Avatar billede fr4gm3nt Nybegynder
03. marts 2010 - 18:46 Der er 11 kommentarer

Død HDD

Min computer crashede idag og nægtede derefter at starte, den sad bare fast i Windows loading screen'en og jeg fik en klik lød engang imellem fra harddisken.
Jeg har prøvet at overføre data til den via. en usb adapter, men jeg er ikke sikker på jeg har fået fat i den rigtige.
Hvilke muligheder har jeg for at redde den data der stadig ligger på disken?

Det er en: Samsung Spinpoint T166 500GB 16MB SATA2 7200R
03. marts 2010 - 18:57 #1
...ikke sikker på jeg har fået fat i den rigtige... - hvordan skal det forståes ?
Avatar billede fr4gm3nt Nybegynder
03. marts 2010 - 19:01 #2
Jeg har prøvet med en i forvejen, men det fungerede ikke, den så ikke ud til at reagere, og jeg er i tvivl om det er fordi HDD'en slet ikke er til at rede, eller om det er fordi den adapter jeg har ikke er kompatibel med min HDD.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. marts 2010 - 19:27 #3
Kliklyde er altid et dårligt tegn. Men hvorfor er du i tvivl
om adabteren? Er der seperat strømforsyning, eller dobbelt
stik til USB? http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-sandberg-usb-all-in-1-hard-disk-link-lagringskontrol-billig/harddisk-controller/133-43_111210_p.html
Avatar billede fr4gm3nt Nybegynder
03. marts 2010 - 21:39 #4
Hmm, det ligner godt nok den adapter jeg har, blot et andet mærke. Pis :( Vil det sige HDD'en er helt død og dataen ikke til at rede?
Avatar billede off-line Nybegynder
03. marts 2010 - 21:52 #5
Nu er det jo kun dig selv, som kan konstatere, om det hele er
sat rigtigt til, så det tør jeg ikke sige.
Noget andet er, at USB HDD og windows ikke altid er gode venner.
Så hvis du har mulighed for det, så prøv at sætte den til som
slave på en stationær.
Avatar billede fr4gm3nt Nybegynder
03. marts 2010 - 22:05 #6
Jeg skal se om jeg kan finde ud af noget
Avatar billede mchlbk Praktikant
04. marts 2010 - 01:12 #7
Hvordan overfører du data, hvis Windows stopper ved opstartsskærmen?

Jeg ville hente Puppy Linux, brænde den til en skive (eller lave en bootbar usb med Unetbootin) og boote fra den. Den lægger sig i computerens ram, så den burde køre, selvom harddisken er forkølet. På skrivebordet er der et ikon for hver partition på harddisken, som du kan klikke på for at få adgang til indholdet. Hvis disken virker, altså.

Puppy: http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/puppylinux/puppy-4.3.1/pup-431.iso

Unetbootin: http://unetbootin.sourceforge.net/unetbootin-windows-latest.exe
Avatar billede off-line Nybegynder
04. marts 2010 - 01:32 #8
Poppy Linux er udmærket, men hvordan kan man hente data fra
en HDD, hvis skiven ikke snurrer?
Avatar billede mchlbk Praktikant
04. marts 2010 - 17:18 #9
Ja det er jo et problem, hvis ikke den snurrer. Men det må den jo gøre, hvis den kommer så langt som til windows loading-skærmen.

Jeg reddede data fra en laptop på denne måde for et stykke tid siden (med en Xubuntu live cd). Det lyder som nøjagtig samme problem, så det er et forsøg værd.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. marts 2010 - 03:19 #10
Her sker åbenbart ingenting. Jeg afmelder.
29. april 2010 - 17:50 #11
<fr4gm3nt>: HAR du 'fundet' ud af noget ???