Avatar billede g1mzee Nybegynder
26. april 2010 - 16:38 Der er 7 kommentarer

post system / conversation

Hej eksperter.
Jeg sidder og leger lidt med at lave et 'chat site', ala arto hot.dk, you name it, det er mere bare for at lege lidt med noget programmering end det er at det skal ende op med at blive det nye facebook..
Men jeg vil meget gerne ha at måden brugerne kan skrive sammen er igennem et slags samtale system, altså at man starter en samtale og så alle ens beskeder er i den samtale, så man kan have flere samtaler med samme bruger.
Jeg har siddet og lavet lidt på databasen, men jeg tror altså det er et eller andet jeg enten har lavet et overkill på, eller jeg har misset et eller andet.

Jeg har 5 tabler der har noget at gøre med dette system,
users : Bruges selvfølgelig til opbevaring af bruger informationer

conversation : Det er selve samtalen de har kørende, samt en overskrift til samtalen.

conversation_members : hvem der er med i samtalen, referrer til users via et id, og til conversation via et id. (Ved der er mulighed for mere end 2 i samtalen via denne måden, som der egentlig ikke er meningen, men kunne ikke lige se anden vej udenom)

messages : opbevaring af besked, samt en referrence til hvem der har skrevet beskeden.

Sådan jeg gerne vil have det, det er at der er en side hvor der er en liste over alle samtalerne brugeren har, hvor der er : overskrift, antal beskeder i samtalen, samt den seneste besked.

Hvis nogen kender noget til det her, eller kender sender hvor de har noget om emnet vil jeg meget gerne have noget af tide om det :)

Jeg udvikler det i codeigniter, det er samtidig for at lærer codeigniter bedre at kende, så et lille privat projekt :)
Avatar billede repox Seniormester
27. april 2010 - 09:10 #1
Jeg skal lige være sikker på om jeg forstår dig rigtigt; efterlyser du læsemateriale der omhandler netop din problemstilling?
Avatar billede g1mzee Nybegynder
27. april 2010 - 15:18 #2
Ja både og repox.
Det kunne være super lækkert, hvis der var noget som jeg kunne læse om der lignede dette, ellers var det egentlig bare hvis noget af jer kendte noget til emnet, og så kunne give et fif eller 2..
Avatar billede repox Seniormester
27. april 2010 - 15:34 #3
Det du efterlyser er noget materiale omkring en meget specifik problemstilling; det finder du ikke - og umiddelbart virker det som om at de 'fif' du leder efter helst skal være noget du kan stykke sammen til en færdig løsning...
Altså, du har jo ikke et konkret problem - det eneste jeg kan læse ud af ovenstående er at du har fået en idé, men bare ikke til at komme videre end dit databasedesign..
Avatar billede g1mzee Nybegynder
27. april 2010 - 16:30 #4
Det er fuldkommen rigtigt.
Jeg er kommet videre end mit databasedesign, men jeg føler bare der er noget forkert ved det. F.eks. at der i teorien er mulighed for at have flere end 2 til en samtale, hvilket ikke er meningen. Og så også da jeg har haft prøvet og lave oversigten, har den ikke lige helt gidet som jeg har.

Det er jo en masse joins jeg skal have fat i , og der er det bare endnu vigtigere at database strukturen er iorden.

Men den jeg er mest i tvivl om er hvor vidt jeg skal have den conversation_members, eller om der er et alternativ til den.
Har du nogen indvendinger til databasen som sådan ? ..
Kan godt prøve at poste hele min database hvis det vil hjælpe.
Avatar billede repox Seniormester
28. april 2010 - 09:07 #5
Det er en lettere vag beskrivelse af din ønskede applikation; det eneste vi ved er at du vil lave en form for chat.

Det er ikke muligt at komme med et konkret bud ud fra nogle idéer til tabeller og egentlig ikke andet.

Du vil få mere ud af bare at prøve at kode derud af - og når du støder på konkrete problemer, så spørg igen - det giver dig en større mulighed for at få svar, meninger og forslag end hvad du kan opnå her...
Avatar billede majbom Novice
29. april 2010 - 23:14 #6
umiddelbart ville jeg også bare gå igang med det du har og så rette tabellerne til hvis de ikke er helt som de skal være - synes det er sjældent man rammer plet med sådan noget medmindre man benytter UML, eller anden form for "forarbejde"...
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 13:36 #7
kom du videre?