Avatar billede dm_3 Nybegynder
26. april 2010 - 15:04 Der er 14 kommentarer

brevfletning i Word - adresseliste eller?

Jeg har en Excel-fil med følgende data (forsimplet eksempel):

*************************
* by * navn  * adresse *
*************************
* A  * navn_1 * adr_1  *
*************************
* A  * navn_2 * adr_2  *
*************************
* A  * navn_3 * adr_3  *
*************************
* A  * navn_4 * adr_4  *
*************************

Dvs. de kommer alle fra samme by, men har forskellige navne og adresser.

Jeg vil gerne "overfører", dvs. brevflette, disse oplysninger til et Word-dokument, som skal se således ud:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adresseliste fra A:

*******************************
*        * navn_1 *        * adr_1 *
*******************************
*        * navn_2 *        * adr_2 *
*******************************
*        * navn_3 *        * adr_3 *
*******************************
*        * navn_4 *        * adr_4 *
*******************************

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dvs. jeg vil gerne have 3 flettefelter: "by", "navn" og "adresse", men "navn" og "adresse" skal jeg hente flere poster, hvilket må betyde, at jeg skal bruge Adresseliste (Word 7: mappe), når jeg skal flette, men jeg vil kun have byen én enkelt gang.

Jeg har skrevet følgende i Word:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(I sidehoved:)
Adresseliste fra [flettefelt "by"]:

(I dokument:)

*****************************************************
*      * [flettefelt "navn"] *      * [flettefelt "adresse"] *
*****************************************************

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvilket resulterer i en tabel som ønsket men "by"-flettefeltet bliver stående og by indsætte ikke.

Er der nogen der har en løsning?
Avatar billede supertekst Ekspert
26. april 2010 - 15:13 #1
Hvor mange byer er der tale om?

-

VBA kan klare det - men der er måske andre forslag..
Avatar billede dm_3 Nybegynder
26. april 2010 - 15:24 #2
2 byer, 60 navne (30 for hver by).

VBA?
Avatar billede supertekst Ekspert
26. april 2010 - 15:31 #3
VBA = Visual Basic for Applications (programmeringssprog i Office-pakken).
Avatar billede dm_3 Nybegynder
26. april 2010 - 15:53 #4
Har aldrig brugt VBA. Hvordan gør jeg?
Avatar billede supertekst Ekspert
26. april 2010 - 16:03 #5
Kan du programmere?
Avatar billede dm_3 Nybegynder
26. april 2010 - 16:09 #6
Ja, men har ikke arbejdet med Visual Basic
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. april 2010 - 16:31 #7
Flettefelter skal være indsat i dokumentets "hovedområde" for at blive flettet. Du kan ikke have flettefelter i sidehoved og -fod.

Det er ikke nødvendigt at involvere VBA (makroprogrammering) for at løse opgaven. Du kan klare opgaven ved at bruge felter med betingelser. Opbyg følgende feltkonstruktion på det sted, hvor BYNAVNET skal stå (her forudsat, at du flettefelt hedder "By" - ellers ret det i feltkoden):

{ IF { MERGESEQ } = "1" "{ MERGEFIELD "By" }" ""}{ SET By1 { MERGEFIELD "By" } }{ IF { By2 } <> { By1 } "{ MERGEFIELD "By" }}

Opbyg følgende feltkonstruktion, der hvor ADRESSEFELTET står:

{ MERGEFIELD "Adresse" }{ SET By2 { MERGEFIELD "By" } }

******************************
VIGTIGT: Alle feltklammer skal laves ved at taste Alt+F9 (kan ikke skrives som alm. tegn).
Vær omhyggelig med alle mellemrum og citationstegn.

Konstruktionerne virker sådan kort fortalt sådan: Ved bynavnet indsættes byen, hvis bogmærke med navn "By1" er forskellig for bogmærket ved navn "By2". Bogmærket "By1" sættes med SET-koden ved bynavnet. Bogmærket "By2" sættes med SET-koden ved adressen.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. april 2010 - 16:34 #8
RETTELSE: Jeg skrev ved en fejl, at feltklammer skal laves med Alt+F9. Der skulle stå Ctrl+F9 (Alt+F9 skifter mellem visning af feltkoder og feltresultat).
Avatar billede dm_3 Nybegynder
26. april 2010 - 16:56 #9
Man kan altså godt have flettefelter i sidehoved og sidefod!

Jeg vil prøve at indsætte nogle betingelser...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. april 2010 - 17:15 #10
I stedet for:
"Flettefelter skal være indsat i dokumentets "hovedområde" for at blive flettet. Du kan ikke have flettefelter i sidehoved og -fod"
burde jeg have præciseret med følgende: "når det ikke er alm. brevfletning, du har valgt". Når der indgår flere poster på samme side, kan Word ikke vide, hvad du havde tænkt dig, der skulle overføres til sidehoved og/eller -fod.
Avatar billede dm_3 Nybegynder
26. april 2010 - 17:22 #11
Nu har jeg forsøgt, men jeg får ikke en tabel som ønsket. Det kommer til at se således ud:

Adresseliste fra by:

****************************
*    * navn_1 *    * adr_1 *
****************************

****************************
*    * navn_2 *    * adr_2 *
****************************

****************************
*    * navn_3 *    * adr_3 *
****************************

****************************
*    * navn_4 *    * adr_4 *
****************************

Dvs. der er mellemrum mellem rækkerne - og det fylder for meget! Skal være en "sammenhængende" tabel, ikke usammenhængende rækker.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. april 2010 - 18:11 #12
Det virker korrekt her hos mig - én sammenhængende tabel efter fletning. Har du tjekket for overflødige afsnitstegn efter tabellen (2 afsnitstegn i stedet for 1 - vil give adskilte tabeller) - slå formateringsmærker til (Ctrl+Skift+8), så du let kan se det.
Avatar billede dm_3 Nybegynder
27. april 2010 - 11:23 #13
Nu har jeg forsøgt igen, har tjekket formateringen (har kun ét afsnitstegn) og det er stadig ikke sammenhængende. Er der forskel på Word-udgaverne? Jeg arbejder med Word 7.

En anden ting:
Er det muligt at øverste række er "overskrifter"? (Som naturligvis kun bliver skrevet øverst, og ikke gentaget for hver række/fletning.)

Dvs. så tabellen ser således ud:

*************************
*  * navn  *  * adresse *
*************************
*  * navn_1 *  * adr_1  *
*************************
*  * navn_2 *  * adr_2  *
*************************
*  * navn_3 *  * adr_3  *
*************************
*  * navn_4 *  * adr_4  *
*************************
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. april 2010 - 13:02 #14
Overskrifterne:
Det enkleste vil være at indsætte en tabel med en række i sidehovedet - med overskrifterne. Hvis du kun vil have overskrifter på første side, kan du i Sideopsætning > fanen Layout slå "Speciel første side" til og indsætte tabellen på side 1 efterfølgende.

Word-version: Du skriver "Word 7" - mener du Word 2007? Jeg får korrekt resultat i både Word 2003 og 2007.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester