne sikre, at brugeren ikke pludselig kan blive kreativ og ændre f.eks. tekststørrelse og -farve midt i det hele.

Er det muligt at sikre, at man kun kan bruge de indbyggede typografier og dermed slå øvrige formateringsmuligheder fra?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. marts 2010 - 13:17 #1
Teknisk kan det lade sig gøre, hvis Word-versionen er 2003 eller 2007 (jeg husker ikke med sikkerhed, om man kunne før 2003).

Det gøres ved at slå beskyttelse til og vælge, at formatering skal begrænses til et udvalg af typografier (den præcise forklaring afhænger af versionen). Men jeg vil ikke anbefale at du gør det…

Hvis du slår en sådan beskyttelse til, vil det lettest blive en pestilens for brugerne. Man kan f.eks. ikke markere et ord og ændre det til fed eller kursiv - eller på anden måde lave sådan direkte formatering, der jo sandsynligvis vil være OK.

Jeg har selv lavet et meget stort antal skabeloner, som er blevet brugt af i alt tusindvis af brugere. I stedet for at hindre brugerne i at gøre noget prøver jeg at gøre det sådan, at det er så let som muligt for brugerne at gøre det rigtige. Jeg tror på, at du kan lære brugerne, hvad de bør gøre, ved at lave skabelonerne godt og dernæst forklare, hvordan de bør bruges.
Avatar billede it-dyret Nybegynder
03. marts 2010 - 13:39 #2
Hej, tak for rådet. Har du et link til, hvordan man slår beskyttelsen til? Bliver jo lige nødt til at kigge lidt på Pandoras æske :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. marts 2010 - 14:02 #3
Hvilken version af Word drejer det sig om?
Avatar billede it-dyret Nybegynder
03. marts 2010 - 14:23 #4
Det er 2007. Jeg har dog selv fundet ud af det, idet man først og fremmest skal have vist fanen "Udvikler" som vist her: http://office.microsoft.com/da-dk/word/HA101730521030.aspx

Under denne fane, kan man vælge "Begræns formatering og redigering". Så kommer der et panel til højre, hvor man kan vælge "Begræns formatering til et udvalg af typografier".

Det ved du naturligvis godt, men nu kan andre eksperten-brugere også læse sig frem til det :)

Smid gerne et svar, så jeg kan belønne dig for at få mig på rette spor
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. marts 2010 - 14:42 #5
Svar kommer her. Det er altid en god idé at skrive, hvilken version af Word, man bruger, da forklaringerne til Word 2007 og tidligere versioner er helt forskellige. Derfor spurgte jeg - men nu har du jo selv lavet forklaringen :-)