Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
11. maj 2010 - 08:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Driver til DVD drev under installation

Hej
Jeg har købt sådan et S-ATA DVD drev til min nye server.

Jeg kan godt se drevet inde i Bios.
og den starter også installationen af Windows 2008 op, men efter man har valgt land og sprog kommer den og beder om en driver til DVD drevet!
Sådan en har jeg ikke, og jeg kan heller ikke finde nogen på producentens hjemmeside..

Det er et Samsung SH-D163B drev.
men jeg har også kigget på Lite-on side, og kunne heller ikke finde nogen driver til deres drev!

Jeg har selv en mistanke om det kunne være Motherboardet man skal kigge lidt på ?
Avatar billede poko1 Ekspert
11. maj 2010 - 09:08 #1
Har du prøvet at slå ahci fra i bios?
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
11. maj 2010 - 09:20 #2
Nej det har jeg ikke. Det vil jeg da lige prøve i eftermiddag.
da jeg ikke er hjemme før ;-)
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
11. maj 2010 - 09:27 #3
Jeg vil så lige tilføje at jeg har sat 2 S-ATA diske i, som kører i RAID 1
kan det give nogle problemer med jeg deaktivere AHCI ?
Avatar billede poko1 Ekspert
11. maj 2010 - 09:35 #4
Nej det fortæller bare at dine drev skal opfatte sig selv som ata drev
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
12. maj 2010 - 23:30 #5
Det lykkes mig efter en del roden rundt i Bios osv at få hul på bylden...

Sagen er at når man opretter et RAID inde i ens BIOS, altså bruger den onboard s-ata Raid controller, vil diskene aut. blive sat til AHCI mode.
det giver som sådan heller ikke nogen problemer, og DVD drev kunne jo også godt læste Windows Cd-rom så den kunne starte installationen op.

Det der mangelede var en driver, Den sagde det var en CD\DVD device driver, men det er det ikke, det er S-ATA RAID driveren.

Med mindre du har mere end 1 cd\dvd drev i maskinen har du svært ved at insætte en cd rom med driver på dette tidpunkt, da den aut. peger ned i Windows installation mappen når du trykker browse :-(

Men hvis man kopiere ens driver over på en USB harddisk eller Flashdrev, vil man via den vej kunne loade driverne til ens S-ATA RAID controller, og vupti så forsætter installation ...

så Poko, det havde ikke noget med AHCI at gøre ;-)