Avatar billede convinius Nybegynder
19. juni 2010 - 11:26 Der er 11 kommentarer

Surftown vs. google apps? virker det sammen?

Hej folkens,

Jeg har et webhotel hos surftown, og vil bruge google apps som alternativ til exchange. Så vil jeg senere se om jeg kan leve med google apps og undvære exchange. Det må tiden jo vise.

Så skal man jo ikke tænke på opdateringer og vedligeholdelse og disk plads og begrænsninger her og der.

Men jeg har lige forsøgt at ændre MX records, men umiddelbart uden held. Spørgsmålet er om det kan lade sig gøre?

På surftown support, står der ingen ting?

På google siden er der en instruktion der forsæller at man skal fjerne gamle mx records og derefter sætte disse på:
MX-serverens adresse Prioritet
ASPMX.L.GOOGLE.COM. 10
ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM. 20
ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM. 20
ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM. 30
ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM. 30
ASPMX4.GOOGLEMAIL.COM. 30
ASPMX5.GOOGLEMAIL.COM. 30

Jeg fandt disse lignende sager på nettet:
http://www.eksperten.dk/spm/899762
http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.udbydere.webhotel/browse_thread/thread/fe8c479b9db7e8ac?pli=1

Mwen umiddelbart har ingen en løsning?

Kan det passe at man skal flytte webhotel for at få mulighed for at bruge google apps?

Hilsen
C
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2010 - 12:17 #1
Hvis du kan sætte din MX-record, så kan du bruge google apps til mail. Det er der intet problem i.

Har du allerede email-konti hos surftown, så har de jo sat en MX-record for dig. Det skal så være muligt for dig at fjerne MX-recorden, måske efter at have fjernet email konti - men der kender jeg ikke surftown.

Alternativet er at bruge en anden DNS-udbyder, fx gratisdns.dk, hvor du så har fuld kontrol over alting.
Avatar billede leif Seniormester
19. juni 2010 - 12:42 #2
Og du har bekræftet domænet via den cname de anmoder om ?

Hvis du kan oprette den ønsket CNAME og de ønsket MX records så virker det.

Men husk at fra du ændrer det til at det slår igennem hos alle kan der gå: fra 5 min til 24 timer afhængig af hvordan DNS har været sat op for domænet.
Avatar billede convinius Nybegynder
19. juni 2010 - 12:52 #3
Ja umiddelbart så kan jeg ikke indsætte googles mx adresse.
..

Her er hvad google selv skriver:
Ændring af MX-registreringer (Mail Exchange)

MX-registreringer (Mail Exchange) kontrollerer, hvordan indgående e-mails videresendes til dit domæne. Før Google kan være vært for din e-mail, skal du ændre disse MX-registreringer til at pege på vores servere.

Hvis dit domæne allerede har e-mail-adresser, skal du være forsigtig med at ændre MX-registreringer. For at undgå, at din e-mail-tjeneste forstyrres, skal du oprette det samme sæt brugerkonti med kontrolpanelet, før du ændrer dine MX-registreringer, Få flere oplysninger

Hvis du ikke er klar til at ændre dine MX-registreringer endnu, skal du bruge den midlertidige e-mail-adresse (<brugernavn>@infostars.dk.test-google-a.com), der blev tildelt dine brugerkonti, da du oprettede dem. Den midlertidige e-mail-adresse bliver deaktiveret, når du har ændret dine MX-registreringer. Du skal også verificere domæneejerskab, før du bruger Google Apps.

Viser instruktioner til ethvert hostingfirma ———— 123-reg.co.uk 1and1 4d Web Hosting BT broadband office cPanel dnsExit DNS Park Domain Explorer DomainSite DreamHost Dynadot DynDNS Enom EveryDNS.net Gandi.net GoDaddy iCodia iPowerWeb ix Web Hosting Lxlabs Name.com Name.net Namesecure NearlyFreeSpeech Netfirms Network Solutions No-IP Registerfly.com vserver.de Webhost4Life WHM XName Yahoo! ZoneEdit

1.Log ind på dit domænes værtsvirksomheds websted ved hjælp af brugernavnet og adgangskoden, der er tilknyttet dit domæne.

