Avatar billede poullykke Nybegynder
01. juni 2010 - 21:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nogen som kan udregne det skrå kast ?

Jeg er i gang med en serie fysik opgaver, hvor resultaterne skal bruges for at kunne danne koordinater til Geocaching.

I alt har jeg nu løst 21 opgaver, men denne her, som er den sidste jeg mangler,  volder mig lidt problemer, jeg ved godt at det er noget med : Det skrå kast,  Så hvis der er en som har lidt tid til tilovers, til at se på denne opgave, og måske løse den, vil jeg blive meget glad, jeg behøver ikke nogen mellemregninger, kun de 3 første tal i resultatet,  eks, 1,23  - hvis resultatet er 1,12345 m/s.

opgaven kan også ses her :

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=283139ea-50e2-4e91-a748-da087da1ae17

Opgaven lyder :

En sørøver holder udkik i en udkikstønde på en lodret mast på et sørøverskib. Det er fuldstændigt vindstille, og skibet vugger ikke i søen. Af ikke helt uforklarlige årsager bliver sørøveren Al Coholpone pludselig utilpas og mærker, at han skal kaste op.

Kaptajnen Ugly Klociano, står placeret på dækket i en vandret afstand på 6 m fra masten, hvor Al Coholpone er placeret og ser at sørøverens mund peger i en for kaptajnen særdeles ufordelagtig retning.

Al's mund er placeret 11 m over dækket. Klociano ved, at opkast fra sørøvere altid foregår skråt nedad med en vinkel på 10 grader med vandret plan. Klociano er selv 2 m høj, og han ønsker naturligvis ikke at få noget af opkastet ned i hovedet.

Vor snarrådige kaptajn, der vidste at luftmodstand mod opkast altid kan lades ude af beregningen, foretager derfor en lynhurtig beregning på stående træben, og råber derefter til Coholpone: "Al, hvis du kaster op, må du ikke kaste ned med en opkastningsfart målt ved munden på v0 m/s"

Men spørgsmålet er nu, hvilken opkastningsfart v0 , at Klociano råbte til Al?

hilsen

Pou
Avatar billede vejmand Juniormester
01. juni 2010 - 21:37 #1
Avatar billede poullykke Nybegynder
01. juni 2010 - 21:42 #2
Ja det er også min, men der kom ikke noget brugbart svar, så der er 400 point ude for at svare op dette spørgsmål ..
Avatar billede vejmand Juniormester
01. juni 2010 - 21:47 #3
Tror måske lige du skulle læse lidt her:
http://www.eksperten.dk/brugerbetingelser

Citat:
Det er ikke tilladt at:
....
oprette det samme spørgsmål flere gange - heller ikke selv om spørgsmålet kunne ligge i flere kategorier. Er der ikke indløbet tilfredsstillende svar på et spørgsmål efter 7 dage, er det dog tilladt at lukke det oprindelige spørgsmål, og oprette et nyt identisk.
....
udlove mere end 200 point for et spørgsmål ved at dele det over flere spørgsmål.
Avatar billede poullykke Nybegynder
01. juni 2010 - 21:50 #4
ok , det vidste jeg ikke, nu lukker jeg så det gamle spørgsmål, så der kun 200 point på spil,
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
01. juni 2010 - 22:48 #5
Hello!

Hvis man betragter opkastet som en partikkel kan der opstilles et par bevægelses-funktioner, der beskriver opkastets bevægelse i x-aksens retning og y-aksens retning. Jeg har valgt at lægge koordinatsystemet med origi i munden på Al Coholpone, positiv x-akse mod højre (som antages at være hvor Ugly Klociano står og positiv y-akse op i himlen blå. Det giver,

x(t)=v*cos(10)*t
y(t)=-1/2*g*t^2-v*sin(10)*t. Sæt nu x(t)=6 og y(t)=-9, så har du to ligninger med to ubekendte, hvor den numeriske værdi af v er den søgte opkastningsfart. Jeg fik umiddelbart v=4,79 - kan det passe?
Avatar billede poullykke Nybegynder
02. juni 2010 - 17:00 #6
De 4,79, er det helt rigtige resultat, mange tak for det, nu kan jeg endelig komme ud på geocaching, og finde disse  Fysik geocacher.

_luigi_, hvis du vil have de 200 point, kan du jo lige smide et svar her neden under, så jeg kan tildele dem til dig.

Hilsen
Poul
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
02. juni 2010 - 17:21 #7
Jeg smider et svar - du må ha' held og lykke med skattejagten! :)