Avatar billede Poul46 Nybegynder
16. marts 2010 - 22:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

PC lukker ned - men IKKE ved spil

Hej

Vil lige prøve her før jeg giver op.

det er  min søns pc som er en acer M7711. Den har virket fint indtil starten af februar, hvor problemet begynder, i følge min søn.
Pc'en slukker lige pludselig, som om man slukker for strømmen. Min første indskydelse var varme, men min "geniale" søn har fundet en måde hvorved han undgår den slukker. Han logger bare ind på WoW og så kan han egentlig gøre hvad han vil i flere timer, inkl raid. Logger han ud og lader den stå, slukker den efter 2 - 10 minutter.
Jeg har lige kørt recovery (win 7). Den slukkede ikke på noget tidspunkt, så efter endt installation tænkte jeg- sådan, men ak 3 minutter efter slukkede den.
Noget byd på evt. hardwarefejl? - selvom jeg mest tror på softwarefejl.

PS Strømbesparelse indstillinger i windows er som de bør være.
Avatar billede NT-Jensen Nybegynder
16. marts 2010 - 23:07 #1
Først afprøver vi lige alle tønkelige software fejl inden vi begynder at tænke på hardware problemer.

Prøv følgende og test imellem hvert punkt:
1. Virus af en art, prøv at kører en omgang AntiVirus + Spyware
2. Tjek Standby tider i kontrolpanelet(tror ikke dette er problemet, men kunne være lidt morsomt)
3. Afprøvet med anden windows disk ? kan være en fejl på din disk.

Hvis disse ting ikke virker, har vi behov for lidt mere viden omkring den pågældende pc, så smid en HiJackThis log her, og så kan det være at jeg eller en anden har en mulig forklaring.

Hvad sker der når han ser film i fullscreen ? Hører musik ? Alm browsing på nettet?
Avatar billede nfssister Forsker
16. marts 2010 - 23:52 #2
Jeg tror mere vi er ude i noget RAM fejl her. Hvis jeg ikke husket helt galt, så kommer den maskine med 8 eller 4 gb ram.

Prøv at pille alle rammene ud af den og sæt kun en 2 gb klods i, og se hvad maskinen siger til det. Hvis den ikke fejler, så pil blokken ud og sæt den næste i, i samme som slot som den anden sad i. Sådan gør du med alle blokkene. (Alle i slot 1)

En anden ting kan være en harddisk der ikke har det så godt, men så lyder det underligt den ikke har problemer når han er i et spil.
Avatar billede Poul46 Nybegynder
17. marts 2010 - 00:01 #3
tak for interessen :)

ad 1) har NIS2010 på maskinen i hele dens levetid. Købt i sept. 09 og ingen meldinger, hverken til daglig elle ved scan.

ad 2)De er kontrolleret og er ikke anledning til problemet.

ad 3) Det har jeg så ikke lig mulighed for, men systemet kørte jo ok fra sept til omkring februar. Her skal jeg så lige sige at jeg har prøvet gendannelse.

Han kan IKKE se film,surfe, eller høre musik medmindre han er f.eks er logget på WoW. Skal også nævne at han f. eks godt kan spille andre spil såsom farcry 2, Crysis etc. - je ved det lyder absurd, men den er altså god nok.

Acer havde heller ikke noget bud. Problemet er at hvis jeg sender den til dem og det er en software koster fejl, bliver det en dyr papkasse der kommer retur.

Jeg skla prøve ta lave en hijack i løbet af i morgen.
Avatar billede nfssister Forsker
17. marts 2010 - 00:06 #4
Har du prøvet at tjekke rammene ?
Avatar billede Poul46 Nybegynder
17. marts 2010 - 08:05 #5
Først en korrektion - Han kan godt se film hvis det er fra DVD, men ikke hvis han streamer.

Jeg har ikke testet rammene. Jeg vil ikke åbne da der stadig er garanti på pc'en. Problemet er bare at garantien kun er på hardwaren. Softwaren er kun ved fejl de første 7 dage.

Acer support mener umiddelbart det er en softwarefejl, men kan ikke hjælpe mig yderligere. De vil godt se på den - men deres timepris hører ikke til i den billige ende.

Jeg har ikke brugt memtest i årevis - vil den finde fejl såfremt det er problemet?

Hijack kommer senere
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2010 - 08:28 #6
brug kommentar når i skrivet herinde

http://www.passmark.com/download/bit_download.htm

prøv at lave en stresstest med det her program.

skal jeg forstå det sådan at den ikke er ramtestet.

lav sådan een cd og test den med ved at boote op på den

http://www.ultimatebootcd.com/

du kunne også teste den med det her

den skal bare ligge lokalt på et drev

http://www.alt-til-windows.dk/?Artikler/FixOgReparerFejlIWindows7/932

m.v.h
Avatar billede Poul46 Nybegynder
17. marts 2010 - 11:36 #7
Fik kørt Burnin tests - Passed.

Dog når jeg kører test af Local disk lukker Pc'en ned (som den nu gør i disse dage)

Tese: (jeg er på virkelig dybt vand her)

Som det ser ud kører Pc'en ok så længer der er belastning. Kan der være tale om PSU fejl, at når der ikke er belastning nok lukker den på grund af for lidt strømbrug - eller noget i den stil?
Som sagt aner jeg ikke hvad jeg taler om her, men når pc'en går ned, virker det jo som om strømmen bliver taget. Der er jo heller ingen fejl rapport eller lignende.

jeg fortsætter med øvrige test senere
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2010 - 11:54 #8
du er nød til at udelukke dem en efter en.
men hælder til det er et ram problem omtalt af #2

hent siw standalone og under sensors ligger dine temp
dem må du gerne kopiere herind og helst efter du har brugt den i et stykke tid.

http://www.gtopala.com/siw-download.html

det er utroligt hvad man kan se i sådan nogle tal.

m.v.h
Avatar billede Poul46 Nybegynder
17. marts 2010 - 13:14 #9
Beklager , men det ser ud til at vi må stoppe den her. Jeg kan ikke holde den i gang mere end 1-3 minutter, så lukker den ned.

Ud fra jeres meldinger tyder det på det må være en hardware fejl af en eller anden slags.
Ud fra det må det blive Acer der ser på problemet.

Pointene skal ikke gå til spilde af den årsag, er noob som bruger så kan man dele pointene således?
nfsister: 5
treatmenice 55
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2010 - 15:59 #10
ok
Avatar billede nfssister Forsker
17. marts 2010 - 18:45 #11
Bare stik treat alle pointene :)
Avatar billede Poul46 Nybegynder
17. marts 2010 - 22:13 #12
jamen så gør jeg det :) - Tak for indsatsen
Avatar billede Poul46 Nybegynder
07. april 2010 - 12:42 #13
Undskyld jeg for en kort bemærkning genopliver tråden, men har nu haft omtalte pc til reperation hos acer (rep. tid ok, men så kom påsken og fragtmænd kører åbenbart ikkei påsken :))

Nå men til dem der måtte have interesse lyder reperationen på:

CPU-fan udskiftet samt en BIOS opdatering. Om det sidste er en del af reperation eller service ved jeg ikke.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2010 - 08:51 #14
cpu er under

bios opdatering er nok bare som en service når de nu er i gang