2.Naviger til en side til opdatering af MX-poster. MX-poster er særlige DNS (Domain Name Service)-poster, og de findes ofte under afsnit, der hedder "DNS Management," "Mail Server Configuration" eller "Name Server Management." Du er måske nødt til at aktivere avancerede indstillinger for at kunne ændre disse MX-poster.

3.Slet eventuelle eksisterende MX-registreringer, før du angiver nye MX-registreringer.

4.For hver MX-post skal du angive oplysninger som vist i følgende tabel.

Du får muligvis ikke lov til at angive prioritetsværdierne præcist, som de vises i tabellen nedenfor. I så fald skal du blot sikre dig, at serveradresserne prioriteres i samme rækkefølge, som de vises i tabellen. (f.eks. bør prioritetsrækkefølgen [1, 3, 3, 5, 5, 5, 5] fungere lige så godt som [1, 5, 5, 10, 10, 10, 10], så længe du holder adresserne i den rette rækkefølge).

Hvis du bliver bedt om at specificere, hvilke registreringstyper du tilføjer, skal du angive "MX".

MX-poster kræver ofte det præcise format for DNS-poster, herunder et punktum (".") efter eventuelle fuldt kvalificerede domænenavne (f.eks. "server.eksempel.dk.")

Sæt alle TTL-værdier på det maksimalt tilladte.

MX-serverens adresse Prioritet
ASPMX.L.GOOGLE.COM. 10
ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM. 20
ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM. 20
ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM. 30
ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM. 30
ASPMX4.GOOGLEMAIL.COM. 30
ASPMX5.GOOGLEMAIL.COM. 30

5.Ret SPF-registreringen for at bekæmpe spam (valgfrit)

Du kan definere SPF-registreringen til kun at autorisere visse IP-adresser til at sende e-mail til dit domæne. Det vil forhindre spammere i at sende uautoriserede e-mails under en forfalsket adresse fra dit domæne.
Avatar billede convinius Nybegynder
19. juni 2010 - 12:55 #4
På my surftown:

New custom MX DNS record

$ORIGIN

Name: xxxxxxxx.dk

TTL: 86400

Priority: 30

Data: ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM..

Det er hvad jeg indtaster i de forskellige felter.

Men feltet "data" vil den ikke accepterer.
Avatar billede convinius Nybegynder
19. juni 2010 - 13:00 #5
Jeg får en fejl der hedder:

Errors:
Data: format: xxx,yyy,zzz ...
Avatar billede swiatecki Novice
19. juni 2010 - 13:47 #6
Det skal være ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM.og ikke ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM..
Avatar billede convinius Nybegynder
19. juni 2010 - 13:50 #7
jeg fjernede alle de punktum efter også virkede det. selv det sidste punktum fjernede jeg. Der stod ellers i google at der skal være et punktum efter.

Tak for dit svar. :-)
Avatar billede convinius Nybegynder
19. juni 2010 - 13:53 #8
Man behøver vel ikke at ændre cname? det står der ikke noget om i manualen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2010 - 13:54 #9
Google siger netop ikke at det skal være der. De skriver, fra #3:

  MX-poster kræver ***ofte*** det præcise format for DNS-poster,
  herunder et punktum (".") efter eventuelle fuldt kvalificerede
  domænenavne ....

(min fremhævelse).
Avatar billede convinius Nybegynder
19. juni 2010 - 15:21 #10
Så er cname også ordnet. Det er et krav før domænet bliver accepteret.
Avatar billede leif Seniormester
15. august 2010 - 00:48 #11
Dvs. er det lukketid ? Og i så fald hvem hjalp dig til en løsning ?