Avatar billede mortenastrup Nybegynder
18. marts 2010 - 20:10 Der er 1 kommentar

Opsætning af ZyWALL 5 og VPN

Hej alle,

Jeg står og skal lave en opsætning på kontoret, således at medarbejdere kan forbinde op til kontorets netværk over VPN når de er på farten.

Jeg har købt en ZyWALL 5, og har også fået VPN sat op så jeg kan forbinde til den. Men når jeg så er på, så kan jeg ikke pinge eller tilgå de andre enheder på lokalnettet som jeg jo gerne skulle kunne.

Jeg mistænker lidt, at jeg ikke har fået opsat LAN-indstillingerne korrekt.

Det eksisterende netværk er som følger:

Zyxel modem (LAN-ip 10.0.0.1) ->

Linksys router (WAN ip 10.0.0.2, LAN ip 10.100.0.1, DHCP server) ->

Resterende enheder

Jeg har så sat Zywall'en ind mellem Zyxel modem'et og Linksys routeren, og har forwardet alle porte fra modem til zywall.

Zywall har så WAN ip 10.0.0.3 og LAN ip 192.168.1.1 og DHCP server som deler ud fra 192.168.1.100.

Jeg går ud fra det er fordi, at ZyWALL'en kører i et helt andet ip range end der hvor de andre enheder ligger. Men jeg kan ikke lige regne ud, hvordan jeg skal konfigurere det for at det virker.

Jeg vil gerne undgå at de eksisterende enheder skal have nye ip-adresser. Men hvordan sørger jeg så for, at VPN-klienterne får en rigtig IP, så de kan se de andre enheder?

Hvis nogen kan fortælle mig hvordan det bør sættes op, ville jeg blive meget glad :)

Morten
Avatar billede sten2004 Nybegynder
30. marts 2010 - 22:53 #1
Hvorfor kører du med 2 routere i det setup?

Du havner i lidt routnings-udfordringer måske kan du ved at definere en routning mellem linksysen og zywallen løse det, men tvivler på det vil virke.

Hvis du skal noget skal noget og du ønsker at kører med 2 routere skal du lave pass through af VPN på Linksysen til Zywallen.

Men jeg ville nok droppe linksysen, Zywall5 har da rigelig med kræfter.