Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 14:02 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

BSOD/Blå skærm ved XP installation

Hej, jeg er ved at installere XP på min fars bærbar, en HP 6710B.

Men jeg får denne fejlkode:
STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, 0xC0000034, 0x0000000, 0x00000000)

Jeg har kørt:
CHKDSK
Killdisk

Men intet virker, jeg brugte søge funktionen og tænkte jeg ville prøve og sætte den til at installerer nye controller drivere til harddisken. Jeg er dog ret usikker på hvilken en driver det er.

Tilgængelige drivere er her:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=us&prodNameId=3356622&prodTypeId=321957&prodSeriesId=3356620&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=1093

Hvilken skal jeg bruge? Kan jeg evt. bare hente alle "Storage controller drivere" og smide dem på en CD?
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 14:08 #1
Du skal måske en tur i bios og fjerne AHCI så du istedet får IDE.
Den findes under Adwanced/ide controller eller noget tilsvarende. Det kan hedde nogetforskelligt.
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 14:25 #2
I BIOS under "Device configuration" har jeg disse muligheder, der har noget med disken at gøre.

"SATA Native mode" - Enabled
"HDD Translation mode" - LBA-Assisted
"USB HDD Translation mode" - LBA-Assisted

Ellers har jeg ikke rigtig muligheder for at vælge noget med diskene.
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 14:35 #3
Har du heller ikke noget som hedder "Integrated peripherals" Sata controller eller on board Sata controller ?
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 14:52 #4
Nope!

Jeg har:

File:
  System information
  Set system time and date
  Restore defaults
  Ignore changes and exit
  Save changes and exit

Security
  Setup password
  Power-on password
  Password options
  Drivelock paswords
  Smart card security
  TPM embedded security
  System IDs
  Disk sanitizer

Diagnostics
  HDD Self-test options
  Memory check
  Startup check

System Configuration
  Language
  Boot options
    - Uinteressant :)
  Device configurations
    - Swap Fn/Ctrl keys: Disabled
    - USB Legacy support: Enabled
    - Parallel port mode: ECP
    - BIOS DMA data transfers: Enabled
    - Fan always on while on AC power: Disabled
    - Data execution prevention: Enabled
    - LAN power saving: Enabled
    - SATA Native mode: Enabled
    - Dual core CPU: Enabled
    - Secondary battery fast charge: Enabled
    - HDD Translation mode: LBA-Assisted
    - USB HDD Translation mode: LBA-Assisted
    - Windows Vista direct app launch: Disabled
    - Virtualization technology: Disabled
  Built-in device options
    - Embedded WLAN Device radio: Enabled
    - Embedded bluetooth device radio: Enabled
    - Network interface controller (LAN): Enbaled
    - LAN/WLAN Switching: Disabled
    - Wake on LAN: Enabled
    - Optical disk drive: Enabled
    - Fingerprint device: Enabled
  Port options
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 15:05 #5
Jeg kan ikke umiddelbart se hvad der gemmer sig bag:
Device configurations
og
SATA Native mode: Enabled

Hvis der ikke findes noget der, skal du nok bruge en Sata driver.
Den kan installeres fra en floppe under XP install, ved at trykke på F6 når muligheden står på skærmen.
Ellers kan man blive nød til, at lave en slipstreamed XP-CD hvor Sata driveren bliver integretet.
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 15:10 #6
Hvis du er nød til at slipstreame den Sata driver, så se her:
http://helgec.dk/sata.html
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 15:11 #7
Jeg troede jeg kunne brænde en driver på en CD, men den vil kun tage imod noget fra A: drevet, og jeg har ikke noget floppy drev.

