Avatar billede shuffle Nybegynder
17. marts 2010 - 16:17 Der er 2 kommentarer

Mysql forespørgsel

Hej Derude

Jeg sidder med noget forholdsvis simpelt php, og vil gerne have et tip til at implementere noget kode i det jeg i forvejen har lavet.

Jeg har en formel, hvor der bliver indtastet noget data. Herefter vil jeg gerne have den samtidig tjekker om dataen allerede ligger i databasen.

Koden:

<?php

mysql_connect("server", "domain", "pw") or die(mysql_error());
mysql_select_db("database") or die(mysql_error());

$dato = date('d/m-Y');

if($_POST['Submit'])
{
$serienr = $_POST['serienr'];
$dato = $_POST['dato'];
}

mysql_query("INSERT INTO vare (serienr,dato) VALUES ('$serienr','$dato')");

?>

<html>
<head>
<title>test</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<form name="tilfoj" method="get" action="<? print $_SERVER['PHP_SELF'];?> ">
  <input type="text" name="serienr">
  <input value="<?php echo $dato ?>" type="hidden" name="dato">
  <input type="submit" name="Tilføj vare" value="Submit">
</form>

<p><a href="index.php">< klik her for at gå tilbage</a>
  <br>

  <?php $query = mysql_query("SELECT * FROM vare ORDER BY id DESC LIMIT 30");
while($row = mysql_fetch_assoc($query))
{
    echo $row['id'] . " - " . $row['serienr'] . " - " . $row['dato'] . "<br/>";
}
?>

Jeg vil gerne gøre sådan, at den tjekker for rækken "serienr" når man tilføjer noget nyt, altså den skal tjekke om det man indtaster allerede ligger i rækken "serienr".

Hvordan skal jeg få det sat ind i koden?

MVH
Martin
Avatar billede cytox Nybegynder
17. marts 2010 - 16:33 #1
Hej,

Du kan bare lave en SELECT på det id der lige er blevet indtastet,
og så se om det lykkedes at hente noget fra databasen via det id.
noget ala:

$DBResult = mysql_query("SELECT dato FROM vare WHERE serienr = ".$serienr);

if(mysql_fetch_assoc($DBResult))    //hvis det lykkedes
{
    Print "Findes allerede";
}

Er ikke så vandt til mysql, mere sqlite så sorry hvis det ikke funger 100% men nu har du ideén. men det burde det :)

Mvh.
Avatar billede cytox Nybegynder
17. marts 2010 - 16:40 #2
hovsa, glemte hvordan man sætter det ind i din kode...
Det vil være mit umiddelbare gæt :)

<?php

mysql_connect("server", "domain", "pw") or die(mysql_error());
mysql_select_db("database") or die(mysql_error());

$dato = date('d/m-Y');

if($_POST['Submit'])
{
    $serienr = $_POST['serienr'];
    $dato = $_POST['dato'];

    $DBResult = mysql_query("SELECT dato FROM vare WHERE serienr = ".$serienr);
    if(mysql_fetch_assoc($DBResult))    //hvis det lykkedes (serienr'et findes)
    {
        Print "Findes allerede";
    }
    else    //hvis det ikke lykkedes (serienr'et findes ikke)
    {
        mysql_query("INSERT INTO vare (serienr,dato) VALUES ('$serienr','$dato')");
    }

?>

<html>
<head>
<title>test</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<form name="tilfoj" method="get" action="<? print $_SERVER['PHP_SELF'];?> ">
    <input type="text" name="serienr">
    <input value="<?php echo $dato ?>" type="hidden" name="dato">
    <input type="submit" name="Tilføj vare" value="Submit">
</form>

<p><a href="index.php">< klik her for at gå tilbage</a>
<br>

<?php

$query = mysql_query("SELECT * FROM vare ORDER BY id DESC LIMIT 30");
while($row = mysql_fetch_assoc($query))
{
    echo $row['id'] . " - " . $row['serienr'] . " - " . $row['dato'] . "<br/>";
}

?>