Avatar billede mantichora Nybegynder
28. april 2010 - 14:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Et par hurtige om ny pc (gaming)

Min gamle computer synger på sidste vers, og jeg skal have en ny. Jeg har nogenlunde tjek på hvad jeg vil have, men er lidt i tvivl, og det er altid godt at blive bekræftet, før man smider mange tusinde kroner efter noget ;)

1: Jeg skal spille på den, og det er klart dér jeg kræver mest kraft. Quad Core 2,5 GHz eller Dual Core 3,16 GHz?
- Jeg ved de færreste spil i dag får noget ud af quad core, men vil det ændre sig? Den må gerne kunne holde nogle år.

2: Grafikkort. Jeg har ikke tænkt mig at smide 3000 efter et kort, så mine valgmuligheder ligger lige nu på sådan cirka:
- ATI 5770 1GB
- GeForce GTX260 896MB
- Eller beholde mit gamle GeForce 9800GT 512MB, indtil bedre kort bliver billigere.

Jeg har altid haft NVIDIA kort før og kender intet til ATI. Jeg ved dog 5770'eren understøtter DirectX 11, hvilket GTX260 ikke gør, men er nogle få procent langsommere i tests.
Er disse to kort overhovedet mærkbart bedre end mit 9800GT?

3: Lydkort. Jeg er fint tilfreds med kvaliteten af onboard-lyd, men giver et bedre lydkort noget performancemæssigt? Kan det f.eks. tage noget læs af CPU'en til DSP osv?
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2010 - 14:35 #1
det her bundkort har jeg i min pc

http://www.asus.dk/product.aspx?P_ID=0JWHwAqPs2cnormm&templete=2

det er lidt pebret endnu 2399,-

der er en fin onboard lyd i det men det er der næsten altid i asus kort.

intel core i870 2.93 ghz 95 w  koster 3999,- (quadcore)
kører ekstremt godt i dette bundkort

corsair ram ddr3 1600mhz 4gb 1349,-

vandkøling nq 3580 699,-
det er hammer godt

http://www.tweak.dk/review/NorthQ_NQ-3580_Siberian_Tiger_Water_Cooler/726/1/1

en gang om året tager man blæseren af ot støvsuger radiatoren

købte en 1000 watt strømforsyning til den men mindre kan gøre

jeg har ati 5970 der koster 3999,-
men mindre kan sagtens gøre det - man køber efter hvilke spil den skal kunne køre

du skal lægge mærke til at bundkortet er med sata 3 + usb +
og derfor satte jeg en seagate barracuda xt 7200.12 2tb 64mb sata 3 harddisk i 1799,-

m.v.h
Avatar billede fluse Nybegynder
28. april 2010 - 15:23 #2
Nu ved jeg jo ikke hvad dit budget er... men...

Grafikkort i omegnen af 3000kr skal være et ATI Radeon HD5870, Det er klart det bedste køb i den prisklasse pt. (koster fra 2800kr og op.)

Cpu, skal du IKKE købe en i7 870 til 4000kr (wtf trearmenice?), men gå hellere efter en i7 860 til 2000kr eller en i7 930 også til ca. 2000kr. Personligt ville jeg gå efter 930eren, da X58 chipsettet er bedere end P55.

At have et onboard lydkort koster lidt på CPU og ram forbruget, men med en Core i7 er det måske en målbar forskeld, og absolut ikke noget du vil opdage. Men vil du forkæle dine øre med noget ordenlig lydkvalitet så smider du små 1500kr efter et Asus Xonar DX2. Du kan jo eventuelt bruge lidt af de 2000kr jeg lige har sparet dig på ikke at kæbe en i7 870! LOL (det er efter min megning alle pengende værd!) og hvis du så for alvor vil ha lyd det er værd at høre på så bestiller du også et par Sennheiser PC 350 hovedtelefoner til omkring 800kr. Og så vil jeg godt væde en kasse bajere på at du ALDRIG igen vil påstå at onboard lyd er "godt nok".

Fluse
Avatar billede mantichora Nybegynder
28. april 2010 - 15:47 #3
Onboard lyd *er* godt nok for mig. Jeg hører ikke så godt, så alt det dyre fis er spildt på mig :) Det eneste jeg er interesseret i, er om det mærkbart kan sænke hastigheden på spil, osv.