Hvordan man slipstreamer ved jeg ikke.
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 15:13 #8
Ja det er et problem, men se ovenstående link.
Bare mærkelig at der ikke er AHCI/Ide mode, med mindre computeren er meget gammel.
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 15:19 #9
Jeg har prøvet at disable native mode, ingen held. Jeg kunne prøve slipstreaming, men det har da for faaaan' virket før med XP på den computer, så forstår jeg ikke det bøvl den giver mig nu.
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 15:31 #10
Hvis du har haft Vista installeret på den HDD du bruger, kan der ligge data som laver koks. Og så kan det blive nødvendigt med en gang Killdisk. Det tager jo bare så pokkers lang tid.
Du skal nok enable Native mode igen så.
For du har da ret, har XP har kunnet installeres før, burde den også kunne igen.
Hvis computeren er er født med XP ligger der måske en Eisa partition på disken, som kan aktiveres?
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 15:40 #11
Kørte med XP tidligere idag. Killdisk ER kørt, ingen Eisa partition at trække på :/
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 15:49 #12
Har du prøvet at køre en Live-CD f.eks Poppy Linux eller andre, for at se om CD/DVD drevet er i orden?
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 15:52 #13
Nej, for den kan jo loade data fra Windows cd'en jeg putter i?
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 15:59 #14
OK, måske er der noget her fra Microsoft du kan bruge?
http://support.microsoft.com/kb/324103
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 16:24 #15
Eller hvis det er en Dell computer. Fandt dette på nettet:

I have also experienced this exact same issue on the Dell Optiplex 745 and 755 systems.

Now I am seeing a similar issue on the new Dell Latitude E6400. However, the BIOS options have changed slightly. The E series laptop default setting is listed under "SATA Operation" and is set to "IRRT" but needs to be set to "ATA" for a VL copy of XP to install without the above BSOD.

(BTW The Dell OEM XP and Vista Disks did not have any problems with the "IRRT" setting)
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 16:26 #16
Øv nej, du har jo skrevet det er en HP 6710B.
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 17:05 #17
Jeg prøver at køre en streamlined XP, virker det ikke prøver jeg nyeste BIOS fra HP's hjemmeside.
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 17:22 #18
Streamlined XP - Fail
BIOS Update    - Fail

Jeg er godt nok på bar bund efterhånden.
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 17:31 #19
Måske skulle du teste rammene. Hvis der er mere en 1.blok så prøv dem på skift. Ellers prøv en Microsoft test: http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 17:33 #20
Du kan også prøve at teste HDD:
Bootup på winCDén. Når du bliver spurgt om, hvad du vil gøre, installere eller
reparere, vælger du at trykke på bogstavet "R" så kommer du ind i konsollen.
Her skal du vælge hvad du vil åbne, og du trykker på 1.tallet. Du bliver så
spurgt om pasword. Hvis du ikke bruger noget, trykker du bare på enter.
Her skriver du så
chkdsk /p /r
  læg mærke til mellemrummet ved
skråstregen
Derefter trykker du enter. Når undersøgelsen er færdig, skriver
du exit, og trykker enter.
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 17:37 #21
Jeg kommer slet ikke så langt at jeg bliver spurgt om jeg vil installerer eller reparerer :(
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 17:47 #22
Jamen så handler det jo ikke, i første omgang, om en driver, men om syg hardware. Det kan jo desværre være så meget, men Ram er altid et godt sted at begynde, og et sted skal man jo starte.
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 17:52 #23
Det har jeg testet. Maskinen havde XP installeret og ALT kørte som det skulle, jeg kunne bare ikke installere XP. Tog jeg cd'en ud og bootede virkede alt igen, hvor XP startede op normalt.
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 18:25 #24
Er det så ikke muligt, at der er noget galt med læsehovedet på det CD-drev?
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 18:34 #25
Jeg har svært ved at tro det lige pludselig skulle være hændet.
Avatar billede valbyly Nybegynder
12. juni 2010 - 18:46 #26
Ting sker pludseligt:) og når det ikke er ram. Jeg mener tadig det vil være godt at prøve med en Live-CD.
Avatar billede nugiz Nybegynder
12. juni 2010 - 19:06 #27
Jeg prøver at hente Ubuntu så
Avatar billede nugiz Nybegynder
13. juni 2010 - 19:31 #28
Jeg fandt en slipstream pakke på nettet og kombinerede den med min Windows XP cd, nu kan jeg ihvertfald installere, det ser ud til det var slipstreaming der skulle til. Skriv et svar, tak!
Avatar billede valbyly Nybegynder
13. juni 2010 - 19:38 #29
Rart at det endelig lykkedes for dig. Point, ellers tak:)
Avatar billede nugiz Nybegynder
13. juni 2010 - 19:55 #30
Så må jeg tildele dem til mig selv :)