Avatar billede jonas82 Nybegynder
18. maj 2010 - 13:19 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Håndtering af sommer/vintertid ifbm. data logning

Hej Alle,

Jeg sidder og prøver at finde en fornuftig løsning på håndtering af skift mellem sommer og vintertid i forbindelse med data logning. Problemet er jo velkendt, at der enten 'mistes' en times data, eller der fås en time med 'dobbelt' data når uret stilles frem/tilbage.

Jeg er med så langt, at data logges som UTC tid, så databasen har information om hvornår en måling reelt er taget. Men når præsentationslaget oversætter til brugerens lokale tid opstår situationen med dobbelt/mistet data jo igen.

Nogen erfaringer omkring fornuftig håndtering af dette?
Avatar billede j4k0b Nybegynder
18. maj 2010 - 14:35 #1
Ville det være en løsning både at vise UTC og lokal tid i præsentationslaget?

Ellers tror jeg den eneste løsning er at beholde loggen i UTC-tid, og konvertere den til lokal tid når den skal vises. I præsentationslaget skal du sortere efter din UTC-tid og vise lokaltid, selvom det kommer til at se lidt underligt ud...
Avatar billede arne_v Ekspert
18. maj 2010 - 14:54 #2
Du kan jo ikke lave mirakler.

Set fra en IT vinkel er sommertid noget juks.

Bedste ide jeg har er at saette en marker ind i de viste data.

"**** skift til sommertid ****"

"**** skift til vintertid ****"

saa kan folk se hvad der sker.
Avatar billede jonas82 Nybegynder
18. maj 2010 - 15:45 #3
Hehe mirakler ville ellers være fint. Vi har diskuteret at få sommer/vintertid afskaffet politisk, men den ide blev forkastet ;-)

Nej...Ideer og erfaringer til fornuftig håndtering søges :)

Og tak for to gode bud indtil videre.
Avatar billede Syska Mester
19. maj 2010 - 23:02 #4
**** vintertid i jeres log :-) og bare brug UTC ( Er UTC ikke uden sommer/vinter tid )
Avatar billede Syska Mester
19. maj 2010 - 23:03 #5
eller lad brugere kunne disable sommer/vinter ... med default om hvad det er dags dato.

mvh
Avatar billede jonas82 Nybegynder
24. maj 2010 - 11:23 #6
Tror det ender med at blive en kombination af alle jeres ideer. Mange tak.
I må gerne alle lægge svar. Tak!
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2010 - 15:08 #7
ok
Avatar billede Syska Mester
24. maj 2010 - 15:20 #8
ok
Avatar billede jonas82 Nybegynder
27. maj 2010 - 19:39 #9
j4kob ville gerne have givet dig point også, men der kom ikke noget svar. Men stort tak til dig også :-)