Mht. grafikkort har jeg kigget på 5870, men synes det er lige lidt dyrt. Jeg vil hellere vente til det kommer ned i pris, i så fald. Spørgsmålet går mere på, om det kan betale sig at købe et 5770 ind til videre, eller om det næsten ingen forskel gør fra mit gamle 9800GT.
Jeg har ikke kunne finde en test, der både inkluderer 9800GT og 5770.

Mht. harddisk har jeg allerede bestemt mig til en 1 TB Samsung, og så har jeg en ekstern 1,5 TB i forvejen.

- Og jeg synes ingen af jer svarede på, om det kunne betale sig at købe quad-core, eller om man stadig skal holde sig til dual-core til spilbrug? Det er næsten det jeg er mest i tvivl om.
Men mange tak ind til videre :)
Avatar billede fluse Nybegynder
28. april 2010 - 16:04 #4
Og jeg synes ingen af jer svarede på, om det kunne betale sig at købe quad-core, eller om man stadig skal holde sig til dual-core til spilbrug..?

Svaret er simplet at der PT. ikke er ret mange spil der understøtter brug af 4 kærner, og om hvorvidt det ændre sig i den nærmste fremtid er umuligt at spå om, men mit gæt er at det gør det nok ikke. Men med mindre du har et rigtig stramt budget kan det prismæssigt ikke betale sig at købe en dual core! og selv hvis det er stramt, så er en AMD Phenom II x4 nok det bedste køb.

og det er 110% spild af penge at købe et 5770 når du har et 9800GT. Dog tror jeg godt du kan forberede dig på et at vente længe før HD 5870 kommer ned ret meget længere ned i pris. skal vi skyde på at det ikke sker indenfor de næste 6-12 måneder pga. 1) TSMC ikke kan levere Chips til dem hurtigt nok, og 2) Nvidia har lavet lidt af en bummert med GTX470/GTX480.

Fluse
Avatar billede mantichora Nybegynder
02. maj 2010 - 19:04 #5
Jeg har lige været på storebededagsferie uden computer, så beklager det sene svar - men tak for input.

Jeg tror jeg har besluttet mig for en Intel i5-750 med fire kerner. Er dog stadig meget i tvivl omkring grafikkort, men jeg synes stadig prishoppet op til et 5870 er meget stort. Det finder jeg nok ud af.

I må alle meget gerne lægge svar.

- Forresten, Fluse, hvad mente du med at Nvidia havde lavet en bommert med deres kort?
Avatar billede mantichora Nybegynder
02. maj 2010 - 19:05 #6
(Hvorfor kom indlægget ikke frem? Prøver igen - beklager hvis det kommer dobbelt)

Jeg har lige været på storebededagsferie uden computer, så beklager det sene svar - men tak for input.

Jeg tror jeg har besluttet mig for en Intel i5-750 med fire kerner. Er dog stadig meget i tvivl omkring grafikkort, men jeg synes stadig prishoppet op til et 5870 er meget stort. Det finder jeg nok ud af.

I må alle meget gerne lægge svar.

- Forresten, Fluse, hvad mente du med at Nvidia havde lavet en bommert med deres kort?
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2010 - 07:16 #7
ok
Avatar billede besle Nybegynder
03. maj 2010 - 08:05 #8
#5 og #6

Nvidia lavede en bommert, i form af at de lancerede deres nye chipset serie gf100 (eller noget i den retning) som skulle kunne udkonkurere den nuværende grafikkort konge, ATI HD 5970.

Dog endte de med et kort, som var omtrent lige så stærk som HD5850, Larmede som en jetmotor, Brugte afsindige mængder strøm, og som kostede det samme som en HD 5970.

Men hvad er dit budget til en ny PC?
Avatar billede mantichora Nybegynder
03. maj 2010 - 11:53 #9
Jeg har bestilt computeren nu. Det blev en Intel i5 quad core 2,66 GHz med en bedre køler, så jeg kan overclocke den til ~3,33 GHz, samt 8GB RAM, 1TB Samsung harddisk og jeg tog også den HD 5770 GPU, da en ven gerne vil købe mit 9800GT, og de tests jeg kan finde, siger jeg alligevel vil få en 40-50% ekstra ud af det.

Indtil videre nøjes jeg bare med onboard-lyd. Så kan jeg kigge på at opgradere senere. Men jeg tror jeg bliver ganske tilfreds med mit køb.

Tak for det.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2010 - 15:04 #10
i lige måde