Avatar billede Novice-1 Seniormester
21. marts 2010 - 16:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Windows Home Premium. forskel på 32 og 64 bit version

hvad er forskellen på Windows Home Premium. forskel på 32 og 64 bit version
af http://www.ctrlaltdel.dk/64bit.html, ser jeg det blandt andet har noget med sikkerheden at gøre
-det har vel også noget med hastigheden at gøre,
men hvor meget
henholdsvis når det gælder 32 bits kontorprogrammer
- samt nuværende og fremtidige spil
(-for  mit vedkommende er spil nu ikke aktuelt i øjeblikket)
Avatar billede preppydude Nybegynder
21. marts 2010 - 16:54 #1
For at kunne køre Windows 64-bit kræver det at du har en 64-bit processor. For at forstå forskellen på en 32 og 64-bit processor kræver det at du har en nogenlunde forståelse af hvordan de virker, men jeg har prøvet at skære det lidt ud i pap for dig:

Den store forskel er, at 32-bit processorer kan repræsentere tal fra 0 til 4.294.967.295, hvor en 64-bit processor kan repræsentere tal fra 0 til 18.446.744.073.709.551.615. Det er betydeligt flere og gør at en 64-bit processor kan regne med større tal og laver udregninger med mindre tal mere effektivt - hvilket ultimativt gør den hurtigere og din computer i stand til at have meget mere hukommelse.

Så en 64-bit processor med et 64-bit system vil være meget hurtigere til spil der laver en masse udregninger og matematiske ting, som fx de videnskabelige modeller DMI bruger til at forudsige vejret eller grafiske programmer. Du vil ikke få gavn af det ved brug af almindelige kontor programmer, fremvisning af præsentationer, osv.

En sidste ting der er værd at nævne, er at en 64-bit processor IKKE understøtter 16-bit programmer. Så har du sådan nogle bør du ikke skifte til 64-bit.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2010 - 17:05 #2
Her er en test med Windows 7 på emner. Tror ikke der er forskel i Vista:http://www.pcworld.dk/art/11233
Her er konklutionen på det:http://www.pcworld.dk/art/11233?page=3
Avatar billede Novice-1 Seniormester
23. marts 2010 - 13:41 #3
En bekendt stod og  skulle købe ny pc, og spørgsmålet gik mest på om man skulle satse på en med et 32 eller 64 bit styresystem
-udover sikkerhedsprogrammerne, så tænkte jeg mig at alt derudover skulle være på 32 bit
-men ad åre kan man vel forvente at -almindelige- programmer vil blive fabrikeret så de kan udnytte et 64 bit system
-eller er det et naivt håb

og dog???  -kan se at hvis man køber pc på 4 GB, uden udvidelsesmuligheder,så skulle man ikke få noget særligt ud af 64 bit i forhold til 32 bit, er det ikke korrekt forstået

220661 -hvis du sender svar kan du få poient, det var dit svar der var mest relevant, men hvis pcén skal holde 5-10 år, så ender det nok med 64 bit, vi får se
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2010 - 15:49 #4
Her kommer svar. Ligemeget hvilket system du vælger, så må du have held og lykke med det.
Avatar billede dosdesign Juniormester
25. juli 2011 - 22:30 #5
Hvis man køber en pc med 64-bit processor men kun installere win7 32 bit (fordi den så kan kører alle de programemr jeg køre nu på gl. pc) - kan den så finde over 4 GB ram som jeg evt køber i pc'en ???

Ydemre ved bare ikke hvordan man eks. i en elgigant reklame kan se o mdet er 32 eller 64 processor - der står eks. bare intel pentium e6700 ??? så hvordan ved man det om det er 32/64!

Ja og hvordan ved man om det er med win7 32 eller 64 hvis man køber med win7 installeret
Avatar billede Novice-1 Seniormester
26. juli 2011 - 00:46 #6
På den pc som min bekendt endte ved skulle der,så vidt jeg husker, undervejs! tages  stilling til  hvorvidt der skulle køres med 32 eller 64 bit windows 7.
Men hvorvidt det gælder alle maskiner  i dag, eller det gjaldt specielt det mærke og/ eller den  model!!  ??