Avatar billede venchil Nybegynder
27. april 2010 - 21:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

regex troubles...

Hej Eksperter!

Jeg sidder med et stykke PHP-kode, der skal kunne følgende:

Sætte "<span>" før hvert ord og "&nbsp;</span>" efter hvert ord, men ignorere links. Jeg har f.eks. følgende HTML-streng:

Dette er en test-streng <a href="#">Link</a>

Det skulle gerne laves om til:

<span>Dette&nbsp;</span><span>er&nbsp;</span><span>en&nbsp;</span><span>test-streng&nbsp;</span><a href="#">Link</a>

Umiddelbart ser det dumt ud med alle de spans, men de tjener et formål. Er der en måde at gøre ovenstående med regex / PHP ?

På forhånd tak! (150 point udloves)
Avatar billede arne_v Ekspert
27. april 2010 - 22:38 #1
Forslag:

function spaning ($s) {
    preg_match_all('#(.*?)(<a .*?</a>)(.*?)#is', $s, $parts);
    $res = '';
    for($i = 0; $i < count($parts[0]); $i++) {
        $res .= preg_replace('#\b(\S+)\b#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[1][$i]);
        $res .= $parts[2][$i];
        $res .= preg_replace('#\b(\S+)\b#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[3][$i]);
    }
    return $res;
}
Avatar billede venchil Nybegynder
29. april 2010 - 12:34 #2
Der er stadig mellemrum mellem mine spans. Er der en smart måde at fjerne dem på, eller er det bare en str_replace(' ', '', $res); ?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2010 - 18:08 #3
Noget i den stil.

F.eks.:

function spaning ($s) {
    preg_match_all('#(.*?)(<a .*?</a>)(.*?)#is', $s, $parts);
    $res = '';
    for($i = 0; $i < count($parts[0]); $i++) {
        $res .= preg_replace('#\b(\S+)\b#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[1][$i]);
        $res .= $parts[2][$i];
        $res .= preg_replace('#\b(\S+)\b#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[3][$i]);
    }
    return str_replace('</span> <span>', '</span><span>', $res);
}
Avatar billede venchil Nybegynder
30. april 2010 - 00:31 #4
Okay, det har jeg tilføjet nu, men der er tilsyneladende et lille problem. Efter et link i starten bliver resten af teksten cuttet af af preg_match_all

Min kode:

$test = 'Dette <a href="http://google.com/">link</a> er her, men resten virker ikke';
preg_match_all('#(.*?)(<a .*?</a>)(.*?)#is', $test, $parts);
$result = '';
for ($i=0; $i < count($parts[0]); $i++) {
    $result .= preg_replace('#\b(\S+)\b#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[1][$i]);
    $result .= $parts[2][$i];
    $result .= preg_replace('#\b(\S+)\b#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[3][$i]);
}
$result = str_replace('</span> <span>', '</span><span>', $result);
$result = str_replace('</span> <a', '</span><a', $result);

echo $result;

Hvad er der galt her? :S
Avatar billede arne_v Ekspert
30. april 2010 - 02:37 #5
Prøv:

preg_match_all('#(.*?)(<a .*?</a>)((.*(?=<a))|(.*$))#is', $test, $parts);
Avatar billede arne_v Ekspert
30. april 2010 - 03:25 #6
Prøv:

preg_match_all('#(.*?)(<a .*?</a>)((.*(?=<a))|(.*$))#is', $test, $parts);
Avatar billede venchil Nybegynder
30. april 2010 - 23:14 #7
Det fixede det, men der er endnu et lille sidste problem: kommaer bliver tilsyneladende smidt ud af mine <span>-elementer. På dette tidspunkt er jeg helt stået af (er absolut ikke regex-mester) og kan simpelthen ikke se hvorfor de gør det.

Kode:
$test = 'Dette <a href="http://google.com/">link</a> er her, men resten virker ikke';
preg_match_all('#(.*?)(<a .*?</a>)((.*(?=<a))|(.*$))#is', $test, $parts);
$result = '';
for ($i=0; $i < count($parts[0]); $i++) {
    $result .= preg_replace('#\b(\S+)\b#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[1][$i]);
    $result .= $parts[2][$i];
    $result .= preg_replace('#\b(\S+)\b#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[3][$i]);
}
$result = str_replace('</span> <span>', '</span><span>', $result);
$result = str_replace('</span> <a', '</span><a', $result);

echo $result;

Output:
<span>Dette&nbsp;</span><a href="http://google.com/">link</a> <span>er&nbsp;</span><span>her&nbsp;</span>, <span>men&nbsp;</span><span>resten&nbsp;</span><span>virker&nbsp;</span><span>ikke&nbsp;</span>
Avatar billede arne_v Ekspert
01. maj 2010 - 04:29 #8
Komma er en del af word speerator \b.

Hvis komma skal opfattes som en del af ordet så prøv:

preg_match_all('#(.*?)(<a .*?</a>)((.*(?=<a))|(.*$))#is', ' ' . $test . ' ', $parts);
$result = '';
for ($i=0; $i < count($parts[0]); $i++) {
    $result .= preg_replace('#(?<=[ ])(\S+)(?=[ ])#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[1][$i]);
    $result .= $parts[2][$i];
    $result .= preg_replace('#(?<=[ ])(\S+)(?=[ ])#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[3][$i]);
}
$result = substr($result, 1, strlen($result)-2);
$result = str_replace('</span> <span>', '</span><span>', $result);
$result = str_replace('</span> <a', '</span><a', $result);
Avatar billede venchil Nybegynder
02. juni 2010 - 21:43 #9
Jeg undskylder den sene respons, men det virker helt perfekt! Læg gerne et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2010 - 22:02 #10
svar
Avatar billede venchil Nybegynder
04. juni 2010 - 14:58 #11
Svar er accepteret, men der er én allersidste fejl jeg meget gerne ville have styr på: Hvis der er 2 links lige efter hinanden, sker der noget meget mærkeligt.

Kode:

<?php

$test = 'Tester <a href="http://google.com/">links</a> <a href="http://google.com/">links</a> lige her, lorem ipsum dolor <a href="http://google.com/">link</a> <a href="http://google.com/">link</a>';

preg_match_all('#(.*?)(<a .*?</a>)((.*(?=<a))|(.*$))#is', ' ' . $test . ' ', $parts);
$result = '';
for ($i=0; $i < count($parts[0]); $i++) {
    $result .= preg_replace('#(?<=[ ])(\S+)(?=[ ])#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[1][$i]);
    $result .= $parts[2][$i];
    $result .= preg_replace('#(?<=[ ])(\S+)(?=[ ])#', '<span>$1&nbsp;</span>',$parts[3][$i]);
}
$result = substr($result, 1, strlen($result)-2);
$result = str_replace('</span> <span>', '</span><span>', $result);
$result = str_replace('</span> <a', '</span><a', $result);

echo $result;

?>

Output:
Tester [links] href="http://google.com/">links lige her, lorem ipsum dolor href="http://google.com/">link [link]

Hvor links med [] rundt om rent faktisk virker. Kan det have noget at gøre med mellemrummet mellem <a og href ?

Tusind tusind tak anyway
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2010 - 03:25 #12
svar er ikke accepteret

du skal sætte et flueben og klikke accepter
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2010 - 03:33 #13
preg_match_all('#(.*?)(<a .*?</a>)((.*(?=<a))|(.*$))#is', ' ' . $test . ' ', $parts);

->

preg_match_all('#(.*?)(<a .*?</a>)((.*?(?=<a))|(.*$))#is', ' ' . $test . ' ', $parts);
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2010 - 04:29 #14
Og et svar igen