Avatar billede martin_moth Mester
14. marts 2010 - 22:47 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

lav egen harddiskoptager/mediacenter ud af PC - kan man?

Jeg ønsker at kunne optage og efterfølgende brænde både de analog og de digitale udsendelser jeg får via mit stofanet.

Men en stofanet zaptorbox kan vistnok godt nok optage, men man kan ikke få det ud af boksen over på en DVD.

Og diverse harddiskoptagere har ikke MPEG4 DVB-C tunere, som jeg har forstået at der skal til...(?)

Så  - hvor tosset det end lyder - så kan man ikke købe en dims der kan optage på ALLE kanaler - analoge og digitale fra Stofanet og derefter brænde dem over på en DVD. Men man kan sende mennesker til månen og bygge atomkraftværker og andre småting ;-)

Mine spørgsmål er:

1) Har jeg ret i ovenstående - findes den dims jeg søger ikke?

2) Hvis ja til 1), kan man så købe et tvtunerkort med dvb-C tuner til sin PC og bruge den, evt. efter at installere Mediacenter software?

3) Hvis ja til 2), hvad kan man så købe- har en gammel pentium 4 PC jeg vil ofre til formålet. Den står i et naborum til stuen med TV'et

4) Kan man få et trådløst tastatur til ens PC, der rækker igennem en betonvæg?

5) Kan man få en fjernbetjening til PC'en, så man kan sætte den til at optage osv selvom den ikke står i samme rum som TV'et

Gode råd og tips og generelle betragtninger ønskes :)

Håber kategorien er passende
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
15. marts 2010 - 08:53 #1
Hejsa..

1.
der skal nok være en harddisk optager med dvb-c, men der er ikke ret mange harddisk optagere, hvis nogen .. der tillader at du tager materialet ud af dem

2. ja, det kan man godt, men du skal være forberedt på lidt knas da den måde windows mediecenter ser digitalt kabeltv, vist ikke hænger helt sammen med den måde eks yousee sender kabeltv digitalt.. ved dog ik med stofa..

3. ja, du skal bare være opmærksom på at du nok ikke får helt fejlfri HD tv ud af en p4. Der skal noget mere spark i, hvis du vil optage og se tv samtidig osv.

4. garanteret man kan .. :)

5. man kan få nogle ret vilde fjernbetjeninger.. bla.a også i form af programmer til almindelige mobil telefoner, så du bare kan styre optagelse og musikafspilning derfra.

husk at for hver kanal du vil "bearbejde" samtidig, skal du bruge en tuner.. dvs, hvis du vil optage to programmer mens du ser et tredie, så skal du have 3 tunere i din computer, og eftersom alle kanaler er både digitalt og analogt (så vidt jeg ved) burde du kunne nøjes med dvb-c tunere og ikke behøves nogle analoge tunere..
Avatar billede hcars Novice
15. marts 2010 - 22:20 #2
Jeg er på egen antenne, så jeg kender ikke zaptorboxen, men har denne ikke en udgang (scart, HDMI f. eks.) som du simpelthen kan koble den til din HDD-optager med?

På samme måde som vi andre har anskaffet en digital-MPEG4-tuner, som leverer signalet via et scartkabel til vores HDD-optager, hvor modtagekanalen så er sat til ekstern kanal.

Hvis zappen både kan levere et udgangssignal i digital og analog, er det kun det analoge signal, som HDD-optageren kan optage.

Jeg har ikke set nogen PC-løsninger, der tiltaler mig lige så meget som min Pioneer-optager, så jeg vil strække mig langt for at bibeholde denne løsning, selvom jeg er begrænset af 80 GB.
Avatar billede martin_moth Mester
15. marts 2010 - 23:07 #3
Jeg ville allerhelst bare købe EN dims - fx. en SONY harddiskoptager, der også kan brænde på DVD - som kan modtage alle kanaler. Ville gerne slippe for at støtte Stofa's monopollignende salg af zaptorboxe ;-)

I gamle dage kunne man købe en VHS videomaskine, der kunne netop det - optage ALLE kanaler - men så simpelt er det åbenbart ikke længere.
Avatar billede hcars Novice
16. marts 2010 - 18:20 #4
Jeg forstår dig, men er problemet ikke, at de forskellige udbydere har en masse forskellige standarder (netop for at kunne sælge zappere o. lign.), hvilket gør, at ingen producent kan få forretning ud af at lave optagere til det danske marked.

So Ein Ding berørte problemet i en udsendelse for et par måneder siden, og der var der en fyr, der havde lavet en opstilling, så han kunne optage på PC og se optagelserne via hjemmenetværket. Så vidt jeg forstod var det ved at koble en DVB-C-tuner ind i kredsløbet, før signalet kom til PC'en.

Udsendelsen hedder "set top boks" og handler primært om YouSees boks.
http://www.dr.dk/DR2/Soeinding/Programmer/2010/02/26133821.htm

Som jeg skrev foretrækker jeg selv min Pioneer HDD-optager, selvom jeg har optagemuligheder via WD TV, PC og Denver DVB-T-tuner, men der er nok ingen simpel løsning, når du har kabel.
Avatar billede martin_moth Mester
22. marts 2010 - 02:02 #5
ok tak - tror jeg opgiver - eller i det mindste udskyder...
Avatar billede hcars Novice
29. marts 2010 - 22:43 #6
"La Cie LaCinema Black Max [30-10-2009]
Den sorte boks fra LaCie har indbygget digital modtager til både antenne og kabel-tv. Den kan sættes direkte til fjernsynet og kan optage tv på den indbyggede 500 GB harddisk samt streame indhold fra hjemmets computere over hjemmenetværket."

http://www.taenk.dk/?area=search&stext=antenne
Avatar billede martin_moth Mester
22. august 2010 - 12:54 #7
opfølgning - i BILKA denne uge er en samsung MPEG 4 DVB-C/T tuner HD-optager med 250 GB HD til 3300
Avatar billede hcars Novice
22. august 2010 - 22:26 #8
Fordelen ved Bilka er deres prøveperiode, så du kan se, om det virker.

Efter at nogle kompetente mennesker har påvirket Denver til at rette deres software, er min Denver med DVB-T blevet min foretrukne optager. Desværre ikke med samme mulighed for at redigere filerne, men med meget bedre kvalitet. Jeg bruger en 8 GB stick og tømmer den over på den bærbare. Man kunne også bruge en extern HDD.

3.299 er mange penge. Jeg ville lede efter en DVB-C-modtager og en ekstern HDD til samlet under en trediedel.

Fordele og ulemper ved begge systemer. Prisen og lagerudvidelsesmuligheden taler for at dele skidtet i to, men jeg kan forstå, at du vægter enkeltheden højt.

Har også læst, at der er planer om en ny standard til afløsning af MPEG-4 om fire-fem år.