Avatar billede mwahl Praktikant
18. april 2010 - 13:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

C5 2010 og Windows 7 Home Ed?

Når man installerer C5 2010 står der på pakken at den ikke kan bruges sammen med Win 7 Home Edition men kun de tre "udvidede" Win 7 version.
Nogen der ved hvorfor?

Jeg har installeret C5 2010 på en Win7 Home Edition maskine. Ser ud til at virke fint men kan bare overhovedet ikke få lov at importere det gamle regnskab.
Er der nogen der ved om import filen skal have en bestemt extension eller lign?

Input anyone?

:)

/Michael
Avatar billede leif Seniormester
18. april 2010 - 13:52 #1
Den er vel ikke fuldt understøttet i Windows 7 Home Edition, så derfor så vil i hvert til fald Microsoft sige at hvis de oplever problemer er det fordi du gør noget som du har fået af vide kan give problemer.

Din fejl beskrivelse har mangler, hvordan importerer du ?
Avatar billede mwahl Praktikant
18. april 2010 - 20:55 #2
Jeg gik ind i C5 og lavede en ny native database (da jeg ikke har en SQL server kørende på maskinen).
Dernæst åbnede jeg det DAT regnskab som C5 oprettede og her ville jeg importere det tidligere eksporterede regnskab jeg har fået fra hende der tidligere stod for bogføringen.

Jeg gik ind i:
Generelt -> Tilpasning -> Vedligeholdelse -> Multi og der valgte jeg import.
Jeg prøvede så at markere folderen hvor min datafil ligger.
Den ligger umiddelbart med en tre-bogstavs-extension der matcher firmanavnet. Dette virkede ikke så jeg prøvede at omdåbe filens extension til .DAT - men dette virkede heller ikke.

Fejlen der kommer når jeg importerer siger:
"C:\Users\username\....\exp00000.def" eksisterer ikke

Kan dette have noget med Windows versionen at gøre?
Eller forsøger jeg blot at lave import et forkert sted?
Avatar billede leif Seniormester
19. april 2010 - 09:55 #3
Prøv at lave en mappe i roden af C: uden Mellemrum osv. og gør det derfra.
Avatar billede Titan38 Praktikant
21. april 2010 - 11:30 #4
Fejlen har ikke noget med windows at gøre!

De filer du prøver at importere skal have et bestemt udseende og en bestemt extension, først og fremmest skal der være en definitions fil der hedder exp00000.def. I denne fil vil være en definition over navn og indhold i de øvrige filer (exp00001.kom, exp00002.kom osv., indhold <tabelnavn> og <tabelfelter>). En eksport vil typisk indeholde omkring 150 filer, du bliver ved med at omtale det som EN fil, her ligger problemet vist!?
Hvis det du har er EN fil med fx. extension .DAT, og filen er samme version af C5 som den nyinstallerede C5, kan du blot omdøbe filen (til fx. .NYT) og placere denne i det bibliotek hvor dit nye DAT regnskab ligger, så er regskabet lige til at åbne.
Hvis det er forskellige versioner med forskelligt indhold (dvs. andre tabeller/felter) skal din .NYT fil konverteres før du kan bruge regnskabet.
Avatar billede Titan38 Praktikant
21. april 2010 - 14:23 #5
....og det var ment som et svar! :-)
Avatar billede mariaf Juniormester
22. april 2010 - 21:35 #6
Home Edition er til hjemmebrug, ikke til erhvervsbrug.

Når det er sagt, så skal du opdatere din gamle C5 hele vejen gennem versionerne til 2010. Herefte kan du exportere/importere. Du kan ikke eksportere fra en gammel version og så læse ind i en nyere (eller omvendt).
Avatar billede Titan38 Praktikant
23. april 2010 - 00:06 #7
Helt ærligt ---> mariaf

Hvis du mener at det kan man ikke direkte så ok...., men med lidt bearbejde og lidt tilpasning er det da ikke noget problem!!!

Data er data, om de skal fra et system til et andet eller fra en version til en anden det er da som regel rent rutine arbejde!
Avatar billede mariaf Juniormester
07. maj 2010 - 22:18 #8
Jeg tror ikke at jeg nævnte at det var et problem, blot at det skal gøres på en bestemt måde for at virke.
Og så undrer jeg mig over at man som erhversdrivende køber en home edition, men sådan er vi så forskellige.
Avatar billede mwahl Praktikant
11. juni 2010 - 16:33 #9
Hej Titan38.

Lyder som om du har fat i den rigtige ende.

Vi har nu opgraderet Windows til Win7 Prof Ed.

Vi har derefter prøvet at lægge vores DAT fil i samme bibliotek som C5 havde lagt den nyoprettede DAT fil (ved installationen).
Dermed kan man se regnskabet når vi siger "åben regnskab".
MEN vi kan ikke åbne det - så siger den "Der er ikke købt adgang til dette modul".

Derefter prøvede jeg at overskrive C5's DAT fil med vores DAT fil. Og så genåbne programmet.
Nu skriver den så "Der kan kun opdateres fra version 4.0SP1 og senere".
Jeg har tjekket at den version vi bruger er 4.3.0.120 men jeg ved ikke hvilken version der tidligere blev brugt til bogføring.

Any goods ideas?

P.S. Dit svar ovenfor var fint i den rigtige retning. Men kunne jo være dejligt for mig at få problemet helt løst :)
Avatar billede mwahl Praktikant
19. august 2011 - 13:24 #10
Topic lukkes