Avatar billede why Nybegynder
26. marts 2010 - 19:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

noob-spørgsmål - access 2007 - formularer

Hej.

Jeg er helt ny i database-verdenen.
Er der en der kort kan forklare lidt principielt om hvad forskellen er på at basere sin formular på felter fra en forespørgsel i forhold til at basere den på "de samme" felter fra en tabel?
Jeg har lige nu et konkret problem med en formular som ligesom ikke vil lade mig vælge i en kombo-boks (jeg får en "fejl-lyd" uden en skriftlig fejlmelding). Kan det være fordi jeg ligesom har "trukket" komboboksen med fra tabellen. Dvs. komboboksen eksister på forhånd i feltet i tabellen, og dukker op automatisk når jeg lader formularen trække på det felt.
Hvis jeg derimod lader feltet i formularen hentes i en forespørgsel som igen henter fra tabellen, så mister jeg komboboksen,

Nogle gange får jeg også oprettet en formular (til at oprette ny data), som ikke tillader mig at åbne en ny (ren) formular. Det virker som om at det kun sker hvis jeg baserer dem på forespørgsler. Er der nogle begreber jeg totalt har misforstået?

Jeg har pløjet forskellige introduktioner (og den der "for alle"), og har egentlig godt begreb om ret mange ting, men der er et eller andet grundlæggende jeg ikke synes jeg forstår i forholdet mellem tabeller, forespørgsler og formularer.

Spørgsmålet må meget gerne besvares med links, hvis de henviser til steder hvor jeg kan få info om det jeg er i tvivl om.

Tusind tak.
Avatar billede terry Ekspert
27. marts 2010 - 17:13 #1
I wouldnt have thought there would be a difference using either a query or the table when making a form. Thats if the exact same fields are being selected in the query.
Avatar billede terry Ekspert
04. april 2010 - 11:57 #2
!
Avatar billede terry Ekspert
15. april 2010 - 15:55 #3
Why
Why place a question if you dont intend participating?
Avatar billede why Nybegynder
15. april 2010 - 20:47 #4
I haven't really gotten any closer to understanding the issues I was having in the first post. For that reason I havn't been capable of elaborating further on the subject. That accounts for the lack of activity for my part.
I think I will try a different strategy. But I might have to ask different question.
If you wan't you can leave an answer and we can close the thread.
Avatar billede terry Ekspert
15. april 2010 - 20:57 #5
would it help if I saw your database, or do you want to close the question?
Avatar billede terry Ekspert
15. april 2010 - 21:00 #6
ekspertenATsanthell.dk

AT = @

If you decide to send it
Avatar billede why Nybegynder
15. april 2010 - 21:06 #7
You promise not to laugh?

No, seriously. You wouldn't mind?

I'm quite helpless, as it's the first time I try to use access, and I wanted the "application" easy to use, but I'm quite stuck.
Avatar billede terry Ekspert
15. april 2010 - 21:14 #8
I dont mind at all, eksperten is here to help, not laugh at those wanting to learn.
Avatar billede why Nybegynder
15. april 2010 - 21:18 #9
Thanks a lot. I'm very grateful. I hope you can supply me we the inspiration to get on from where I am.

Right now I'm writing "a short introduction" to what I wanted to do that I'll mail to you with the database.
Thanks terry.
Avatar billede terry Ekspert
15. april 2010 - 21:22 #10
If I dont answer this evening then I'll look first thing tomorrow.
Avatar billede why Nybegynder
15. april 2010 - 21:25 #11
Thanks a lot. 10 min. Have a look when you get the time. And if you consider it hopeless, then please let me know to.
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2010 - 10:13 #12
mail is on the way

(query not updatable) It is now.
Avatar billede why Nybegynder
17. april 2010 - 01:27 #13
Thanks a lot Terry.
You're a gentleman. I will look at it tomorrow. But I've read you're mail, and I think I understand your explanation. But now it's a bit late.
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2010 - 10:10 #14
Thanks you. Hope you ubderstand it all.